zap group mishpati logo

אושר הסדר פשרה בתביעה ייצוגית - יוחזרו כספי ביטוח רפואי לחברי קופ"ח כללית

ביהמ"ש אישר הסדר פשרה, לפיו חברי קופ"ח כללית יקבלו החזר כספי בשיעור של 66% מדמי הביטוח ששילמו בשל תשלומי כפל

מאת: מערכת משפטי
21.07.11
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
אושר הסדר פשרה בתביעה ייצוגית - יוחזרו כספי ביטוח רפואי לחברי קופ"ח כללית

בית המשפט המחוזי בת"א דן בבקשה לאישור הסדר פשרה בתובענה ייצוגית.
התובע הגיש תביעה ייצוגית כנגד דקלה חברה לביטוח בע"מ ושירותי בריאות כללית בטענה שהללו גבו תשלומי כפל שלא כדין בגין פוליסת ביטוח רפואי (medical insurance) "כללית משלים" של דקלה ובמקביל בגין תכנית "כללית מושלם" של קופת חולים כללית, וזאת על אף שינוי החקיקה בשנת 1998 , והעובדה שלגבי חברי קופ"ח כללית, התכנית "כללית מושלם" של הקופה החליפה את פוליסת הביטוח "כללית משלים" של דקלה.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום תביעות ייצוגיות

התובע בקש מביהמ"ש להורות להשיב לחברי הקבוצה את סכומי הפרמיות ששילמו עבור הביטוח "כללית משלים" של דקלה בזמן שהיו עמיתים בתוכנית " כללית מושלם" של קופת חולים כללית.

ב- 2.1.11 אישר בית המשפט את התובענה כנגד דקלה ושירותי בריאות כללית כתובענה ייצוגית בעילה של הטעייה במחדל (הפרת חובת גילוי) ובעילה של זכות להשבה מכח עשיית עושר ולא במשפט.
בהסדר הפשרה שהוגש לאחר אישור התובענה כתובענה ייצוגית מוצע לשלם למבוטח החזר בגובה 66%  מדמי הביטוח ששולמו על ידו לתקופה של שבע השנים האחרונות כשהסכום צמוד למדד המחירים לצרכן.

החזר כספי בשיעור של 66% מדמי הביטוח
השופט יהושע גייפמן החליט לקבל את הסדר הפשרה, וקבע כי הסדר הפשרה הוא הוגן ומאוזן ומביא בחשבון את הסיכויים והסיכונים של שני הצדדים.

" הסדר הפשרה מעניק החזר כספי בשיעור 66% מדמי הביטוח שנגבו לתקופה של 7 שנים אחורנית בתוספת הפרשי הצמדה למדד המחירים לצרכן. פיצוי זה משקף את הסיכוי שהתביעה תתקבל ואת הסיכון בהמשך ניהולה, והוא מתייחס לכלל חברי הקבוצה", כתב השופט בפסק הדין.

ע"פ עקרונות הסדר הפשרה, נקבע כי הקבוצה עליה יחול הסדר הפשרה תכלול את כל מבוטחי "כללית משלים" אשר הצטרפו ל"כללית מושלם" לאחר 1.1.02 ואשר עד יום 2.1.11  היו עמיתים ב"כללית מושלם" במקביל להיותם מבוטחים ב"כללית משלים" וכן את כלל מבוטחי "מושלם לעובד" אשר עד יום 2.1.11  היו עמיתים ב"כללית משלים", והכל בתנאי שלא הגישו תביעה לקבלת תגמולי ביטוח מכוח פוליסת" כללית משלים" או מכוח פוליסת "מושלם לעובד", ולא ביקשו במפורש להיות מבוטחים בשתי התוכניות במקביל.

עוד נקבע, כי כל חבר בקבוצת התובעים יוכל לפנות לדקלה תוך 70 יום ממשלוח ההודעה על ידי דקלה, לשם ביטול הפוליסה וקבלת החזר פרמיות בגובה 66% מדמי הביטוח ששולמו על ידו עבור הפוליסה המבוטלת במשך 7 השנים שקדמו לביטול, וזאת בצירוף הפרשי הצמדה למדד המחירים לצרכן.

השופט אישר את הגמול לתובע הייצוגי בסכום של 20,000 שקלים, ובאשר לשכ"ט התובע הייצוגי קבע, כי הסכום שיפסק הוא 250,000  שקלים בתוספת 5% מסכומי החזרי הפרמיות שיוחזרו בפועל, ובכפוף לכך שהסכום הסופי לא יעלה על הסכום המומלץ בהסדר הפשרה.

רוצים לקרוא את פסק הדין? תקדין - פסק דין

(ת"א 1251-07 עמית גל נ' דקלה חברה לביטוח בע"מ)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה