לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
מאיר

חוק הספאם בנושא משלוח כתבה או סקירה

האם שליחת מייל המכילה כתבה בנושא שוק ההון או אנליזה או סקירה או מדריך נחשבת כדבר פרסומת, (בשם בית השקעות) המצריך אישור מהנמען?

עו"ד מיכל לוצאטו

מאיר שלום, ככלל, אם מטרת המייל לעודד רכישת מוצר או שירות או הוצאת כספים בדרך כלשהי, הרי שיש לקבל את אישור הנמען לקבלת דבר הפרסומת האמור. אני ממליצה לך לעיין בחוק התקשורת (בזק ושידורים), תשמ"ב-1982 ובפרט בסעיף 30א אשר מתייחס לשאלתך באופן מפורט וברור: 30א. (א) בסעיף זה – "דבר פרסומת" – מסר המופץ באופן מסחרי, שמטרתו לעודד רכישת מוצר או שירות או לעודד הוצאת כספים בדרך אחרת; (ב) לא ישגר מפרסם דבר פרסומת באמצעות פקסימיליה, מערכת חיוג אוטומטי, הודעה אלקטרונית או הודעת מסר קצר, בלא קבלת הסכמה מפורשת מראש של הנמען, בכתב, לרבות בהודעה אלקטרונית או בשיחה מוקלטת; פנייה חד-פעמית מטעם מפרסם לנמען שהוא בית עסק, באחת הדרכים האמורות בסעיף קטן זה, המהווה הצעה להסכים לקבל דברי פרסומת מטעמו, לא תיחשב הפרה של הוראות סעיף זה. (ג) על אף הוראות סעיף קטן (ב), רשאי מפרסם לשגר דבר פרסומת כאמור באותו סעיף קטן אף אם לא התקבלה הסכמת הנמען, בהתקיים כל אלה: (1) הנמען מסר את פרטיו למפרסם במהלך רכישה של מוצר או שירות, או במהלך משא ומתן לרכישה כאמור, והמפרסם הודיע לו כי הפרטים שמסר ישמשו לצורך משלוח דבר פרסומת מטעמו, באחת הדרכים האמורות בסעיף קטן (ב); (2) המפרסם נתן לנמען הזדמנות להודיע לו כי הוא מסרב לקבל דברי פרסומת כאמור, דרך כלל או מסוג מסוים, והנמען לא עשה כן; (3) דבר הפרסומת מתייחס למוצר או לשירות מסוג דומה למוצר או לשירות האמורים בפסקה (1). (ד) הסכים הנמען לקבל דברי פרסומת לפי הוראות סעיף קטן (ב) או לא הודיע על סירובו לקבלם לפי הוראות סעיף קטן (ג), רשאי הוא, בכל עת, להודיע למפרסם על סירובו לקבל דברי פרסומת, דרך כלל או מסוג מסוים, ולחזור בו מהסכמתו, ככל שניתנה (בסעיף זה – הודעת סירוב); הודעת הסירוב לא תהיה כרוכה בתשלום, למעט עלות משלוח ההודעה; הודעת הסירוב תינתן בכתב או בדרך שבה שוגר דבר הפרסומת, לפי בחירת הנמען. (ה) (1) מפרסם המשגר דבר פרסומת בהתאם להוראות סעיף זה יציין בו את הפרטים האלה באופן בולט וברור, שאין בו כדי להטעות: (א) היותו דבר פרסומת; המילה "פרסומת" תופיע בתחילת דבר הפרסומת, ואם דבר הפרסומת משוגר באמצעות הודעה אלקטרונית – בכותרת ההודעה; (ב) שמו של המפרסם, כתובתו ודרכי יצירת הקשר עמו; (ג) זכותו של הנמען לשלוח, בכל עת, הודעת סירוב כאמור בסעיף קטן (ד), ודרך אפשרית למשלוח הודעה כאמור שהיא פשוטה וסבירה בנסיבות העניין, ואם דבר הפרסומת משוגר באמצעות הודעה אלקטרונית – כתובת תקפה של המפרסם ברשת האינטרנט לצורך מתן הודעת סירוב. בברכה, מיכל * האמור באתר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא.

יוסי

שלום מיכל, האם אני כיועץ בתחום מקצועי, יכול לשלוח מייל למנהל כספים למשל, ולהציע להיפגש במטרה לבחון שת"פ ? תוך כדי הזדהות מלאה שלי. ואיזה "הערה" אני צריך לכלול במייל, בכדי להבטיח שאין לי כוונה לעבור על חוק הספאם ושאני לא מתכוון לשלוח פרסומים בעתיד ללא אישורו. כלומר, האם לרשום בכותרת המייל, למשל - בקשה לאשר קבלת דואר לתיאום פגישה, או שת"פ ? תודה מראש, יוסי

עו"ד מיכל לוצאטו

יוסי שלום, סעיף 30א לחוק התקשורת (בזק ושידורים), תשמ"ב-1982 מסביר באופן מפורט נושא זה ולכן אני ממליצה כי תעייני בחוק. באופן כללי, האיסור על שליחת דבר פרסומת באמצעים המפורטים בחוק, בלא קבלת הסכמה מפורשת מראש של הנמען בכתב, אינו כולל פנייה חד-פעמית המהווה הצעה להסכים לקבל דבר פרסומת (ולא דבר פרסומת עצמו). "דבר פרסומת"- מסר המופץ באופן מסחרי, שמטרתו לעודד רכישת מוצר או שירות או לעודד הוצאת כספים בדרך אחרת וכן מסר המופץ לציבור הרחב שמטרתו בקשת תרומה או תעמולה; כלומר, באפשרותך לפנות באופן חד-פעמי לאותו גורם בהצעה להסכים לקבל דבר פרסומת בלבד. ואדגיש, הצעה זו אינה יכולה לכלול דבר פרסומת אלא רק הצעה לקבלת דברי פרסומת. בברכה, מיכל * האמור באתר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא.

שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום קניין רוחני וזכויות יוצרים