לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
רותי

האם המכס בנמל התעופה יכול לבקש לדעת מה יש לי בתיק ולהטיל עלי קנס מנהלי לפני שהגיעה המזוודה, ולפני שיכולתי לבחור מסלול אדום/ירוק?

היום חזרתי מחו"ל ונחתתי בנמל תעופה חיפה. עמדת המכס נמצא ישר אחרי ביקורת דרכונים. עמדתי ליד העמדה עם תיק פתוח ושקית דיוטי פרי ביד וביקשו לדעת מה יש לי בתיק. היו לי חמש פקטים של סיגריות סה"כ (מותר רק אחד בלי הצהרה). ביקשו ממני לעמוד בצד ואז שאלו אותי אם יש לי מזוודה, כשאמרתי שכן, אמרו לי לשים את תיק היד שלי במשרד שלהם וללכת להביא את המזוודה. לאחר מכן ביקשו ממני לשלם קנס מנהלי בסך 836 ש"ח ואם ארצה את הסיגריות, אז עוד 836 ש"ח. שילמתי את הקנס והשארתי את הסיגריות. לא נראה לי חוקי - האם אפשר להטיל קנס על "כוונה" של מישהו לעבור במסלול הירוק? הרי, לא הייתי עוברת בשום מסלול ללא המזוודה. אודה לכם מאד על עזרה - אין מספר טלפון על הקבלה שקיבלתי, אבל נראה לי ממש לא חוקי ולא הגיוני. תודה, רותי

עידן גנון

שלום רב, לתשומת לבכם, עצם העבודה שהיו ברשותך 5 פקטים של סיגריות לא משנה את העבודה שהיית חייבת לשלם מס קניה ומע"מ (על 4 פקטים בלבד מאחר ויש פטור על חבילה אחת). לפיכך הגרעון מיסים מוצדק לחלוטין. לגבי הקנס המנהלי- המכס פעל בחוסר סמכות מאחר ולא הגעת לעמדת המסלולים. לצורך העניין אם היית בוחרת במסלול האדום, היית חותמת על הצהרה ומשלמת את המס על 4 פקטים ללא תשלום קנס מנהלי. לידע כללי, למרות שהמכס פעל בחוסר סמכות בעניין קנס המנהלי, סמכויותיו רבות בדומה לשוטרים. מניסיוני הרב, אגף המכס טועה פעמים רבות מאחר ופקידים לא מכירים היטב את החוק לכן ישנה באפשרותך לכתוב מכתב לגובה מכס נתב"ג מר יוסי בן ישי לביטול הקנס המנהלי. לפעמים הבאות רצוי לבדוק לפני שאת טסה לחו"ל לבדוק מה מותר/אסור לייבא כדי שלא לשאת בתשלומים מיותרים. שיהיה בהצלחה.

עדי יניב

ממש לא. היית עובר עבירה לו היית עוברת במסללול הירוק. אבל עדיין לא הגעת. על כן, מדובר בהתנהלות לא חוקית של המכס. פקידי מכס מתוגמלים על "תפיסות". לכן הם סבלו במקרה שלך מעודף מוטיבצייה. אני במקומך הייתי פונה לרשות המכס. תמצאי את פרטי הקשר באתר המכס.

שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום יבוא יצוא ומכס