לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
אנונימי

תביעת כנגד משרד הביטחון לאחר יותר מ7 שנים

שלום רב, אצל אחי התפרצה מחלת הסכיזופרניה כאשר התקופה הפרה מורבידית שלה (כלומר תקופת ההידרדרות בתפקודים שטרם התפרצות השלב הפסיכוטי) בבירור התחיל בצבא בתקופת שירותו כלוחם (הרבה איבודי ציוד צבאי יקר, הרבה משפטים על תפקוד לקוי (חוסר יכולת להתעורר בזמן, חוסר עירנות וכ"ו) כולל ריתוקים, העברות בסיסים ותפקידים וגם זמן שישב במחבוש). העניין הוא שהאבחון עצמו נעשה בערך לפני 9 שנים. ההתיישנות לפי המשפט האזרחי בישראל היא החל מהרגע שבו היה לאדם ספק שהצבא קשור לסיפור. אצלנו בתחילה לא חשבנו לתבוע את משרד הביטחון ולא חשבנו שזה קשור לסיפור, רק מאוחר יותר התחלנו לחשוב שבעצם ההידרדרות העמיקה בתקופת השירות הצבאי האינטנסיבי שלו (שנתיים כלוחם חי"ר בשטחים ולאחר מכן הועבר לתפקיד קשר בגבול לבנון ולאחר שלא תפקד גם שם העבירו אותו לתפקיד עורפי, שבו עמד לא פעם למשפטים על הופעה לא מסודרת, התפרצויות זעם וכ"ו). כשמצבו היה ממש מדורדר הוא נקרא שוב לשירות מילואים בזמן מלחמת לבנון השניה ומאז לא התייצב יותר למילואים (במשך שנים הצבא היה שולח לו צווים ואנחנו היינו שולחים להם את האבחון בחזרה). האם עדיין יש מה לעשות עם זה או שזה מקרה אבוד? כרגע הוא נכה של ביטוח לאומי שזה תת תנאים. בכנות, רק לפני שנה בערך עלתה לנו המחשבה שהצבא הכניס אותו למצבי לחץ קשים בעקבות שיחה עם חבר משפחה.

עו"ד תמר סיון

אנונימי שלום במקרה של אחיך קיימות שתי בעיות משפטיות מקדמיות - חלוף הזמן (התיישנות) והעובדה שהוא מוכר בביטוח לאומי. בנסיבות מסוימות ניתן להתגבר על שתי הבעיות. הדבר תלוי במה שנרשם בתעוד הרפואי מתקופות שונות ובנתונים עובדתיים כגון מתי פנה לביטוח הלאומי וממתי הוא מקבל קיצבה. כדי לדעת האם במקרה של אחיך ניתן אכן להתגבר על הבעיות, צריך לבדוק את המקרה שלו לגופו של ענין, כולל איתור ובדיקה של התעוד הרפואי.

אנונימי

אוקיי. כעיקרון התיעוד הרפואי קיים והאבחון שנעשה באזרחות לאחר השירות הצבאי מדבר גם על שירותו הצבאי (אבל לא נעשה בצבא עצמו). כמו כן, כפי שציינתי, הידרדרות בהתנהגות רשומה גם בצבא (חוסר סדר, איבוד ציוד). הוא מוכר בביטוח הלאומי כנכה כבר 6 שנים לדעתי. הבנתי בסופו של דבר שההתיישנות מול משהב"ט היא 3 שנים מיום תחילת המחלה. האם יש טעם לפנות אליכם או שזה מקרה אבוד?

עו"ד תמר סיון

על פני הדברים נראה שהתביעה תדחה הן בגלל התישנות והן בגלל בחירה בזכויות ביטוח לאומי. עם זאת, כפי שציינתי, יתכנו לעיתים נסיבות המאפשרות להתגבר על בעיות אלו. כדי לענות לך תשובה מבוססת, שתתיחס ספציפית למקרה של אחיך, צריך לבדוק בצורה יסודית את כל המסמכים והעובדות הקשורים אליו.

אנונימי

לאורך השנים, גם לאחר ההכרה מטעם משרד הביטחון, היו תנודות במצבו למרות שאיני יודע אם הם נחשבות למספיק גדולות (תלוי מה רשמו הפסיכיאטרים שטיפלו, כעיקרון הוא לא היה מאושפז אבל כן נוספו לו תרופות בגלל אובססיות חדשות או שונה המינון של התרופה המרכזית, האנטי פסיכוטית, בשל סבילות למינונים נמוכים יותר ואיזון נפשי רופף) ומספיק תדירות. האם אפשר להתקשר אליך?

שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום משרד הבטחון - נכי צה"ל