zap group mishpati logo

ליווי משפטי לפעילות בינלאומית של חברה

חברה מסחרית, שפעילה בארץ, נדרשת לליווי משפטי בכל אחד מתחומי פעילותה - מול המדינה, נותני השירות, הצרכנים ועוד. כאשר חברה מחליטה לפרוץ מחוץ לגבולות המדינה, עליה להתאים את התנהלותה לחוקי המדינות הזרות בהן תפעל. האם עליה לשכור שירותים משפטיים בכל מדינה ולכל אחד מהתחומים?

מאת: עו"ד פז יצחקי-וינברגר
25.08.16
תאריך עדכון: 28.03.24
6 דק'
ליווי משפטי לפעילות בינלאומית של חברה

הזווית המשפטית בפעילות גוף מסחרי

כל חברה מסחרית, שותפות או עסק, הפועלים בשוק, מקומי או זר, חייבים להכיר את החוק ולהתייחס משפטית לכל אחד מתחומי פעילותם:

מול המדינה והרשות המקומית - תשלומי מיסים, החזקות בנכסים, רישוי, חוקי עזר עירוניים ועוד.

מול העובדים - סוגיות בדיני עבודה, שכר ותנאים סוציאליים, שמירה על כללי הבטיחות בענף, קיום הסכמים קיבוציים, מניעת הטרדות ושלל נושאים נלווים. 

רגולציה ייחודית לתחום הפעילות - תחומים מסויימים המחייבים אישורים ועמידה בתנאי המדינה, כמו מתן שירותים רפואיים או פיננסיים, עיסוק בתחום המזון, או פעילות שמותרת או אסורה במדינה או איזור מסוים (הימורים למשל, או איזורים שפטורים ממע"מ וכיו"ב). 

מול הספקים - בסוגיות מסחריות וחוזיות ושאלות של אחריות.

מול הלקוחות והצרכנים - בנושאי הגנת הצרכן, מוצרים פגומים, ביטול עסקאות, אחריות נזיקית ועוד.

פרסום ושיווק - בכל העולם, כמו גם כאן, בחקיקה שהתפתחה עם השנים ("חוק הספאם") הוטלו הגבלות וחובות בכל הנוגע לשימוש בפרטי התקשרות, קבלת הסכמה ושליחת פרסומים, וכל הפרה כזו עלולה לגרור פיצוי גבוה. לעתים יש נושאים נוספים שצריך לתת עליהם את הדעת ולקבל בעטיים ייעוץ וליווי משפטי כמו החזקה ושימוש במאגרי מידע, הגנה על הפרטיות ועוד.

קניין רוחני - בהתאם לאופי פעילות החברה, יש לבחון היבטים של זכויות יוצרים, סימני מסחר, פטנטים וזכויות רוחניות אחרות, ולהגן עליהם, גם כלפי חוץ וגם בתוך החברה עצמה (שמירה על סודיות). 

חברות הפועלות בעולם הוירטואלי - התחום שנחשב בעבר פרוץ ופראי, עם השנים נבלם והוסדר, וכיום מוטלות לא מעט חובות על השחקנים המסחריים במדיה הדיגיטלית. כל אתר אינטרנט שעולה לאוויר מחוייב לפרסם תנאי שימוש ומדיניות פרטיות, לקבל הסכמה אקטיבית של המשתמש, ולעמוד בשלל תנאים שנדרשו לאחר תקופה ארוכה של היעדר פיקוח. 

אלו רק כמה מהסוגיות אותן חייב כל גוף מסחרי להכיר ולפעול בהתאם, שכן לכל הפרה תתכן השלכה, כלכלית או אחרת. לעתים יש סנקציות פליליות חמורות. המערכת המשפטית משתנה ממדינה למדינה, ובכל מדינה נקבעו כללים שונים המסדירים חוקית את כל אחד מהתחומים.

משנה מקום - משנה כללים

חברה שפועלת מול גורמים מחוץ לארץ - מתמזגת עם חברה זרה, רוכשת נכסים, מעסיקה עובדים, קונה סחורה, מוכרת מוצרים, משווקת - עליה להתאים את עצמה ולקיים את דרישות ותנאי החוק, בכל אחת מהמדינות בהן היא פועלת, בכל אחד מתחומי הפעילות, ולשם כך, עליה לקבל ייעוץ משפטי בעניין הדין המקומי. גם חנות אינטרנטית 'קטנה' שכל פעילותה נמצאת בישראל, המוכרת מוצרים לצרכנים ממדינות אחרות, חשופה להסדר התחיקתי החל באותן מדינות.

ישנן מערכות משפט בעלות דמיון רב למערכת המשפט שלנו, מחלקן אף שאבנו השראה, וישנן מערכות משפט שונות לחלוטין. גם במדינות ה-"קרובות" אלינו מבחינה משפטית, קיים הבדל מהותי בחקיקה בתחומים מסויימים.

בארה"ב למשל, הפרת חובות בנוגע לפרסום ופניה לצרכנים באמצעות דואר אלקטרוני, גוררת קנסות גבוהים במיוחד וסנקציות חריפות, וביניהן אף מאסר. בגרמניה, ההגנה על הצרכן מהחזקות בעולם, באמצעות הפדרציה של ארגוני הצרכן, המנסה לשמור באדיקות על זכויות הצרכנים וההגנה על פרטיותם. מנגד, בגרמניה אין את המוסד המפותח של התובענה הייצוגית שמהווה כלי משמעותי ביותר בטריטוריות אחרות כמו ישראל וארה"ב. חשוב להבין תחת איזה רשת חקיקתית פועלים, כאשר באירופה למשל, חלה כפיפות הן לדיני המדינה והן לדיני האיחוד האירופי. כיום, חוקי המיסוי הבינלאומיים מתקשים להתמודד עם חברות בעלות פעילות גלובלית, והכרת החוק, תכנון נכון של רישום העסק, דיווח ותשלום המס, יכולים להביא לחסכון משמעותי בעלויות והגדלת הרווחים. 

הצורך להכיר את הדין בטריטוריות הפעילות, מתחדד בעידן בו הפעילות הגלובלית בעולם וירטואלי ענפה, ולמיקום הפיזי ו-'מקום התושבות' חשיבות פחותה עד אפסית. החוק משתנה בתדירות גבוהה ולא מעט אמנות בינלאומיות וגופים עולמיים מנסים להסדיר את הכללים ולעמוד בקצב התפתחות הטכנולוגיה

פעילות גלובלית במציאות וירטואלית

הצורך להכיר את הדין בטריטוריות הפעילות, מתחדד בעידן בו הפעילות הגלובלית בעולם וירטואלי ענפה, ולמיקום הפיזי ו-'מקום התושבות' חשיבות פחותה עד אפסית. החוק משתנה בתדירות גבוהה ולא מעט אמנות בינלאומיות וגופים עולמיים מנסים להסדיר את הכללים ולעמוד בקצב התפתחות הטכנולוגיה. כיום, כל חשיפה לצרכנים בחו"ל, כל אתר הנגיש למשתמשים או יישומון שמוצע להורדה, חייבים לעמוד בתנאים העדכניים. 

יש לתכנן בקפידה את 'נקודת המפגש' עם המשתמשים והצרכנים. לתנאי השימוש (End User License Agreement - EULA) וקבלת הסכמת המשתמש באתר אינטרנט, למשל, חשיבות רבה מאד. הגם שרוב המשתמשים לא קוראים את הסכם השימוש ולוחצים באופן כמעט אוטומטי על "I agree" או "I accept", הסכם זה מהווה את קו ההגנה של מציע השירות, ועליו להיות מנוסח באופן התואם את החוק הרלוונטי ומותאם לאופי השירות המוצע. 

במדינות שונות חלה הגבלת גיל על פעילויות שונות, כמו אתרי הימורים, למשל. על מפעיל אתר הימורים לוודא, כי בכל מדינה בה מוצעים שירותיו, על המשתמש לסמן באופן אקטיבי כי הוא מעל הגיל המותר. על אף שכל אחד יכול לסמן בנקל כי הוא מעל גיל 18, במדינות רבות די בהסכמה מפורשת זו בכדי להסיר את אחריות ממפעילי האתר.  לעתים יידרש מנגנון מורכב יותר לווידוא זהות או גיל, ולעתים (כמו בבריטניה) גם קטין בן 16 או 17 יכול להשתתף בפעילות שכזו באופן חוקי.

בהקשר מאמר זה יצויין, כי הח"מ עבד בעבר בחברת ג'יטקו (Gteko) אשר נמכרה לחברת מיקרוסופט העולמית בשלהי שנת 2006. התוכנות, פרי פיתוחה של ג'יטקו, הותקנו בעשרות מיליוני מחשבים ברחבי העולם, והתאמת השימוש בתוכנות לכל פלטפורמה ובכל טריטוריה בהתאם לרגולציה המקומית, דרשה מחשבה רבה, תכנון, עבודה ויישום. גם המשך ההתרחשות, כמו קליטת עובדי ג'יטקו למיקרוסופט, חייבה שינויים נרחבים בתנאי העסקתם ולכך אורך הדרך היה צורך בחשיבה משפטית ניכרת, ייעוץ משפטי נרחב ותכנון אף בהיבטי המס.

מספר עורכי-דין כמספר המדינות? 

כל תחום פעילות מחייב התאמה לכל טריטוריה, אך לא נצפה מכל גוף מסחרי להתייעץ ולפעול באמצעות עשרות עורכי-דין מכל מדינה בה הם צפויים לפעול, בכל אחד מהתחומים המשפטיים העולים, ולכן נעדיף למצוא עורך-דין מקומי המתמחה בדין הבינלאומי, ואשר יוכל למצוא תשובה לכל שאלה מכל תחום משפט בכל מדינה. כמו כן, יתרונותיו הברורים של משרד מקומי המתמחה בדין זר, הוא בשימוש ברשת החברתית המקצועית הענפה אותה רקם במהלך עבודתו, והקשר עם גורמים שונים ממדינות שונות. עורך-דין הבקי בדין בינלאומי ידע לכוון לאילו טריטוריות להיחשף ומאילו להימנע, כיצד לפעול בכל אחת מהטריטוריות, ויוכל ללוות ולהבטיח את הפסיעות הראשונות בחו"ל. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה