לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
האלי

זכויות המדינה ביצירה של עובדיה

עו"ד ותיק בפרקליטות המדינה פנה לאיש תכנות מחשבים והנחה אותו, בהתבסס על נסיונו הרב כעו"ד, כיצד לכתוב תוכנה שתמליץ למשתמש המלצות משפטיות שתבאנה לו את התוצאות המיטביות בכל סוגיה משפטית (בואי נניח לצורך הדיון שהדבר אפשרי, בלי להכנס לפרטים כי לא זו השאלה). שאלתי היא: האם למדינה יש זכות כל שהיא בתוכנה שנכתבה בידי איש תכנות שאין לו כל קשר למדינת ישראל, על בסיס הטענה כי הנסיון של עוה"ד נרכש מתוקף היותו עובד מדינה. אם תשובתך חיובית, האם זכותה של המדינה היא על כל חלקי התכנה או שהיא יכולה רק לתבוע את חלקו של עוה"ד ולא את חלקו של המתכנת.

עו"ד מיכל לוצאטו

האלי שלום, בהתאם לסעיף 36 לחוק זכות יוצרים, התשס"ח–2007 הרי ש: "המדינה היא הבעלים הראשון של זכות היוצרים ביצירה שנוצרה או שהוזמנה על ידה או על ידי עובד המדינה עקב עבודתו ובמהלכה, אלא אם כן הוסכם אחרת; לעניין זה, "עובד המדינה" – לרבות חייל, שוטר, וכל נושא משרה או בעל תפקיד על פי חיקוק במוסד ממוסדות המדינה." במידה ומדובר ביצירה שהוזמנה ע"י המדינה (או שנוצרה ע"י עובד המדינה) היא הבעלים ביצירה. לא ברור לי משאלתך מהו בדיוק המצב העובדתי ומהן ההסכמות אליהן הגיעו הצדדים. אני ממליצה כי תפנה לקבלת ייעוץ מעמיק יותר על מנת לענות על כל השאלות הדרושות לשם ביסוס המצב העובדתי לצורך ניתוח מעמד הזכויות הקיימות ביצירה. בברכה, מיכל * האמור באתר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא.

האלי

אנסה לפשט את הסוגיה בדיון. שני אנשים חברו כדי לכתוב אפליקציה ממוחשבת מתוך כוונה להרחיב את עסקיהם ולהרוויח כסף רב. לאחד, עו"ד שהוא כאמור עובד מדינה, יש את הידע והנסיון. השני, מתכנת במקצועו, שאין לו שום קשר למדינה ולמוסדותיה הוא זה שכותב את התוכנה. השאלה אם למדינה יש איזו אחיזה שהיא בזכויות היוצרים על האפליקציה שנוצרה משיתוף הידע של עוה"ד ועבודת הכתיבה של המתכנת.

עו"ד מיכל לוצאטו

האלי שלום, כפי שכתבתי, מקרה זה דורש בירור יותר מעמיק. אני לא יודעת להגיד האם מה שנעשה נכנס בגדר דרישות החוק, והאם האפליקציה שפותחה, פותחה בין היתר עקב עבודתו של עובד המדינה. מעבר לכך, יש צורך לבחון את הסכם העבודה של אותו עו"ד ולראות מה המגבלות שחלות עליו (אם בכלל) לעניין ניהול פרויקטים חיצוניים. לכן המלצתי נשארה כפי שהיא, לפנות לעו"ד לקבלת ייעוץ מקצועי. בהצלחה, מיכל * האמור באתר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא.

שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום קניין רוחני וזכויות יוצרים