לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
הדר

זכויות יוצרים בקורס אינטרנטי ללימודי מתמטיקה

אני רוצה להקים קורס אינטרנטי ללימודי מתמטיקה, במידה ואני משנה נתון בשאלה מתמטית שנלקחה מספר הלימוד או משאלוני בחינות בגרות האם יש עדיין סיכון בהפרת זכויות יוצרים?

עו"ד מיכל לוצאטו

הדר שלום, שאלונים ובחינות עשויים בהחלט לזכות בהגנת זכות יוצרים בתור יצירות ספרותיות. לעניין תרגילי מתמטיקה, עוד לא ניתנה תשובה חד-משמעית בפסיקה, אולם ניתן לומר שיכולה להתקיים זכות יוצרים בתרגילים מילוליים. לגבי תרגילים אריתמטיים ותרגילי משוואה, נראה כי הסיכוי שהם יזכו בגנה הינו נמוך, למרות שלקט מקורי של תרגילים שכאלו יכול לזכות בהגנה. במידה ומדובר בתרגיל "בר הגנה" הרי ששינוי פרט זניח שלו אכן עלול להיחשב להפרת זכות יוצרים. בברכה, מיכל * האמור באתר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא.

ירון

שלום מיכל, אנו כותבים תרגילים במתמטיקה וכמובן שואבים רעיונות מספרי לימוד שונים. רציתי לשאול ולהתמקד ברשותך בשאלות בגיאומטריה. האם העתקת השרטוט בשינוי קל של נתונים / הפיכת השרטוט / סיבובו בתוספת שינוי קל של הניסוח הינו מהווה הפרת זכויות יוצרים? איפה בדיוק עובר הקו האדום בו ניתן לומר זה מותר וזה אסור (אם יש בכלל קו כזה...). בנוסף, לגבי שאלות באלגברה עם פונקציות - האם העתקת הפונקציה (שוב בתוספת שינוי קל של הפרמטרים / הנתונים) ושינוי קל בניסוח הסעיפים מהווה הפרה? אשמח אם תוכלי לתת לי מידע לגבי הנושאים השונים. תודה.

עו"ד מיכל לוצאטו

שלום, קשה לענות על שאלתך היות ולא מדובר במדע מדויק של שחור ולבן. השאלה כיצד מידת השינוי משפיעה על ההעתקה גם היא תלויה באופי ובשוק היצירה. למשל ישנם תחומים בהם קיימים אלמנטים אינהרנטיים כגון תחום מוצרי היודאיקה, ולכן השימוש עצמו באלמנטים עצמם אינו עולה לכדי העתקה, אולם יש חשיבות למידת היצירתיות בשימוש באלמנטים אלו. בתחום שאלתך, עוד לא ניתנה תשובה חד-משמעית בפסיקה, אולם ניתן לומר שיכולה להתקיים זכות יוצרים בתרגילים מילוליים. לגבי תרגילים אריתמטיים ותרגילי משוואה, נראה כי הסיכוי שהם יזכו בהגנה הינו נמוך, למרות שלקט מקורי של תרגילים שכאלו יכול לזכות בהגנה. במידה ומדובר בתרגיל "בר הגנה" הרי ששינוי פרט זניח שלו אכן עלול להיחשב להפרת זכות יוצרים. על פניו נראה כי מידת היצירתיות היא אינה גדולה (אין הרבה דרכים לשרטט רבוע או משולש שווה שוקיים) אבל עדיין נדרשת השוואה בין יצירתך ובין היצירה שממנה שאבת השראה כי ייתכן שקיים מכלול של אלמנטים אשר מעניק ערך נוסף ליצירה שייתכן ויזכה אותה בהגנה כלשהי (צבע, פונט, כיתוב וכו'). בברכה, מיכל * האמור באתר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא.

שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום קניין רוחני וזכויות יוצרים