zap group mishpati logo

קרינה בעבודה וזיהום במפעל: תשובות לשאלות מפורום איכות הסביבה

התגוננות מקרינה, חשיפה לחומרים רעילים ובטיחות בעבודה. שאלות נפוצות מהפורום ותשובות מנהל הפורום עו"ד ארז שניאורסון

מאת: עו"ד שניאורסון ושות'
26.07.11
תאריך עדכון: 28.03.24
4 דק'
קרינה בעבודה וזיהום במפעל: תשובות לשאלות מפורום איכות הסביבה

חשיפה לחומרים רעילים בזמן עבודה במפעל, קרינה ממכשירים סלולריים וסוגיות רלוונטיות אחרות הקשורות לאיכות הסביבה ומפעלים מזהמים מטרידות את גולשי הפורום.

עו"ד ארז שניאורסון מנהל הפורום השיב לשאלות אלו ואחרות:

חשיפה לאדי עופרת בעבודה

שאלה: בכל יום אני חשוף לעופרת במקום עבודתי. שאלתי את הבוס שלי, והוא אמר שאין כל סכנה לבריאותי. אשתי חושבת שאני בסכנה, והיא טוענת שאני מביא את הרעל הביתה. האם זה נכון?

תשובה: העופרת הינה חומר מסרטן, וגורמת לסרטני ריאות, סרטני בטן וסרטני שלפוחית השתן.

העופרת הוגדרה בישראל כרעל לפי חוק החומרים המסוכנים, והרעלת עופרת הינה מחלת מקצוע, על פי תקנות ביטוח לאומי.
המעסיק שלך חייב לוודא שאתה עובר בדיקות רפואיות תקופתיות, אשר כוללות בדיקה קלינית כללית, תמונת דם כללית, בדיקת שתן כללית ובדיקות כימיות של רמת עופרת ו- ZPP בדם.
מעבר לכך, קיימים אמצעי זהירות ובטיחות רבים נוספים אשר חובה על המעביד לקיים, בנושאים הקשורים לבגדי עבודה, אמצעי מיגון, מתקני יניקה ונידוף, היגיינת עובדים ועוד.

אם מעסיקך אינו שולח אותך לבדיקות רפואיות, אני ממליץ שתבצע בדיקות עופרת דרך קופת חולים או אפילו באופן פרטי, על מנת לוודא שרמות העופרת בגופך לא עוברות את המותר ואינן מסכנות את בריאותך.
במפעלים שיש בהם עופרת, יש בדך כלל חומרים רעילים נוספים, שאתה צריך להיבדק גם בקשר אליהם.

וחשוב מאוד - אשתך צודקת. אם אתה לא מתרחץ במקום העבודה ומחליף לבגדים נקיים, אתה מביא את העופרת הביתה!

גם אתם רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום איכות הסביבה

לחצו כאן לקריאה מורחבת בנושא זכויות עובדים

קרינה ממכשירים סלולריים

שאלה: אני עובד במעבדת תיקונים באחת מחברות הסלולר. עם ובלי קשר לפרסומים האחרונים לגבי הקרינה, האם יש לנו זכויות מסוימות שניתן לדרוש מהמעסיק?

תשובה: על פי התוספת הרביעית לתקנות הבטיחות בעבודה (גהות תעסוקתית ובריאות העוסקים בקרינה מייננת), התשנ"ג - 1992, אין בעיסוקך "מקור קרינה" כהגדרתו בתקנות, וזאת בהתאם לאישורים שקיבלו החברות מהמשרדים הרלוונטיים. לפיכך, אינך נחשב עובד בקרינה ולא חלות החובות המפורטות בתקנות לגבי בדיקות רפואיות וכו'. האישורים הינם בהתאם לרמות הקרינה שנבדקו ואושרו, ועל כן במקרים של חריגות, יש להתייחס לתקנות ולתקנות הקרינה הבלתי מייננת.

ניטור מפעלים מזהמים

שאלה: אנחנו גרים בשכונה סמוכה לאיזור מפעלים מזהמים (טבעון) ורצינו לדעת איפה אפשר למצוא נתוני זיהום שלהם ואילו הליכים ניתן להגיש נגד מפעלים אלו?

תשובה: נתוני ניטור חלקיים ניתן למצוא באתר האינטרנט של המשרד להגנת הסביבה, ובאתרים של אירגונים ירוקים. אם אין חשד לפגיעה בריאותית אצל מישהו מבני המשפחה, האפשרות עבורך היא תביעה לפי החוק למניעת מפגעים סביבתיים (תביעות אזרחיות), שם לא תקבל פיצוי כספי. אם התגלתה מחלה או תביעה אחרת, ניתן להגיש תביעת נזיקין.

מפעלים באזור התעשייה בני-ברק

שאלה: אני עובדת באזור התעשיה בני ברק שסמוך לקניון איילון (שדרת החנויות טמבור, שילב, רמי לוי וחנויות רבות נוספות באיזור). בכביש הגישה אלינו מסתובבות המון משאיות תעשייתיות ויש באיזור שלנו מפעל שלא ברור לנו מה הוא עושה אבל בהחלט מרתיע. איך ניתן לדעת מה ההשלכות של המפעל או המפעלים וגם המשאיות שעוברות לידנו יום יום עם האבק והזיהום?

תשובה: משאיות והזיהום שהן גורמות הינן בעיה ידועה, לא רק באזור שבו את עובדת. קשה לחשוב על תביעה שלך, מכיוון שסביר להניח שהמשאיות הן של גורמים רבים ושונים, כל אחד תורם את חלקו, וייתכן שאינו עובר על החוק. לגבי המפעל, אם לא ברור במה הוא עוסק, בודאי שלא ניתן לדעת מה ההשלכות. ניתן כמובן לנסות לברר במה עוסק המפעל, לפי שמו, התעניינות בדלפק הקבלה שם וכל דרך אחרת, ואם קיים חשש, לבדוק באתר המשרד להגנת הסביבה, האם מופיעים שם נתונים לגבי מפעל זה. קיימת גם אפשרות להזמין באופן פרטי בדיקה, במסגרתה ייבדק האויר שבאזור המפעל, לאיתור ומדידת ריכוזי חומרים רעילים.

עוד בנושא:

המדריך להתמודדות מעשית עם תאונות עבודה

אובדן כושר עבודה: מדריך מקוצר לתביעה

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה