zap group mishpati logo

התאמת הליך הגירושין לבני-הזוג - הדרך והמטרה

הליך הגירושין מורכב ורב שלבי, ומעורבים בו לרוב רגשות עזים, בלבול וחוסר ודאות. הגדרת המטרות וקבלת החלטות מושכלות בתחילת הדרך, ימנעו התארכות מיותרת של ההליך ושל התקופה הקשה

מאת: עו"ד אורית גליקיןעו"ד ומגשרת גליקין אורית
06.06.16
תאריך עדכון: 04.03.24
6 דק'
התאמת הליך הגירושין לבני-הזוג - הדרך והמטרה

כשבני זוג מחליטים להתגרש, עליהם לשקול את מכלול הסוגיות העיקריות והחשובות שעומדות על הפרק, למקד את המחלוקות, ולחשוב כיצד יוכלו להתגרש נכון - בכמות המזערית ההכרחית הנדרשת של משאבים כלכליים ונפשיים. המטרה אינה "להוציא מבן הזוג את המירב", אלא לשמור על העניינים העקרוניים ולהיות נכונים לוותר על אלו שפחות, כדי לייעל את ההליך. 

סימון מטרות ויעדים

היעד הסופי ברור - הגירושין. לנקודה זו מגיעים לאחר קבלת ההחלטה הדרמטית ומשנת החיים, וכאשר אין מוצא אחר. ברגע שמתקבלת ההחלטה הסופית, מומלץ למקד את המטרות שלנו בהליך. המטרות אותן נגדיר לעצמנו, יסייעו לתכנן את הצעדים בהם נבחר לנקוט בהמשך.

המטרות יכולות להיות רבות ומגוונות, ומשתנות אצל כל מתגרש, ובהתאם למשקל שניתן לכל שיקול, מותווה אופיו של ההליך:

1. טובת הילדים מעל הכל - משקל רב בהחלטות ניתן לצמצום הפגיעה בילדים. שיקול זה יכול להכריע לטובת ניהול ההליך בהסכמה ובגישור, וצמצום ההתנהלות המשפטית. למרבה הצער, לא כל הזוגות שמתגרשים נותנים לשיקול זה משקל ראוי.

2. רווחה כלכלית של הורה משמורן - המטרה היא, שהשינוי בבית יפגע כמה שפחות בהתנהלות הכלכלית אליה הורגלו הילדים. מצד שני, ישנה גם מטרה, כי בן הזוג שעוזב את הבית לא ישאר חסר כל. הגדרת המטרות משתנה בהתאם לזוג ולהיקף הרכוש. 

3. רווחת המתגרש - פירוק השיתוף הכלכלי בין בני הזוג אמור להביא לניתוק מוחלט בין הצדדים. פיצול התא הכלכלי המשפחתי לשניים מורכב מאד, ואין כל דרך לעשות זאת ללא פגיעה כלכלית בצדדים. 

4. הימשכות ההליכים - מתגרשים רבים מוכנים לעשות ויתורים נרחבים תמורת סיום מהיר של ההליך. אחרים, בעיקר מתחושת נקם, יעשו הכל כדי למרר לבן הזוג את החיים כמה שיותר זמן, מנהלים הליכי סרק ומגישים תביעות מיותרות. אין להחפז להגיע להסכם מבלי להתייעץ ולוודא שכל הסוגיות הוסדרו. כמו כן, מומלץ להשתדל להשאיר את הרגשות בצד. 

5. עלות ההליך - הבדל ניכר בין עלות גירושין בהליך גישור קצר, לבין ניהול סכסוך גירושין רב תביעות וארוך שנים. שיקול זה אינו מכריע, ואם ישנן מחלוקות עקרוניות על נושאים מהותיים, כמו המשמורת על הילדים, אין מקום לפשרות משיקולי עלות, אך כדאי בהחלט לחשוב על כך שבהוצאות ששילמתם עבור ניהול הליכים משפטיים מיותרים, הייתם יכולים לטוס עם הילדים מספר פעמים לחו"ל. 

ציוני דרך בהליך הגירושין

כל מתגרש רואה לנגד עיניו שיקולים אחרים ונותן לכל מטרה משקל אחר, ומכאן נולד הצורך הטבעי להתאים את הליך הגירושין למתגרש.
ישנם כמה ציוני דרך וצמתים מרכזיים, בהם נדרש לקבל החלטות בעלות השפעה ניכרת על ההמשך:

- מרוץ הסמכויות - בית-דין דתי או בית-משפט לענייני משפחה. כאשר שני בני הזוג יהודים, למשל, לבית-הדין הרבני ובית-המשפט לענייני משפחה סמכות מקבילה לדון ברוב התביעות הקשורות לגירושין - משמורת, מזונות, חלוקת רכוש ועוד. כל ערכאה שונה מבחינת המקור החוקי, הלכי הרוח והפסיקות, ויש לשקול זאת מראש בהתאם לתוצאה הרצויה. 

- הגדרת המחלוקות - לפני היציאה לדרך כדאי לערוך רשימה ממצה של כל הסוגיות - כל העניינים הקשורים לילדים, מה כולל הרכוש - נכסים קיימים ועתידיים, מהם הצרכים הכלכליים - ההוצאות וההכנסות, וכך לתחום את ההליכים ולצפות את נושאי הסכסוך.

- הסכמה או ריב - על שני בני-הזוג לנסות להתעלות מעל הרגשות העכורים ביניהם ומעל הקושי הרגשי העצום המתלווה להליך, ולנהל הליך ענייני ויעיל, אך מובן כי לא כל הזוגות מצליחים לאמץ גישה זו בתוך סערת הרגשות, ולעיתים מספיק חוסר נכונות להתפשר מצד אחד הצדדים, כדי לגרור את בן-הזוג השני למלחמה על כל דבר.

 

להבנת צרכי הלקוח והתאמת מסלול הגירושין לצרכיו, תפקיד חשוב בבחירת האסטרטגיה לניהול התיק. למשל, אם זוג מעדיף להפרד מהר, עם פגיעה מזערית אחד בשני, ושמירה על יחסים טובים למענם ולמען ילדיהם, הליך גירושין בהסכמה יתאים יותר

 

חשוב להבין את ההבדלים בין הההליכים:

הסכם גירושין

א. הליך גירושין בהסכמה פשוט, קל, ידידותי ובעלות נמוכה. בני הזוג, בעזרת עורך-דין העוסק בתחום, עורכים הסכם גירושין מקיף הכולל את כל הסוגיות (משמורת , מזונות , רכוש וכו'). הסכם זה מוגש לאישור בית-המשפט או בית-הדין הדתי. לאחר אישור ההסכם, בני זוג יהודים פותחים תביעה לסידור הגט בבית-דין רבני ואילו זוגות מעורבים מגישים תביעה להתרת נישואין. כל ההליך עשוי לקחת מספר חודשים בודדים, לעתים שבועות בלבד. חשוב לוודא כי כל הסוגיות הוסדרו, ולמנוע ככל הניתן התעוררות של בעיות בעתיד.

הליך שאינו בהסכמה

ב. הליך שאינו בהסכמה, הוא לרוב ארוך, מסורבל, יקר מאד ועשוי להמשך לפחות שנה, אם לא מספר שנים. ברוב המקרים, סכסוך גירושין מלווה בכאב וצער ופגיעה בבני-הזוג ובכל הסובבים אותם. ברור כי דרך ההסכמה היא העדיפה, אך כשאין ברירה, אסור לוותר ויש לנהל את ההליכים בחוכמה החל מהצעד הראשון ולתכנן אסטרטגיה צופה פני עתיד, וכך, בסופו של ההליך, גם לנצח.

התאמת הליך הגירושין לבני-הזוג - הדרך והמטרה

 

התאמת ההליך לפונה

להבנת צרכי הלקוח והתאמת מסלול הגירושין לצרכיו, תפקיד חשוב בבחירת האסטרטגיה לניהול התיק. למשל, אם זוג מעדיף להפרד מהר, עם פגיעה מזערית אחד בשני, ושמירה על יחסים טובים למענם ולמען ילדיהם, הליך גירושין בהסכמה יתאים יותר.

אם אחד מבני-הזוג חש מנוצל, נבגד או שזכויותיו נרמסות - חשוב שיתכונן היטב, וכבר בראשית הדרך יאסוף ראיות (תנועות חשבון, שיחות ומסרונים, תמונות, עדים ועוד) אשר יעזרו לו להוכיח את צדקתו. ברור שבמהלך הליך זה יהיה קשה מאוד לשמור על יחסים טובים עם הצד השני. כאן המטרה של המתגרש היא ניצחון בקרב האחרון בחיי הנישואין שלו, וההוכחות שיצליח לאסוף -הן הנשק שלו. למי שרוצה מלחמה - עליו להבין שזוהי דרך אל חזור. 

הליך למתלבטים - שלום-בית או גירושין

הליך נוסף המתאים לבני זוג המתלבטים - הסכם שלום בית או לחלופין גירושין. בני הזוג יכולים להעלות על הכתב את כל הנושאים החשובים להם ולהתחייב לעמוד בהם, ומנגד לקבוע כי במקרה של הפרת ההתחייבויות, יחול הסכם מוגדר מראש למקרה של גירושין. כך ההסכם מנוסח כאשר היחסים עודם תקינים, וההסכם הופך למעין מקל וגזר. תעמוד בהתחייבויות - הכל בסדר, תפר אותן  - הסכם הגירושין כבר מוכן. הסכם זה יש לנסח בעזרת עורך דין המתמחה בתחום המשפחה אשר יגיש את ההסכם עבור הפונים לבית משפט למתן תוקף משפטי בלעדיו ההסכם לא יהיה שווה.

עו"ד ומגשרת גליקין אורית

עו"ד ומגשרת גליקין אורית

אורית גליקין היא עורכת דין ומגשרת בחדרה המעניקה ייעוץ משפטי מקצועי ואמין בתחומים הבאים: דיני מקרקעין ונדל"ן, דיני משפחה, הוצאה לפועל, דיני עבודה ומשפט אזרחי / מסחרי. כמו כן, היא מעניקה שירותי גישור וברשותה ניסיון רב ביישוב סכסוכים עסקיים ובגירושין.

דיני עבודה, משפט מסחרי, מקרקעין ונדל"ן, הוצאה לפועל, דיני משפחה וגירושין, דיני מיסים, גישור

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד ומגשרת גליקין אורית

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה