לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
קיר הפרדה בין שכנים

חומת הפרדה בין שני מגרשים

שלום רב, אני ושכני גרים בבית דו משפחתי. בימים אלה סיימתי שיפוץ רחב בבית שכלל גם בניית קיר הפרדה בין שני המגרשים. הקיר נבנה בתוך שטח החצר שלי בשל התנגדות השכן לבנייתו. (עלי לציין כי כל הבנייה נעשתה לאחר אישור ועדה עירונית ומחוזית) שאלתי: א. האם קיימת חובה עלי לסיים את הקיר בצידו השני (קרי בצד השכן) על פי דרישתו? ב. האם קיים חוק אשר מחייב בניית החומה בשטח שלי, אך במרחק מינימלי מקו הגבול בין החצרות? (כיום הקיר נבנה כ- 10 ס"מ בשטח שלי) ג. האם יש באפשרותי לדרוש מהשכן להחזיר את גדר הרשת שהייתה במשך 20 שנה בין החצרות למצבה הקודם? (הוא החליט להסירה על מנת להרוויח את אותו שטח בין הגדר לבין הקיר שנבנה. להתייחסותכם אודה. בברכה.

אילן

השכן רוצה שאבנה את החומה השטח שלי.השכן לא מוכן שאבנה חצי חצי. לא מוכן להשתתף למרות שלא בקשתי...כיום מתחילת הבנייה מרמר לי את החיים. הקים גגר לאורך הגבול בקו אפס וזאת על צנת להקשות בניית הגדר. אברד תשובהי

עו"ד יגאל מירון

ומה השאלה?

ציון דוידוב

אני בניתי חומה יחד עם בית חדש. קבלן שבנה לי את החומה, הוציא חשבונית עבורה, כוללת מע"מ. שילמתי לו כפי שרשום בחשבונית. פרויקט שכן שלי טוען, כי בגלל שאני אדם פרטי ולא יכול להוציא לו חשבונית, הוא מוכן לשלם את הסכום של חצי החומה, אבל ללא מע'' מ האם זה נכון מבחינה חוקית?

יואב

גדר הפרדה שהקמתי לפני 25 שנים בין שני מגרשים דו משפחתי ונטה היום כ10 ס"מ לכוון חצר השכן האם יש לשכן זכות להזיזה לצורכי בניה?

אריג גודא

שלום אנחנו גרים בבית פרטי שנמצא בעלייה. השכן פנה אלינו לבניית גדר משותפת (האדמה שלו גבוהה הרבה יותר משלנו). הסכמנו והכל בעל פה. לאחר סיום החפירות, כרגע יש תהום של 3.5 מטר, השכן סירב להשתתף בחצי מהסכום. מוכן 20 אחוז! עצרנו. אנחנו חוששים מנזקים בשל מצב האדמה כיום. מה האפשרויות?

עו"ד מאיר ברטלר

קיר הפרדה בין שכנים - לעניין השאלה, סעיף 49 לחוק המקרקעין, התשכ"ט-1969 קובע: "(א) קירות, גדרות, עצים ומחוברים וכיוצא באלה הנמצאים במצר של מקרקעין שכנים (להלן- מחוברים שבמצר), יראום כנכסים בבעלות משותפת של בעלי המקרקעין השכנים, כל עוד לא הוכח היפוכו של דבר. (ב) מחוברים שבמצר רשאי כל אחד מבעלי המקרקעין להשתמש בהם למטרה שלשמה הוקמו, וחייב הוא להשתתף בהוצאות הדרושות כדי להחזיקם במצב תקין לפי שיעור שהוסכם ביניהם, ובאין הסכם כזה – בחלקים שווים, זולת אם מידת השימוש בהם הייתה שונה". לעניינך, מאחר והשכן אינו הסכים לבנות גדר או קיר חדש בין המגרשים, הרי שיש לבנות את הגדר בשטח שלך, כאשר העלות תהא על עליך בלבד.

ציון דוידוב

אני בניתי חומה יחד עם בית חדש. קבלן שבנה לי את החומה, הוציא חשבונית עבורה, כוללת מע"מ. שילמתי לו כפי שרשום בחשבונית. פרויקט שכן שלי טוען, כי בגלל שאני אדם פרטי ולא יכול להוציא לו חשבונית, הוא מוכן לשלם את הסכום של חצי החומה, אבל ללא מע'' מ האם זה נכון מבחינה חוקית?

אמיר

אצלנו יש עניין דומה. הייתה גדר הפרדה, אותה השכן ביקש להזיז לצורך בניית חומה אותה הוא חייב לבנות בגלל בנייה חדשה שהוא עושה במגרש סמוך. בנוסף הוא מבקש להוריד עצים שנמצאים בגבול אבל בתוך השטח שלנו שמפריעים לו לבניית החומה. האם אנחנו חייבים להסכים להורדת עצים? האם הוא יוכל בעתיד לדרוש חלק מעלול החומה? מעלות האחזקה? הוא אומר שיעשה הכל על חשבונו אולם אין כרגע משהו בכתב.

יגאל מירון, עו"ד

הואיל והוראות החוק מאפשרות השתתפות, על התחייבותו לעשות בעצמו ועל חשבונו כדאי לקבל מסמך חתום. באשר לעצים - גיזום יהיה על חשבונו. אינכם חייבים לכרות את העצים. יגאל מירון, עו"ד

אמיר

האם אפשר לקבל כאן עזרה בתשלום לניסוח מסמך חתום או עריכה של מסמך שאני אכתוב?

ציון

תודה רבה על תשובתך, רציתי להוסיף ולשאול : מה קורה כאשר מדובר בשביל שהוא שביל הגישה היחידי בין שני מגרשים עליו הסכמנו בזמן רכישת המגרש (כל מגרש הפריש 60 ס"מ לטובת שביל ברוחב של 1.2 מר' ) ובצד אחד של השביל ישנו מפלס גובהה של כ 90 ס"מ שמהווה סכנת נפילה ובעל המגרש שאליו צמוד המפגע מתנגד בכל תוקף להקמת גדר בטיחותית. האם ראוי לנכון להקים מיד גדר גם ללא הסכמתו וזאת משום סכנת הנפילה והנזק שעלול להיגרם? ובכלל מה מהו מעמדו של השביל הזה? תודה ציון

forum moderator שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום מקרקעין