לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
דניאל

מעוניין לייבא חליפות חתן

שלום, ברצוני לדעת האם יש איזשהו חוק או אישור שאצטרך לקבל בכדי לייבא את החליפות? או שאני יכול כבר לעשות את ההזמנה של ה-200 חליפות כבר מחר? (לפי מה שקראתי אתבקש לשים תווית בעברית ומהיכן המוצר מיוצר). האם יש עוד דברים שאני אמור לדעת? אני מייבא את החליפות מסיןץ תודה רבה!

עידן גנון

שלום, במידה וישנו ברשותך עוסק מורשה/עוסק פטור/חברה אתה רשאי לייבא כמויות מסחריות, במידה ולא, אינך רשאי לייבא את החליפות עפ"י דין. לגבי חוקיות היבוא, אכן ישנה דרישה לפי צו יבוא חופשי לסמן את החליפות בעברית. ישנה ברשותך אפשרות לסמן את החליפות בסין או לחילופין במחסן רישוי בישראל לאחר הגעת הטובין טרם הנפקת רשימון היבוא. תשלום המס עבור החליפות הוא 6% מכס הנגזר מערך הקניה,ערך ההובלה וביטוח ואם מדובר ביבוא ימי גם אגרת סבלות ורציף וכמובן 17% מע"מ. בהצלחה.

עדי יניב

למה אדם פרטי לא רשאי לייבא 200 חליפות חתן? מה הסימוכין החוקי לתשובה זו?

עידן גנון

לשאלתך, ככלל אדם פרטי אינו רשאי לייבא 200 חליפות חתן לצורך מכריתן (ניתן להקיש זאת מסעיף 2(ג)(1) לצו יבוא חופשי, התשע"ד 2014) הנגזר מפקודת היבוא והיצוא. "יהיה יחיד רשאי לייבא את הטובין......אם הוכח להנחת דעתו של המנהל כי הטובין לא יובאו באמצעות עוסק, הם אינם מיועדים לאספקה, ייצור או מתן שירותים, והם מיובאים בכמות סבירה לשימושו האישי או המשפחתי של אותו יחיד". החריג לכלל הכתוב לעיל מתאפשר במקרים חריגים ביותר, לצורך המחשת הדוגמה, כאשר אדם מתחתן והוא מעוניין שכולם ילבשו בחתונתו את אותן החליפות, עליו להגיש בקשה לאגף המכס טרום הנפקת הרשימון ולהצהיר על כך בפני אגף המכס כי החליפות מיועדות לצורכו האישי והן אינן מיועדות למכירה. אציין כי למרות הצהרתו של היבואן, בסמכותו של אגף המכס להחליט אחרת. ישנם מקרים אחרים כאשר היבואן אינו בעל עוסק מורשה /עוסק פטור/חברה והוא מעוניין לעשות כן, ישנה באפשרותו לייבא כמויות מסחריות סבירות של מוצרים לצורך שיווקם, רק לאחר שקיבל אישור מיוחד וחד פעמי מאגף המכס לשחרר את הטובין ברשימון יבוא אישי כמסחרי. לאגף המכס סמכות בלעדית לקבוע מהו יבוא יבוא אישי או מסחרי והנטל חל על היבואן להוכיח שאכן אותם טובין מיועדים לשימושו האישי ו/או משפחתי בלבד. כל דרך אחרת שלא ציינתי לעיל יכולה להוות מבחינתו של אגף המכס הברחה של טובין לפי פקודת המכס ו/או פקודת היבוא והיצוא של טובין מסחריים ברשימונים של יבוא אישי שבצידן סנקציות פליליות ואזרחיות.

עדי יניב

לא ניתן להסיק זאת מצו ייבוא חופשי, סעיך 2 (ג) (1) - מדובר בפטור מהצגת רשיון ייבוא ו/א והמצצאה של אישור תקן. בייבוא אישי. על כן לא רלוונטי לדיון הזה.

עידן גנון

ידידי, לפני שאתה קובע אם המקרה רלבנטי לדיון או לא באופן שרירותי, אני ממליץ לך לקרוא פסקי דין בנושא יבוא מסחרי במסווה של יבוא אישי כדי לבסס את תשובתך. בכל אופן, אם היית קורא את כל תשובתי המפורטת ולא רק את החלק העליון, ניתן היה להבין שציינתי גם את פקודת המכס ופקודת היבוא והיצוא לעניין הברחת טובין.

עדי יניב

מה הלכת כל כך רחוק. לסוגיית הברחה? אין כל מניעה חוקית לייבא כל כמות. העבירה, אם תהייה הינה באם יחליט הייבואן שלנו למכור ללא הוצאת חשבונית כחוק. במידה ובעת התרת המשלוח מפיקוח מכס, ידאג הייבואן שלנו לסימון תוויות כנדרש כנדרש בצו סימון טובין, הרי שגם לא תהייה כל עבירה על האמור בצו ייבוא חופשי. מאחר ועמד בכל תנאי הייבוא לרבות תוויות ותשלום מיסים, יחלטי הייבואן שלנו למכור את החליפות וייפתח תיק עוסק מורשה, הרי שלא תהייה כל מניעה למכור את החליפות. הבעייה היחידה היא שהיבואן לא יוכל לרשום את עלות החלפות בספרים, שכן הייבוא בוצע ומיסי הייבוא שולמו לפני פתיחת התיק.

עידן גנון

לתשובתך, אין כל מניעה חוקית לייבא כל כמות ביבוא אישי?? טעות בידך, לפי דיני המכס הקיימים ועוד איך שיש מניעה. הדיון נסוב סביב דיני המכס ולא אחרים כפי שפירטת לעיל. במקום לעיין בחוקי המכס הרלבנטים, בחרת "לרעות בשדות זרים" קרי, חוקי מס הכנסה ומע"מ. לצורך המחשת הדוגמה, אני כאדם פרטי יכול לייבא ביבוא אישי 30 רכבים בחודש??? ברור שתשובה חד משמעית והיא לא. ממליץ לך לעיין שוב בדיני המכס הקיימים.

דניאל

תודה רבה על תשובתך המפורטת, הורדת הרבה חששות מליבי. כרגע אינני עסק אך מתכוון לפתוח בשבוע הקרוב, יש לי שני שאלות שהייתי מודה לך מאוד אם תוכל לסייע לי בהן: 1.מה ז"א הגרת סבלנות ורציף ומה הן העלויות? 2.זה אכן משלוח ימי, איך אדע כשהמכולה הגיע? אקבל הודעה כמו בדואר רשום? ולגבי עלויות השילוח, זה כבר המפעל בסין דואג לכך נכון? תודה רבה רבה!

עידן גנון

לא ניתן לענות על שאלותיך האחרונות בפורום זה, צור איתי קשר ואשתדל לעזור לך. עידן-0505932316

שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום יבוא יצוא ומכס