zap group mishpati logo

סוגיות מרכזיות ברשלנות רפואית בטיפולי שיניים

הרופא עקר שן שלא לצורך? הרופא לא הציג בפניכם אלטרנטיבות לטיפול? עצרו ובדקו - אולי מגיע לכם פיצוי. על רשלנות רפואית ברפואת שיניים - מקרים שקרו, תביעה, קו הגנה אפשרי ופיצוי

26.06.16
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
סוגיות מרכזיות ברשלנות רפואית בטיפולי שיניים

יותר ויותר תביעות בגין רשלנות רפואית בטיפול שיניים מוגשות לבתי המשפט, אולם לא כל המקרים בהם רופא השיניים התרשל וגרם נזק למטופל מגיעים לפתחו של בית המשפט ולו משום שהמטופל במקרים רבים כלל לא מודע לכך שהתרשלו כלפיו.
למען הסדר הטוב חשוב שנבחין תחילה בין שני מושגים אשר אנשים נוהגים לבלבל ביניהם: האחד התרשלות והאחר רשלנות. 

מהי התרשלות?

התרשלות היא מצב בו רופא (או בעל מקצוע אחר) עשה מעשה כלשהו שרופא סביר לא היה עושה, או לחילופין חדל מלעשות משהו שרופא סביר היה עושה. 

מהי רשלנות?

רשלנות היא מצב שבו רופא התרשל וגם גרם לנזק. 

מתי קמה עילת תביעה ברשלנות רפואית?

רק כאשר נגרם נזק - קמה עילת התביעה ברשלנות רפואית. אומנם ישנם מקרים בהם ניתן לבסס תביעה בעילות אחרות כאשר אין נזק, אולם לא תביעת רשלנות אשר יסודותיה מחייבים הוכחת נזק.

כשהמטופל לא מודע לזכויותיו...

פעמים רבות רופא מתרשל במהלך הטיפול, אך בדרך המזל לא גורם למטופל לנזק, ובמקרה זה כמובן שלא תהא עילת תביעה בגין רשלנות רפואית. אולם, ישנם מקרים חמורים יותר. לא מעט פעמים רופא מתרשל ואף גורם לנזק, לפעמים נזק חמור ובלתי הפיך, אולם המטופל כלל אינו מודע לנזק שנגרם לו, שהרי נזק זה לא בא לידי ביטוי בכאב הדורש פניה לטיפול, ובכל זאת יכולות להיות לו השלכות חמורות מכך. גם מקרים אלה לא יגיעו, מן הסתם, לפתחו של בית המשפט, חרף הנזק החמור, וזאת משום שהמטופל אינו מודע לזכויותיו וממילא לא מודע לכך שהופרו.

 

לא מעט פעמים רופא מתרשל ואף גורם לנזק, לפעמים נזק חמור ובלתי הפיך, אולם המטופל כלל אינו מודע לנזק שנגרם לו, שהרי נזק זה לא בא לידי ביטוי בכאב הדורש פניה לטיפול, ובכל זאת יכולות להיות לו השלכות חמורות מכך

הצגת אלטרנטיבות בפני המטופל

כל טיפול שיניים חייב להתחיל בבדיקה יסודית של הרופא המטפל והערכת מצב המטופל. בתום הבדיקה על רופא השיניים להציג בפני המטופל אלטרנטיבות לטיפול- ומה זה אומר? מספר תוכניות טיפול (ולכל הפחות שתיים), ועל הרופא להסביר למטופל את התוכניות הללו ובמה כל אחת עדיפה על השנייה, אולם לא פחות חשוב מכך - מהם החסרונות הטמונים בחלופה זאת. 

הזכות לאוטונומיה

עניין זה מובילנו לדבר הבסיסי הבא בטיפולי שיניים וברפואה בכלל: לכל מטופל הזכות לאוטונומיה - כלומר הזכות להחליט בעצמו איזה טיפול יבוצע לו ומאיזה טיפול ימנע. מן הזכות הזו נובעת הזכות לקבלת מידע מלא על הטיפול המוצע לו, על אלטרנטיבות לטיפול, על הסיבוכים הצפויים או הסיכונים הכרוכים בטיפול ועל הוצאות הצפויות. רק לאחר שהמטופל יקבל את מלוא המידע מהרופא, יוכל למעשה לתת הסכמה מדעת שיבוצע לו הטיפול.

ובחזרה לטיפולי השיניים: תוחלת החיים שלנו הולכת וגדלה, ומכאן החשיבות לשמר עד כמה שניתן את השיניים הטבעיות שלנו שישמשו אותנו גם לעת זקנה. זוהי הגישה הרווחת ברפואת שיניים מזה זמן לא מבוטל, בעוד שבעבר הרחוק נהגו לעקור כל שן בעייתית.

תכנית טיפול שגויה מיסודה

לא אחת, הח"מ ייצגה תובעים לאחר שרופא שיניים ביצע בהם טיפול מסוים, פעמים רבות לאורך שנים, מכיוון שלרוב אנו נוהגים לשוב לאותו הרופא, ורק בדיעבד, כאשר נגרם נזק בולט שגרם לתובע לפנות לייעוץ משפטי, התברר שתוכנית הטיפול היתה שגויה מיסודה: לא שימרה שיניים טבעיות, פגעה בשיניים בריאות שלא לצורך, ועוד.  ויודגש, זוהי עובדה לה המטופל לא היה מודע כלל ועיקר, מפני שרק גורם מקצועי ומיומן, המכיר את רזי המקצוע, יוכל לעמוד על כך. במרבית המקרים הללו, אף לא הוצעה למטופל כל אלטרנטיבה טיפולית, וממילא לא הוסבר לו מדוע עליו לבחור באלטרנטיבה זו או אחרת.

140,000 ₪ פיצוי בגין שיניים שנעקרו שלא לצורך

כך - במקרה בו טפלה הח"מ בעבר, אישה כבת 60 שמתגוררת באזור המרכז, זכתה במסגרת הסכם פשרה בפיצוי של כ- 140 אלף ₪ עקב טיפול שיניים רשלני. במקרה זה, טיפול ספציפי במסגרתו רופא השיניים שטיפל בה במשך שנים עקר שן עם דלקת בשורשים, מעשה שהוביל לאשפוז בן שבוע ימים ומתן אנטיביוטיקה לווריד. אירוע זה כשלעצמו לא מניב פיצוי בסדר גודל כזה, אלא שבמהלך הבירור טרם הגשת תביעתה התברר כי נעקרו לה שיניים שלא לצורך - שיניים אותן ניתן היה לשמר, כאשר לא הוצעה לה כל אלטרנטיבה לטיפול פרט לעקירה. הפיצוי הנתבע היה, כמובן, גם בגין שיניים אלה אשר אבדו והשתלים שהיה עליה לעשות בכדי להחליפן.

טיפול שיניים רשלני, הפיצוי: למעלה מ - 100,000 ש"ח

במקרה אחר - אשה צעירה ויפה מאזור השרון פנתה לרופא השיניים שלה וביקשה לשפר את מראה שתי השיניים הקדמיות שלה שלא היו זהות לחלוטין בצבען. הרופא התעקש שהוא ה'מומחה' ורק הוא מבין. הרופא שכנע את המטופלת שרק אלטרנטיבה אחת לטיפול קיימת - תוכנית טיפול שכוללת טיפולי שורש בשתי השיניים והתקנת כתרים על גביהן. כפי שיוסבר, זהו לא המצב הרפואי לאשורו, אבל גם את הטיפול השגוי הזה הרופא ביצע ברשלנות חמורה והותיר נזקים קבועים ובלתי הפיכים. הח"מ פנתה למומחה רפואי שחיווה דעתו בעניין, והבהיר כי הייתה אפשרות לכתרים אסתטיים מבלי לבצע טיפולי שורש (כלומר: מבלי לפגוע בשיניים הטבעיות). הפיצוי שקיבלה במסגרת פשרה היה למעלה מ 100 אלף ₪, זאת בגין תיקון הנזקים שגרם הרופא והכאב והסבל שנגרמו לה בטיפול רשלני זה.

 

ביצוע טיפול שיניים למטופל

תיעוד רפואי

נושא חשוב נוסף בתביעת רשלנות רפואית בכלל ורשלנות ברפואת שיניים בפרט, זהו נושא התיעוד הרפואי. זכותו של כל מטופל לקבל לידיו את מלוא התיעוד הרפואי הנוגע לטיפול בו, ומתוך זכות זו - נובעת חובתו של כל רופא לתעד את מהלך הטיפול הרפואי כדבעי, וזאת למן היום הראשון בו פנה אליו ועד לתום הטיפול. 

תיקו הרפואי של המטופל חייב לכלול תיעוד ברור של מצבו של המטופל עת הגיע לראשונה לרופא, ובעיקר מצבה של כל שן בה יש בכוונתו לטפל. על פי רוב - לא די בתיעוד באמצעות פירוט בכתב בלבד, אלא נדרש לבצע צילומי שיניים שונים (כאשר סוג הצילום תלוי בתלונות המטופל ובטיפול המתוכנן) וצילומים אלה - חובה על הרופא לשמור. כאשר אין תיעוד כאמור, בין אם לא קיים ובין אם לא השתמר מסיבה כלשהי - יש לכך משמעות לא מבוטלת בהליך המשפטי עד כדי העברת נטל ההוכחה לכתפיו של הנתבע להוכיח שלא התרשל בטיפול, כאשר במצב הדברים הרגיל "המוציא מחברו עליו הראיה", כלומר: על התובע נטל ההוכחה שהרופא התרשל וגרם לו לנזק.

בימים אלה משרד הח"מ מטפל בתביעה של נערה צעירה, שבוצע לה טיפול שיניים רשלני שהסב לה נזקים משמעותיים. אלא מאי? הרופא טוען שלא טיפל בה מעולם וממילא אין ברשותו כל תיעוד. אבל, אל חשש - ניתן להוכיח את דבר עצם הטיפול בדרכים אחרות וכאשר הפעולה תצלח, הרי שעל הרופא יהיה הנטל לתת הסברים מדוע לא תיעד את הטיפול בנערה, ומדוע לא המציא תיעוד זה כאשר התבקש.

קו הגנה אפשרי של הרופא הנתבע - המטופל לא שמר על הגיינת הפה

לסיום, זווית אחרת של תביעת רשלנות רפואית. הזווית של הרופא הנתבע וקו הגנתו, אשר פעמים רבות מתבססת על טענה בדבר היגיינת פה לקויה של המטופל- התובע. הרופא טוען כי ההיגיינה הלקויה היא אשר פגעה בטיפול והביאה לכישלונו. חשוב לדעת, כי אין מדובר בטענה סתמית וכי במקרים מסוימים אכן הרופא יוכל לבסס את הטענה הזו מכיוון שידוע כי הדבר עשוי לגרום לפגיעה בשיניים ובחניכיים. מכאן המלצה חד משמעית - שמרו על היגיינת הפה! שמירה זו תרחיק אתכם מטיפולי שיניים בכלל, ותסייע לכם אם יבוצעו בכם טיפולים רשלניים.

אם הנכם סבורים שנפגעתם כתוצאה מטיפול שיניים, דעו כי בשל העלות הגבוהה של טיפולי השיניים - סכומי הפיצוי בתביעות אלה יכולים להיות גבוהים מאוד, הכל בתנאי שפניתם לגורם מקצועי ומיומן שמבין בתחום, ויוכל להפיק עבורכם את הפיצוי המקסימלי בנסיבות העניין.

 

*מאמר זה משמש לידע כללי בלבד ואין בו בכדי להחליף ייעוץ משפטי. 

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים