לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
אבי

אופן חישוב תוספת שטח תמ"א הריסה ובניה מחדש (פינוי בינוי)

שלום, בבניין שלי אמורים לעשות תמ"א במתכונת הריסה ובניה. בהנחה ששטח הדירה ברוטו הוא 68 מ"ר, שטח הדירה נטו הוא 60 מ"ר (כפי שכתוב בטאבו), והארנונה משולמת לפי 54 מ"ר, מהו השטח שלפיו תחושב התוספת של 25 מ"ר לפי התמ"א? שאלה נוספת - לפי מה שאני מבין, ליזם לא אמורה להיות מגבלה לתת יותר מ-25 מ"ר תוספת פר דירה, כי הוא מקבל "סל זכויות" מכח התמ"א (שמבוסס על תוספת 25 מ"ר+זכויות תב"ע) ואת זה הוא יכול לחלק בינו לבין הדיירים כראות עיניו כל עוד זה משתלם לו. לכן יכול להיות שהוא יצטרך לשלם יותר מס על החלק העודף (וזה מן הסתם נכנס לחישוב העלויות והרווחיות שלו) אבל עדיין זה כשלעצמו לא מונע ממנו לתת תוספת אם זה עדיין יוצא לו רווחי. האם הבנתי נכון? תודה מראש!

עו"ד שי אליאב

השאלה שלך אינה ברורה, מאחר שתוספת ה- 25 מ"ר היא זכות לכל דירה ללא הקשר לגבי גודלה. עם זאת, יש לומר כי שטח הדירה הנחשב לעניין ניתוח הזכויות הוא בהתאם לשטחים המופיעים בהיתר הבניה. בפרויקט הריסה, על פי רוב, קשה להגיע לתוספת 25 מטרים מלאה, בהיעדר יכולת מעשית או כלכלית, מקל וחומר ליותר מכך. כמובן שאם כן ניתן לתת יותר מכך, היתרה תמוסה.

אבי

תודה על התשובה, אנסה לחדד את השאלה - בוא נניח לצורך העניין שאין מגבלה כלכלית או מעשית למימוש הזכויות. בהנחה שבהיתר הבניה מופיע שטח של 68 מ"ר לדירה, אבל זה למעשה שטח ברוטו שכולל גם חלק יחסי ברכוש המשותף (חדר מדרגות) ושטח הפלדלת הוא 60 מ"ר בלבד - מהו הבסיס לחישוב התוספת של 25 מ"ר - 60 או 68? תודה רבה.

עו"ד שי אליאב

בהיתר ניתן להגיע לגודל הדירה ספציפית ללא, בהתעלם מהשטחים ברכוש המשותף. במקרים בהם יש מחלוקת בנושא, כמו למשל שההיתר מאוד ישן ולא ניתן להבין או שההיתר אינו נמצא, ניתן להסתמך על מפת מדידה שתיערך על ידי מודד.

שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום תמ"א 38 ופינוי בינוי