zap group mishpati logo

נסיעה לחו"ל עם הילדים והוצאת צו עיכוב יציאה מהארץ

חופשת הקיץ מתקרבת, ואיתה גם תכנון הטיולים המשפחתיים לחו"ל. מה קורה כשההורים גרושים או נמצאים בהליכי גירושין? האם צריך לקבל אישור מההורה השני כדי להוציא את הילדים מהארץ? ומה ניתן לעשות כשאחד ההורים מתנגד? כל מה שחשוב להורים גרושים לדעת, על נסיעה לחו"ל עם הילדים

מאת: עו"ד טלי ורד קינן
25.05.16
תאריך עדכון: 09.04.24
5 דק'
נסיעה לחו"ל עם הילדים והוצאת צו עיכוב יציאה מהארץ

מה קובע החוק לגבי הוצאת ילדים מהארץ?

לקראת הקיץ הקרב ובא, מתעוררים אצל הורים גרושים, פרודים או כאלו שמצויים בהליכי גירושים, דילמות שונות הקשורות להוצאת הילדים לחו"ל. הדבר מסובך במיוחד כאשר ההורים מצויים בסכסוך, שבעטיו עלול ההורה האחר לסרב לבקשה לנסוע לחו"ל עם הקטינים. 
חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962 קובע, כי: "שני ההורים הם האפוטרופסים הטבעיים של ילדיהם הקטינים ואחריותם כוללת את החובה והזכות לדאוג לצרכי הקטין, לרבות חינוכו, לימודיו, הכשרתו לעבודה ולמשלח-יד ועבודתו, וכן שמירת נכסיו, ניהולם ופיתוחם; וצמודה לה הרשות להחזיק בקטין ולקבוע את מקום מגוריו, והסמכות לייצגו".
עוד קובע החוק (תיקון מס' 14, סעיף 18), כי: "בכל עניין הנתון לאפוטרופסות, חייבים שני ההורים לפעול תוך הסכמה; הסכמתו של אחד מהם לפעולתו של רעהו יכולה להינתן מראש או למפרע, בפירוש או מכללא, לעניין מסוים או באופן כללי; וחזקה על הורה שהסכים לפעולת רעהו, כל עוד לא הוכח היפוכו של דבר".
כלומר, מבחינה חוקית - שני ההורים חייבים לתת את הסכמתם להוצאת הילדים מהארץ, גם אם לצורך חופשה קצרה. 

הוצאה וחידוש של דרכונים לילדים

ילד בכל גיל חייב בדרכון לצורך יציאה מהארץ. כדי להנפיק דרכון, כאשר ההורים נשואים, על הקטין ואחד מהוריו לגשת ללשכת רשות האוכלוסין וההגירה באזור המגורים ולהגיש את הטופס. 
במקרה שהוריו של הקטין אינם נשואים, או גרושים, על שניהם להגיע ללשכת רשות האוכלוסין ולתת את הסכמתם להוצאת דרכון עבורו. ההורים אינם צריכים להגיע ביחד, וכל הורה יכול להגיע במועד אחר ואף ללשכה אחרת, כדי לתת את הסכמתו, כאשר רק אחד מהם מחויב להגיע עם הקטין עצמו.
אם אין הסכמה של שני ההורים, ההורה המבקש להוציא את הדרכון חייב להציג צו בית משפט המעניק לו חזקה בלעדית על הקטין.

מה קורה כשאחד הצדדים מתנגד?

במקרים רבים בהם ההורים גרושים, או נמצאים בהליכי גירושין, אחד ההורים מתנגד להוצאת הילדים מהארץ על ידי בן הזוג השני, מחשש לחטיפת הילדים, העברתם לארץ אחרת ואי החזרתם, הפרת הזכויות ההוריות, חששות הקשורים להסדרי הראיה השוטפים ושאלות הנוגעות לעלויות ומזונות. 
במקרה כזה, ההורה המתנגד רשאי להגיש לבית המשפט בקשה דחופה להוצאת צו עיכוב יציאה מהארץ עבור הקטינים ועל ההורה השני להעמיד ערבויות מתאימות שיוכיחו את כוונותיו.

הוצאת צו עיכוב יציאה מהארץ - כיצד?

על פי אמנת האג ובעקבות מקרים מצערים רבים של חטיפת ילדים לארץ אחרת על ידי אחד מהוריהם בשנים האחרונות, רואה בית המשפט לענייני משפחה חשיבות גבוהה בהסכמת שני ההורים להוצאת הקטינים מהארץ. עם זאת, בשל העובדה שלעיתים הורים משתמשים בכלי זה ככלי להשגת מטרות אחרות, על ההורה המתנגד חובה להוכיח לבית המשפט, את ביסוס חששותיו ולהגיש במידת הצורך מסמכים ועדויות מתאימות.
בית המשפט בוחן את הנתונים ובמידה שהוא מוצא לנכון כי אכן קיים סיכון בהוצאת הילדים מהארץ, מוצא צו עיכוב יציאה זמני תוך פרק זמן מהיר יחסית.

כיצד ניתן לבטל צו עיכוב יציאה מהארץ כנגד הקטינים?

במידה שהוצא לילדים צו עיכוב יציאה מהארץ, על ההורה המבקש להוציאם לחו"ל, להציע ערבויות כספיות או עיקולים שונים, כדי להבטיח את החזרת הילדים לארץ. כך למשל, ניתן להציע ערבות אישית, ערבות כספית של צד ג', ערבות באמצעות שיק בנקאי, עיקול זמני על דירת מגורים, או כל ערבות נוספת ומוסכמת אחרת.

כדי להימנע ממקרה בו אחד ההורים מעכב את יציאתם של הקטינים מהארץ, מומלץ להסדיר את עניין הנסיעות לחו"ל, כבר בהסדר הגירושים ולמנוע בכך ויכוחים עתידיים בנושא

כיצד ניתן להימנע ממקרה של עיכוב יציאה מהארץ?

כדי להימנע ממקרה בו אחד ההורים מעכב את יציאתם של הקטינים מהארץ, מומלץ להסדיר את עניין הנסיעות לחו"ל, כבר בהסדר הגירושים ולמנוע בכך ויכוחים עתידיים בנושא. כך, למשל, מומלץ לקבוע מראש שמותר לכל אחד מההורים לקחת את הילדים לטיול בחו"ל לפרק זמן מסוים וכן להגדיר בהסכם את ההסכמה להוצאה או חידוש דרכוני הילדים, אצל מי יוחזקו הדרכונים בשוטף, את משך הזמן המקסימאלי של הנסיעה וכן את החובה ביידוע ההורה השני מראש ובכתב על הנסיעה ובמקרה הצורך, גם את גובה העירבון הנדרש. כמו כן, כדאי להוסיף שעל הורה שנוסע עם הילדים לחו"ל לאפשר לילדים לשוחח טלפונית עם ההורה האחר בזמן הנסיעה, וכן לקבוע שעל ההורה הנוסע עם הילדים לעדכן בפרטי הטיסות, המלונות ותוכנית הנסיעה וכן לדאוג לביטוח עבור הילדים בעת שהותם בחו"ל. כך לדוגמא, הח"מ היתה מעורבת בתיק של בני-זוג שהתגרשו בו טען הבעל לאורך כל הליך הגירושין, כי לאשה יש כוונות רציניות וממשיות להגר לחו"ל לאחר הגירושין. בשל החשש המוחשי, סוכם ועוגן בהסכם הגירושין, כי לקטינים יוצא צו עיכוב יציאה קבוע מהארץ, עד הגיעם לגיל 18 ובמקרה בו ירצו הילדים לצאת לחו"ל, תעמיד האם ערבות בסכום קבוע שהוגדר לכך מראש בהסכם.

איך אפשר לבדוק אם הוצא צו עיכוב יציאה מהארץ?

מכיוון שההורה המתנגד יכול להוציא צו עיכוב יציאה מהארץ באופן מהיר, גם ביום הטיסה עצמו,  הרי שבמקרה בו מצויים ההורים בסכסוך וישנו חשש להתנגדות ההורה השני, ניתן לבדוק האם ישנו צו עיכוב, במוקד עיכוב היציאה מהארץ של משטרת הגבולות, בטלפון מספר 3450*.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה