zap group mishpati logo

משרד הביטחון ונכי צה"ל - אילו זכויות מגיעות לכם?

פציעה בזמן שירות סדיר, הופעה בפני ועדה רפואית, הסעות לטיפולים - סיטואציות אלו ואחרות הוזכרו בשאלות שנשאלו לאחרונה בפורום משרד הבטחון - נכי צה"ל. כל התשובות, לפניכם

10.05.16
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
משרד הביטחון ונכי צה"ל - אילו זכויות מגיעות לכם?

טיפולים רפואיים ממשרד הביטחון

שאלה:
נפצעתי בזמן שירות סדיר בחופשה מאושרת בברך שמאל, עשיתי שחזור ACL בברך. קבלתי אישור לטיפולים רפואיים ממשרד הביטחון עד הוועדה הרפואית. בינתיים אני עושה פיזיותרפיה פעם בשבוע / שבועיים רק בקופת חולים, ואני מרגיש שזה לא מספיק. 5 חודשים אחרי הניתוח אין לי טווח תנועה מלא בכיפוף ויש כאבים. האם יש טיפולים של משרד הביטחון? כשדיברתי איתם אמרו לי לשלוח פקס עם סיכום ביקור של המנתח ושל הפיזיותרפיסט בקופה אבל לא עונים לי על הפקס.

תשובה: חייל משוחרר שתביעתו נמצאת בברור זכאי לקבל טיפול רפואי דרך אגף השיקום. עליך להעביר למשהב"ט העתק מתעודת השחרור ולבקש שיוציאו לך אישור לטיפול רפואי
באישור שישלח אליך (יתכן שכבר נשלח) מצוינת הלשכה המחוזית אליה אתה שייך. פנה ללשכה עם התיעוד הרפואי העדכני, ושם יוציאו עבורך הפניות לטיפול וינחו אותך לגבי ההמשך. אפשר להעביר התיעוד בפקס. מומלץ, שאת הקשר הראשוני תעשה ע"י הגעה לשכה בשעות הקבלה.

הסעות לטיפולים - זכאות

שאלה:
אני נכה צהל עם 30% לצמיתות על הרגל(שבר בקרסול +CRPS . רציתי לדעת אם אני זכאי להסעות לטיפולים. אני לא יכול לסוע בתחבורה ציבורית. יש לי גם אישור על זה מרופאה ממרפאת כאב.

תשובה: בנכות בשיעור 30% לצמיתות על רגל אתה זכאי לרכב רפואי, ואמור להשתמש ברכב זה לצורך ההגעה לטיפולים. מומלץ כי תממש את הזכאות לרכב.

פציעת חייל בתאונת דרכים

שאלה:
בני חייל המשרת שבוע - שבוע. בשבוע שהוא בבית הוא עבד כשליח על אופנוע. הוא עשה תאונת דרכים ונחבל בכתפו. פרק אותה וקרע את הרצועות בACJ . . היום התקשרה מפקדת רמ 2 ואמרה שנפגש ביום שני הבא על מנת להסביר לנו מה הולך לקרות. כנראה שבני ישוחרר מצה"ל, יעלה לוועדה רפואית ולאחר מכן לבקו"מ לשחרור. האם ניתן בכזאת קלות לשחרר חייל? האם יש סיכוי שיהפוך לנכה צה"ל? 

תשובה: אם מבחינה רפואית בנך אינו כשיר לשירות צבאי, צה"ל יכול לשחררו וקשה מאוד למנוע זאת.
מאחר שמדובר בתאונת דרכים, באפשרותו לתבוע את ביטוח האופנוע. כמו כן, יתכן שיוכל להיות מוכר כנכה צה"ל, על אף שמדובר בפגיעה בחופשה. הדבר תלוי בהתמלאות מספר תנאים ובכלל זה התנאי שנותרה נכות בשיעור 20% ומעלה.
לא ניתן לקבל פיצוי גם מביטוח הרכב וגם כנכה צה"ל, ויש לבחור באחד משני המסלולים. לכל מסלול יתרונות וחסרונות. חשוב מאוד שתקבלו יעוץ מעו"ד הבק בשני התחומים.

עיכוב בקבלת תשובה על הכרה בנכות

שאלה:
בשנת 1999 נחבלתי בכתף בטירונות ומאז פרקתי אותה מספר פעמים. נקבע לי פרופיל 45 עקב פריקות חוזרות. בשנת 2013 לאחר שהתברר לי כי ניתן לתבוע נכות, הגשתי את המסמכים. לא קבלתי תשובה זמן רב, והאמת היא שהייתי קצת עסוק בתפקידי בצבא(אני עדיין בקבע). בתחילת 2016 פניתי שוב לאגף השיקום, שם נטען כי חסר מידע ואף נשלח לביתי מכתב. בפועל לא נשלח כלום. השלמתי לאגף את המידע החסר בתחילת פברואר ואני עדיין ממתין. נאמר לי כל הזמן שהתיק ב"חוליות". כמה זמן נדרש לחכות וכיצד ניתן לזרז את התשובה? זוהי חבלה משנת 1999.

תשובה: ניתן להבין מתיאורך, שעדיין לא זומנת לבדיקה רפואית. אם כך, התיק עדיין בשלב הבדיקה העובדתית ואיסוף החומר. אתה כותב שאת החומר שחסר שלחת רק בחודש פברואר. מדובר סה"כ בשלושה חודשים, כולל פסח, כך שזה לא פרק זמן בלתי סביר, במיוחד בהתחשב בעומס העצום שקיים באגף השיקום. כדי שהטיפול בתיק לא ישתבש שוב, כפי שארע בעבר, מומלץ שתמשיך לברר, דרך המוקד, מה מצב הטיפול ואם נדרש ממך עוד תיעוד או מידע. אם תוך חודש לא תקבל תשובה עניינית, מומלץ כי תגיע לאגף השיקום בפתח תקווה, בשעות קבלת קהל ותערוך ברור ישיר, מול קצינ/ת התגמולים המטפל/ת בתיקך.

ערעור לבימ"ש מחוזי על ועדת ערעור של בימ"ש השלום

שאלה:
עדת ערעור דחתה ערעור שהגשתי בקשר לפגימה בשמיעה לשרות הצבאי . נאמר שניתן לערער למחוזי. האם במחוזי ההליך מתקיים באותו סדר כמו בשלום (קדם דיון שממתינים אליו 7 חודשים , ולאחריו דיון שגם אליו ממתינים אליו מעל חצי שנה), או שמתנהל ישר דיון ללא קדם? 

תשובה: ההליך בביהמ"ש המחוזי שונה באופן מהותי מההליך בועדת ערעורים. הערעור לביהמ"ש המחוזי יכול להיות בשאלה משפטית בלבד. בית המשפט לא שומע עדויות נוספות ולא מקבל מסמכים או חוו"ד נוספות. הטיעונים מוגשים מראש ובכתב ובדרך כלל יש שתי ישיבות בלבד - קדם ערעור והדיון עצמו.

נכות מוסבת (תקנה 9)

שאלה: הייתי בוועדה לפי תקנה 9 (קשר בין נכות קיימת שמוכרת לנכות חדשה). הוועדה הכירה בעניין שאכן קיימת נכות (שנטענת לנכות מוסבת), אבל מכיוון שאין בספרות הרפואית אסכולה שתומכת בקשר בין הנכות המוכרת לנכות החדשה (תקנה 9 ), נדחתה בקשתי. שאלתי היא, האם יש טעם לפנות לוועדה עליונה (כאשר אין אסכולה או ספרות רפואית ), והאם הועדה  תוכל גם בהיעדר אסכולה רפואית מחד , אבל מאידך הכרה בפגימה הנטענת, להכיר בנכות המוסבת? 

תשובה: בהעדר אסכולה אכן לא יקבע קשר סיבתי, אולם עליך לבדוק האם קביעת הועדה שאין אסכולה אכן מבוססת. יתכן שזו דעתה של הועדה, אך רופא מומחה עשוי לחלוק עליה ולהפנות לספרות רפואית שכן מבססת אסכולה. כדאי להתייעץ עם מומחה מתאים..

ועדה רפואית וקביעת אחוזי נכות

שאלה: אני צריך להופיע בפני ועדה לקביעת אחוזי הנכות. ברצוני לברר האם במשרד הביטחון יש תקנה כמו במוסד לביטוח לאומי - תקנה 15 להגדלת הנכות? הפציעה שלי היא ביד ימין ומונעת ממני לבצע את העבודה שלי. יש לציין, כי אני נמצא 15 שנים בתחום כולל לימודים אקדמיים.

תשובה: אין במשרד הביטחון תקנה מקבילה לתקנה 15 של הבטל"א, ואין אפשרות להגדלת הנכות מנימוקים של פגיעה בכושר העבודה. תגובה 

צדקוני - סיון עו"ד

צדקוני - סיון עו"ד

עו"ד תמר סיון, בוגרת באוניברסיטת ת"א במשפטים (LLB) בהצטיינות, וחברת לשכת עוה"ד משנת 1989. בוגרת השתלמויות מקצועיות של לשכת עוה"ד והפקולטה לרפואה באוניברסיטת ת"א , בנושא רפואה למשפטנים.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
צדקוני - סיון עו"ד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה