zap group mishpati logo

הטרדת עדים - סעיף 249 לחוק העונשין

מהי הטרדה ע"פ החוק והאם עבירת הטרדת עדים נעדרת כל מגבלת זמן לאפשרות ביצועה?

מאת: עו"ד חן הרצל
24.07.11
תאריך עדכון: 28.03.24
3 דק'
הטרדת עדים - סעיף 249 לחוק העונשין

פרשת קצב המפורסמת אשר עדיין עומדת לפתחו של בית המשפט העליון, העלתה לאחרונה את ענין הטרדת עדים לכותרות.

מטבע הדברים, המילה "הטרדה" ( harassment ) רחבה ויכולה להכיל מגוון דרכי התנהגות ומעשים, לא בהכרח חמורים, שיש בהם כדי לגרום אי נעימות או היעדר רצון המפריעים את מנוחתו של אדם כגון: פניות טלפוניות, מעקב גלוי או סמוי, צעדיה לאחר אדם והתחקות אחר מעשיו, צלצולי סרק בדלת ביתו וכן הלאה.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו עכשיו לפורום פלילי

למציאת עו"ד פלילי באינדקס משפטי

סעיף 249 לחוק העונשין קובע כך: " המטריד אדם בנוגע להודעה שמסר האדם, או עומד למסור, בחקירה על פי דין, או בנוגע לעדות שמסר האדם, או עמד למסור, בהליך שיפוטי, דינו – מאסר 3 שנים".
סעיף זה מחליף את סעיף 121א לפקודת החוק הפלילי -1936, לפיה מעשה הטרדה יכול היה להיות עבירה פלילית רק אם נעשה "בכוונה להכשיל את עדותו או לפגום במהימנותו של עד".

תכליתה של ההוראה הנוכחית (סעיף 249 כאמור), היא לאסור על כל הטרדת אדם בנוגע לעדות בלא צורך בהוכחת כוונת המטריד להכשיל את העדות.

מגבלת זמן – האם קיימת?

האם עבירת הטרדת עדים נעדרת כל מגבלת זמן לאפשרות ביצועה? לדעתו של בית המשפט (רע"פ 9689/05), התשובה היא חיובית. ההכרעה האם מגע של עבריין מין עם קורבנו שנים לאחר העדות ייחשב להטרדה, היא תלוית נסיבות. האיסור הפלילי על הטרדת עדים נועד בין היתר להגן על מוסרי העדויות נגד הנאשם ובפרט, על קורבנותיו מפני הטרדתם, לא רק לפני מסירת עדותם, אלא אף לאחריה.

הטרדה זו לפי לשון הסעיף ותכליתו גם יחד, יכולה להתרחש אף לאחר שהסתיים משפטו של הנאשם והוכרע דינו (או שהסתיימו ההליכים בעניינו מכל טעם אחר).

אף שאיסור הטרדת עדים נועד למנוע בראש ובראשונה פגיעה בהליך המשפטי המסוים שבו נמסרת העדות, יש בו גם מטרות נוספות והן הבטחת טוהר הליכי המשפט ככלל בכך שמוסרי עדות פוטנציאלים ובפרט קורבנות עבירה, ידעו כי הם זכאים להגנה מפני הטרדה וזאת אף לאחר סיום ההליכים, בעניינו של נשוא עדותם. מכאן עולה, שאין הצדקה ליצור מגבלת זמן מלאכותית על המועד לביצוע עבירה של הטרדת עדים.

חשוב לציין, כי ככל שעיתוי המגע בין נשוא העדות או מי מטעמו לבין מוסר העדות מרוחק יותר ממועד מסירת העדות והמגע נראה כמקרי יותר, כך יהיה קל יותר לשכנע את בית המשפט כי אותו מגע אינו נעשה בנוגע לעדות עצמה, אך יחד עם זאת אין מניעה עקרונית כי מגע ייחשב להטרדה אם הוא מקיים את יסודות העבירה וזאת גם אם חלף זמן רב ממסירת העדות.

על סמך האמור, ניתן לראות כי עד נשאר עד גם לאחר מספר שנים מיום מתן עדותו ואסור להטרידו גם באמצעות משרדי חקירות כאלה ואחרים.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה