תנאי מכר במשלוח להונג קונג - פורום שילוח בינלאומי, סחר בינלאומי ומשאבי אנרגיה

שאלה חדשה
  • מירי

    נשלח ע"ימירי 11:11, 26 בינואר 2016

    שלום רב, יש לנו לקוח שאנו שולחים לו סחורה מישראל להונג קונג. בהזמנתו הכניס תנאי מכר של FOB HK, כאשר המשמעות היא FCA HK. מי אמור לספוג את עלות ההובלה האוירית מישראל להונג קונג? הרי אם אנחנו אמורים לספוג היה צריך להיות FOB ISAREL או לחילופין FCA ISRAEL, לא? אם כן, מה המשמעות של המונח לעיל? אשמח להבהרה מכיוון שהלקוח מתעקש שאנחנו צריכים לספוג את זה. תודה מראש

    השב
  • מנהל הפורום:עו"ד יואב הריס

    יואב הריס,מנהל הפורום

    11:48, 26 בינואר 2016

    מירי שלום,
    תנאי מכר FOB משמעותם היא כי המוכר מוסר את הטובין המיועדים אל מעבר לדופן האנייה בנמל המוצא המיועד ששמו נקוב ליד המונח FOB, כאשר המטען עצמו עבר תהליכי מכס והנו מתאים ומוכן לייצוא. תנאי זה משמש לעסקה בה הטובין מיועדים להובלה ימית. תנאי FCA משמעותם היא שהמוכר מוסר את הטובין כאשר הם עברו תהליכי מכס ומתאימים לייצוא, לידי המוביל אותו ממנה הרוכש, כאשר המוביל יכול להיות יבשתי, אווירי או ימי. עלויות ההובלה החלות על המוכר הנן כל אותן עלויות עד להבאת המטען לידי המוביל בו נוקב הרוכש או לידי נציגו. במקרה המתואר נראה כי חל עירוב בין המונחים. השימוש במונח FOB היה צריך לכלול את נמל המוצא- חיפה או אשדוד לפי העניין. השימוש במונח FCA היה צריך לכלול את שם המוביל ואת מיקום המסירה לידיו. על פניו FCA HK הנו ניגוד מסוים שכן המסירה על פי FCA היא לידי המוביל לתחילת ביצוע ההובלה ולא ליעד הנמצא בסיום ההובלה. מכאן שיש לבחון נתונים ומסמכים נוספים הקשורים בעסקה המלמדים על כוונת הצדדים: האם שהמוכר יישא בעלות המשלוח או הרוכש.
    בברכה, יואב

    תגובה
מנהל הפורום:עו"ד יואב הריס

מנהל הפורום: עו"ד יואב הריס

בעל תואר ראשון במשפטים (בהצטיינות) מאוניברסיטת חיפה. הצטרף כחבר לשכת עורכי הדין במאי 2000. עו"ד הרי
למידע נוסף

077-9968115 חיוג
הודעה

הכלכלה המודרנית מהותה תנועה יעילה של סחורות ושירותים. מאז ימי קדם היוותה ההובלה הימית שחקן מרכזי בכלכלה אז והיום – כאשר היא אחראית לתנועתם הבינלאומית של מעל 90% מהמטענים, החל מאריזות בודדות, עובר לקונטיינרים (מכולות) ומטעני צובר ענקיים דלק, כימיקלים וסחורות. לאחרונה ובאזורנו, משאבי הגז ואולי גם הנפט משחקים אף הם תפקיד הן ברמת הרישוי והפקה והן ברמת הלוגיסטיקה ושירותים נלווים.

הפורום יעסוק וישיב על שאלות מנושאים כגון שטר מטען (Bill of lading) ,אשראי דוקומנטרי (L/C) עסקאות CIF,FOB ויתר תנאי ה- Incoterms ,ביטוח ימי (Marine Insurance) ,כנגד כל הסיכונים (Against All Risks) ,ממחסן למחסן (From Warehouse to Warehouse), מעצר אוניות (Ship arrest), נזק למטען (Cargo Claims) ,דמי השהייה (Demurrage) חכירת אוניות (Charter party) רכישת אוניות ויאכטות, רישום בעלות (Vessels and Yacht Registration), מטעני צובר, עסקאות מוצרי גלם ויסוד (Commodities), בוררות ימית בלונדון – LMAA, רישיונות וזיכיונות לאיתור, הפקה וחלוקת גז טבעי ונפט, ואנרגיה סולרית.