zap group mishpati logo

מדריך לעוסק מורשה - טיפים מקצועיים שחשוב לדעת

כאשר בעל מקצוע בוחר לצאת לעצמאות, עולות תהיות והתלבטויות רבות באשר לדרך הנכונה והכדאית ביותר לנהל את העסק - האם לפתוח תיק עוסק פטור? האם להיעזר בבעל מקצוע? האם ניתן לעבוד כעצמאי וכשכיר במקביל? כל התשובות, לפניכם

מאת: רו"ח שמוליק בן שמעוןבן שמעון שמוליק רואה חשבון
29.02.16
תאריך עדכון: 04.03.24
6 דק'
מדריך לעוסק מורשה - טיפים מקצועיים שחשוב לדעת

אני מעונין לפתוח תיק עוסק פטור / מורשה, מה עלי לעשות?

עליך לפתוח את התיקים בעצמך או לפנות למייצג (רואה חשבון / יועץ מס) , שיבצע זאת עבורך. אם בחרת לבצע זאת בעצמך עליך לגשת לשלושה מוסדות - ראשית, יש לפנות למע"מ באזור מגוריך או באזור העסק. יש למלא טופס פתיחת תיק מע"מ ,לצרף צילום ת"ז וצילום שיק מבוטל. לאחר כל אלו, תקבל במקום תעודת עוסק זמנית. אח"כ יש למלא טופס פתיחת תיק במס הכנסה - יש לגשת למס הכנסה או לשלוח את הבקשה למחלקת שירותי תפעול ורשת בפקס  ולהסדיר את הרישום שלך כעצמאי בביטוח לאומי (ראה טופס פתיחת תיק ב"ל ).

טיפ: היעזר במייצגים, רובם מקושרים "און ליין" למחשבי הרשויות , יפתחו בשבילך את התיקים, וגם יבחרו בשבילך באופן מקצועי את התיק הרצוי. חלקם אף לא יגבו ממך תשלום אם תניח את דעתם שאתה תהיה הלקוח הקבוע שלהם בתשלום חודשי לשירותי הנהלת חשבונות והגשת דו"חות.

איך לבחור רואה חשבון לעסק קטן - עוסק פטור /מורשה?

כמו שבוחרים בעל מקצוע אחר, כשהחשוב ביותר הוא סוג התמחות של בעל המקצוע ושנות הניסיון שיש לו. בחירת רואה חשבון (שאגב יכול להיות גם יועץ מס) לעסק קטן היא קריטית כאשר בוחנים את הרקע של רואה החשבון - רו"ח שהתמחה במשרד גדול (רו"ח כזה עסק בדו"חות כספיים, הנפקות , טיפול בדו"חות בנקים וחברות ענק) התמחה בסוג אחר של לקוחות, ואין לו בהכרח את הניסיון לטפל בתיק של עצמאי קטן. לכן, חפש רו"ח עם רקע וניסיון ממשרד קטן-בינוני, ניסיון מוכח כרו"ח עצמאי שלקוחותיו עצמאים וחברות פרטיות.

טיפ: שאל שאלות רבות, כמו: אילו הוצאות מוכרות? האם כדאי לי להיות עצמאי או חברה? האם עוסק פטור או מורשה? כמה משלמים ביטוח לאומי, ואיך מכירים בהוצאות רכב? מתי מגישים דו"ח שנתי ועוד . בדוק האם רואה החשבון המיועד מקושר למערכות של המוסדות: שע"מ ומערכת ייצוג ביטוח לאומי. בדקו את מקצועיותו של רואה החשבון, גם אם אינכם יודעים את התשובות, ובדקו אם אתם מקבלים תשובות ברורות ובגובה העיניים.

אני שכיר ומעוניין להיות במקביל עצמאי, מה אני צריך לדעת?

עליך לדעת, כי יש עדיין חובת רישום כעצמאי בשלושת המוסדות . לעניין מע"מ, אם החלטת להיות עוסק פטור, תוכל לקבל הכנסה שנתית של עד 99,006 ₪ (נכון ל-2016) מבלי לקחת בחשבון ,במחזור ההכנסה השנתי הנ"ל, את ההכנסות שלך כשכיר . לעניין מס הכנסה, אתה לא פטור מפתיחת תיק ולא מתשלום מס, זה רק פטור ממע"מ. תוכל לתבוע הוצאות מוכרות כנגד ההכנסה שלך כעצמאי בדו"ח השנתי שתהיה חייב בו כל שנה, ולכן חשוב להקפיד על שמירת הוצאות שישפיעו הן על תשלומי מס ההכנסה והן על תשלומי הביטוח לאומי. 

טיפ : שכיר שמרוויח כ-5,700 ₪ לחודש ברוטו ומעלה ומשלב במקביל עסק עצמאי, חייב לשלם ביטוח לאומי גם על הכנסתו כעצמאי, בשיעור של 16.23%,על כל שקל שמרוויח כעצמאי. במקרים מסוימים, אם היקף שעות העבודה וההכנסה שלך כעצמאי מצומצמים, ניתן לקבל פטור מתשלום ביטוח לאומי על ההכנסה הנוספת כעצמאי, ולחסוך אלפי ₪ בשנה.

אני עצמאי המעוניין להגיש את דו"ח 2015 לבד. אילו טפסים עלי למלא?

יש למלא את טופס הראשי של הדו"ח השנתי , טופס 1301 לשנת 2015 . כמו כן יש לצרף לדו"ח הראשי גם דו"ח רווח והפסד (הכנסות והוצאות של העסק לשנת 2015). ניתן להסתייע בנספח א' .אם מחזור העסק לשנת 2015 עלה על 300,000 ₪ כולל מע"מ , יש למלא בנוסף דוח 6111 ואף לשדרו . חשוב לציין, כי רוב העצמאיים חייבים בשידור הדו"ח השנתי באופן מקוון . במקרה זה יש למלא את פרטי הדו"ח במערכת, ובסיום התהליך יופק לך טופס 1301 מקוון ומלא (המחליף את הטופס הידני ) עליו יש לחתום. שידור הדו"ח אינו פוטר מהגשת הדוח פיזית למס הכנסה .

טיפ: הסתייע באנשי מקצוע , שיסייעו לך במילוי החובות שלך ובעיקר במימוש הזכויות המגיעות לך. 

מהו המועד האחרון להגשת דו"ח 2015?

המועד האחרון להגשת דוח ליחיד הינו 30/4/2016 למי שאינו חייב בשידור הדוח (דו"ח מקוון) או עד ליום 31/5/2016 למי שחייב בשידור הדו"ח (דוח מקוון). יש לשים לב, שרשות המסים בדרך כלל נותנת ארכה של חודש נוסף למועדים הנ"ל , קרי: עד 30/6/2016 למי שחייב בהגשת דו"ח מקוון (נכון למועד פרסום המאמר זה טרם יצאה הודעה כזו).

טיפ: רשות המסים נותנת למייצגים (מקושרי מערכת ) הסדר ארכות נח להגשת הדו"חות,  כך שחבירה לרואה חשבון או יועץ מס, תקנה לך ארכה להגשת הדו"ח שלך, אשר יכולה להגיע עד 30/11/2016.

שמעתי שאפשר לחסוך כסף בתוכנית חיסכון ולקבל הנחה / החזר מס על ההפקדה - האמנם?

נכון. עצמאי יכול לפתוח תכנית חיסכון, שנקראת קרן השתלמות לעצמאים. הוא יכול להפקיד כספים ולקבל הטבות מס. ניתן למשוך את הכספים לכל מטרה אחרי 6 שנים בסכום חד פעמי. כל הסכום שנצבר כולל הרווחים פטור ממס. ההפקדה כל שנה נותנת הנחה מתשלום מס הכנסה (וגם מתשלום ביטוח לאומי). הריבית שהתקבלה בקרנות השתלמות נבחרות ב-5 שנים האחרונות היתה באזורי ה-5%-6% לשנה. ניתן לבדוק ביצועי קרנות השתלמות באתר גמל נט של משרד האוצר. כשאתה עצמאי ומתלבט בין הפקדה לפיקדון בנקאי או קרן השתלמות, נראה שאין שאלה לאן לנתב את הכסף   ביחס להטבת המס הניתנת והתשואה/ריבית המתקבלת. מבחינת גובה ההפקדה - הכלל הוא להפקיד 7% מהרווחים של העסק (הכנסה אחרי ניכוי הוצאות) לקרן ההשתלמות בשביל לקבל את הטבת המס המקסימלית. תקרת ההפקדה המקסימלית לקרן השתלמות הינה 18,410 ₪ לשנה.

להלן טבלת עזר - כמה להפקיד ומהי הטבת המס?

טבלת מס

 

** לפי נתוני שנת מס 2015.

טיפ: לעסק קטן - עסק בתחילת הדרך, שיש לו רווח נמוך, אשר לא חייב בתשלום מס הכנסה, כדאי עדיין לפתוח קרן השתלמות לעצמאים, עם הפקדה קטנה וחד פעמית , ולו רק בשביל להתחיל לצבור את הוותק הנדרש של 6 שנים לצורך משיכה עתידית , כך שלדוגמא עסק קטן שרק בשנה הרביעית שלו מתחיל לייצר רווחים משמעותיים וחייב בתשלומי מס, ההפקדה שלו לקרן השתלמות כמפורט בטבלה לעיל, תיתן לו הטבת מס ואז הוא יוכל לראות את הכסף מהר יותר, שכן הוא פתח את הקופה לפני 4 שנים עם הקמת העסק (ללא הפקדות ), ולכן זמן ההמתנה למפגש עם הכסף מתקצר.

טיפ נוסף - גם אם קבלת המלצה משיקולי מס, להפקיד לדוגמא רק 7,000 ₪  (7%  מהכנסתך), עדיין תוכל להפקיד יותר לקרן השתלמות עד  18,410 ₪ בשנה (תקרה ) משיקולי חיסכון ותשואה , היות שכל הרווחים על ההפקדה יהיו פטורים ממס בעת המשיכה.

 

טפסים שהוזכרו בכתבה - להורדה באתר:

 טופס 1301

טופס פתיחת תיק ביטוח לאומי

טופס פתיחת תיק מס הכנסה

טופס פתיחת תיק מע"מ

נספח א'

 

כל הזכויות שמורות לרשות המיסים, לביטוח לאומי ולאגף המכס

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים