תקנה 9 - פורום משרד הבטחון - נכי צה"ל

שאלה חדשה
  • י

    נשלח ע"יי 20:28, 12 באוגוסט 2014

    שלום, אני נכה צה"ל קבעו לי 30% נכות לצמיתות (שבר בקרסול+CRPS) הגשתי תקנה 9 בקשר לדברים שקרו לי בעקבות הנכות המוכרת. קבעו לי בדיקה לוועדה רפואית, רציתי לדעם אם זה יפגע לי באחוזי נכות שקבעו לי כבר לצמיתות או שזה יהיה בנוסף לזה

    השב
  • מנהל הפורום:עו"ד תמר סיון

    עו"ד תמר סיון,מנהל הפורום

    13:22, 13 באוגוסט 2014

    ככלל, אחוזי נכות בגין נכויות שהתווספו מצטרפות לנכות המוכרת, כך שסה"כ הנכות עולה. עם זאת, בבדיקה לפי תקנה 9 הועדה בד"כ בודקת גם את הנכות שכבר הוכרה, כדי להעריך האם יכלה להתפתח ממנה הנכות המוסבת. אם חל שינוי לטובה בנכות המוכרת אתה עלול למצוא את עצמך במצב שבו אתה בסיכון להפחתת נכות.

    תגובה
  • 17:18, 13 באוגוסט 2014

    שלום!
    ברשותך , אם אפשר להוסיף שאלה לעניין : האם ועדה לפי תקנה 9 רשאית להפחית נכות מוכרת , שאכן יש בסמכותה.
    השאלה היא.
    האם ועדה מחוזית רגילה ( לא תקנה 9 ) , כאשר נכה פונה אליה למשל בנכות חדשה ( לאחר שקצין התגמולים הכיר בנכות בתביעה חדשה ) , יש בסמכותה לבדוק נכויות אחרות שהנכה מוכר עליהן ולמשל להוריד או לבטל אותן . בשונה מועדה עליונה שלה יש את המדנט.
    להתיחסותך באם אפשר.

    תגובה
  • מנהל הפורום:עו"ד תמר סיון

    עו"ד תמר סיון,מנהל הפורום

    10:28, 14 באוגוסט 2014

    לדעתי הועדה אינה מוסמכת אך נתקלתי במקרים בהם הועדה יזמה הפנית תשומת לב קצין התגמולים לכך שהנכות בסעיף מסויים גבוהה מדי. באותם מקרים הצלחנו בסופו של דבר למנוע פגיעה בנכות, אבל זה דרש ניהול הליכים בועדות ובביהמ"ש. אם ועדה סבורה, בטעות, שהיא יכולה לפחית נכות, אתה זה שצריך לרוץ ולהלחם על זכויותיך.

    תגובה
  • 10:56, 15 באוגוסט 2014

    למה , שועדה תסבור בטעות ? הרי יש הנחיות ברורות אשר כפופות לדין , וחוץ מכך , לשם הדוגמא : כאשר נכה מוזמן לועדה עליונה כתוב שחור על גבי לבן את סמכותה של הועדה העליונה להעלות ואף להוריד ולאשר את הנכות שנקבעה בועדה המחוזית .. בשונה מועדה מחוזית .
    אני נתקלתי במקרה של חבר שנקבעו לו אחוזי נכות בעמוש צווארי 5% ( חצי על חשבון השירות וחצי על הנכה ) כלומר 2.5% , ולאחר שערער לועדת ערעורים הוסכם שענינו יבחן לפי תקנה 9 , מכיון שהנכות יכולה לנבוע מהנכות שקיימת אצלו והיא אחרת .
    לאחר בדיקה של הועדה לפי תקנה 9 הנכות נקבעה 5% במלואה כאשר הנכות שנקבעה בסעיף הקודם בוטלה מחד אבל מאידך התווספה לנכות הקיימת ושונתה מ- 5% ל- 10% ( גרימה מלאה ).
    באותו עניין אותו חבר לא חזר לועדת ערעורים , בנוגע לביטול הסעיף הקודם ע"י הועדה לפי תקנה 9 שנקבע ע"י הועדה המחוזית הרגילה , למרות שבאפשרותו היה לעשות כך . ולאור העובדה שנכותו שונתה כלפי מעלה וגם לגרימה מלאה ( כנכות מוסבית )
    השאלה עו"ד תמר .
    האם החבר פעל נכון בראיה " צופה פני עתיד " אם וכאשר בעז"ה תחול הטבה במצבו הרפואי כאשר יכול וותבטל הנכות המקורית ( מדובר בדלקת פרקים ) אזי מה הדין של הנכות החדשה ( בעמו"ש צווארי ) שהתווספה , שלצורך העניין אין הטבה בה אלא נשארה כפי שהיא במצבה הרפואי ?
    שאלה נוספת , לאור דברייך למעלה , האם הועדה המחוזית לפי תקנה 9 פעלה נכון וע"פ דין כאשר ביטלה נכות שנקבעה בועדה המחוזית ( סעיף שמתאים לעמו"ש צווארי ) מחד , אבל מאידך נתנה סעיף נכות אחר ( כאשר צירפה לנכות קיימת לפי סעיף 35 )
    אודה לדעתך

    תגובה
  • מנהל הפורום:עו"ד תמר סיון

    עו"ד תמר סיון,מנהל הפורום

    15:11, 15 באוגוסט 2014

    חיים שלום,
    מצטערת אבל לא הצלחתי לעקוב אחר השתלשלות הדברים שתארת באופן שיאפשר לי לענות. במקרים מורכבים צריך להכיר את התיק היטב כדי לתת תשובה מדויקת, ומענה כללי בפורום עשוי להטעות.
    באשר לשאלתך "למה שועדה תסבור בטעות?", הרי שהרבה פעמים יש מחלוקת על פרשנות של סעיף או על היקף סמכות כלשהיא, וניתנות החלטות שבסופו של דבר מוכרזות כשגויות על ידי ערכאת הערעור. אם הכל היה פשוט וחסין ממחלוקות ומטעויות לא היו צריכים לקבוע מנגנון של ערעור והמשרד שלי היה נסגר כבר לפני 20 שנה....

    תגובה
  • 21:01, 16 באוגוסט 2014

    עו"ד תמר שלום
    בהמשך לנאמר לעיל , אמקד את הדברים . האם נכה שמוכר על נכיות שונות , ומגיע לועדה מחוזית עקב בקשה להחמרה או לאחר הכרה חדשה של קצין התגמולים רשאית הועדה המחוזית לדון ולקבוע החלטות בנכויות האחרות שנקבעו בעבר .
    בנוסף , מקרה אחר . אותו נכה שמוכר על נכויות קודמות מגיש בקשה לנכות לפי תקנה 9 עקב אחת מן הנכויות שנקבעו לו בעבר כאשר בסמכותה ע"פ מה שנאמר לעיל לדון בנכות שבעקבותיה הוגשה בקשה לתקנה 9 .
    אבל השאלה אותו נכה מוכר על נכויות נוספות , האם רשאית הועדה לפי תקנה 9 לדון בשאר הנכויות .
    ושאלה שמתבקשת מכך , אותו נכה שהוכר בפגימה מוסבית וחלה הטבה ב"ה בנכות שממנה יצאה תולדה של תקנה 9 , ואותו נכה מופיע בפני ועדה מחוזית . בסמכותה של הועדה לבטל את הנכות המוסיבית עקב כך שחלה הטבה או הסתיימה הנכות שעל בסיסה נקבעה הנכות לפי תקנה 9.
    מקווה שהסברתי את הדברים כראוי הפעם.
    אודה לחוות דעתך .

    תגובה
  • מנהל הפורום:עו"ד תמר סיון

    עו"ד תמר סיון,מנהל הפורום

    14:34, 18 באוגוסט 2014

    חיים שלום
    ועדה מחוזית מוסמכת לדון רק בנכות שבהקשר אליה זומנה הועדה מלכתחילה. למרות זאת נתקלתי במקרים שועדות יזמו דיון בנושאים נוספים והנכה נאלץ להלחם על זכויותיו כדי שנכותו לא תפחת.

    תגובה
  • 17:13, 18 באוגוסט 2014

    תודה רבה
    ויום טוב

    תגובה
  • 23:39, 13 באוגוסט 2014

    גם אם אחוזי הנכות הם לצמיתות זה עלול לסכן? למה אמרו הם לי שלא יפגע, שאלתי אותם והם אמרו שלא

    תגובה
  • מנהל הפורום:עו"ד תמר סיון

    עו"ד תמר סיון,מנהל הפורום

    10:24, 14 באוגוסט 2014

    את מי שאלת?
    הסיכון קטן אך קיים

    תגובה
מנהל הפורום:עו"ד תמר סיון

מנהל הפורום: עו"ד תמר סיון

בוגרת אוניברסיטת ת"א במשפטים (LLB), בהצטיינות, וחברת לשכת עוה"ד משנת 1989. בוגרת השתלמויות מקצועיו
למידע נוסף

053-9378372 חיוג
הודעה

פורום זה עוסק בשאלות הנוגעות לזכויותיהם של נכי צה"ל ומשרד הבטחון, נפגעי טרור ומשפחות שכולות, כולל תביעות להכרה במשרד הביטחון, בפני ועדות רפואיות ומימוש זכויות בלשכות השיקום - במקרים של פציעה, מחלה או החמרת מצב, כולל ערעורים בועדות רפואיות, ביטוח לאומי ובבתי משפט.