zap group mishpati logo

פורום ארנונה - שאלות ותשובות

כיצד ניתן להפחית את תשלום הארנונה שאתם משלמים לעירייה אם בכלל? האם במקרה של נכות ניתן לקבל הנחה או פטור מתשלום ארנונה? וכיצד מחושב השטח לתשלום ארנונה? שאלות אלו ואחרות נשאלו לאחרונה בפורום ארנונה. מנהל הפורום, עו"ד ירון דיין, השיב

מאת: מערכת משפטי
29.11.11
תאריך עדכון: 31.05.18
4 דק'
פורום ארנונה - שאלות ותשובות

כיצד נקבע תעריף הארנונה בתקופת בנייה?
שאלה: בבניין בו אני גר התחיל תהליך של בניית מגדל מול המרפסת שלי, אשר כולל לכלוך רב ורעש בכל שעות היום ולפעמים גם הלילה.
למעשה אנחנו גרים בתוך אתר בנייה, ושאלתי היא כיצד קובעים את תעריף הארנונה? איך מחליטים מה אזור א' ומה לא?

תשובה: ככלל הארנונה היא מס ולכן הרשות המקומית אינה מחויבת לספק שירות זה או אחר בתמורה. היו פסקי דין שקבעו שבתקופת שביתת הרשויות המקומיות אין החזר מס בהיעדר שירותים. עם זאת, היתה פסיקה שהורתה למועצת הרשות המקומית, לשקול מחדש קביעת אזור מס לשכונה חדשה שהוקמה כמו במקרה שלכם. מועצת הרשות המקומית היא מוסמכת לקבוע בצו הארנונה את הסיווגים, תתי-הסיווגים (כמו אזור) וכד'.

גם אתם רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום ארנונה

חישוב שטח לארנונה
שאלה: איך נקבע שטח לארנונה? כאשר קנינו בית, שמאי של הבנק לא חישב שטח של עליית גג לצורך חישוב משכנתא. יחד עם זאת, העירייה מכניסה לארנונה גם עליית גג, גם מחסן בחוץ עשוי מתכת וגם פרגולה.
שאלה נוספת, כול חודשיים עולה התשלום בין 8 ל-12 שח' (בשנה עלה בכ-50 שקלים) ביום שישי אחרון התקבלה הודעת תשלום נוספת בגין העלאת שיעור ארנונה ב-5% ולכן נדרש תשלום נוסף (הפרשים). לפי גובה הסכום, כנראה מתחילת השנה. איך יתכן שבשנה במצטבר יוצא לשלם בערך חודש נוסף?

תשובה: שטח הנכס נקבע בהתאם להגדרות צו הארנונה של הרשות המקומית. אין קשר למדידות לצורך מכר דירה/מקרקעין/שמאות.
בהתאם לנתונים שמסרת לא ניתן לדעת מה שיעור הגידול באחוזים, אבל בעקרון התשלומים הדו-חודשיים מוצמדים למדד.
הקפיצה האחרונה היא מן הסתם אישור חריג שהרשות קיבלה ותחולתו מתחילת השנה. מהנתונים שמסרת לא ניתן לבדוק באיזו רשות מדובר.

הודעה על חוב ארנונה ישן למועצה אזורית
שאלה: נתקבלה כעת בדואר רגיל הודעה מהמועצה האזורית על חובות ארנונה ישנים, משנת 2005 . לפי הסכום מדובר ב- 4 חודשי חיוב. כן נתקבלה הודעה לגבי חוב משנת 2008, ולפי הסכום נראה שגם כן מדובר ב-4 חודשי חיוב.
בהנחה שהדרישה צודקת, ואכן נשמט תשלום לתקופות הנ"ל - האם יש איזה מגבלת התיישנות, או שזה חוקי מבחינת המועצה לבצע הליכי גבייה כיום על שנים עברו?

תשובה: מגבלת התיישנות של 7 שנים (כלומר אחורנית לנובמבר 2004), אלא אם במהלך השנים נעצרה ההתיישנות בגלל ידיעה בפועל, עיקול וכו'.

הנחה בתשלומי ארנונה
שאלה: אני נכה 42% מתאונת דרכים שעברתי לפני 10 שנים. האם יש סיכוי לקבל הנחה כלשהי בארנונה או במוסד אחר? שכירות, רכב? בעירייה אמרו לי שאני צריכה להיות עם נכות של 90% לפחות, הייתכן?

תשובה: לא ציינת את גילך והרשות המקומית בה את מתגוררת. באופן עקרוני, ההנחות בארנונה לנכות רפואית היא לנכים מעל 90%. הנחה עד 40%. מעבר לכך ישנו גם סעיף 2 לתקנות ההנחה שמדבר על נכים שמקבלים קצבה כמשמעותה בסעיף 127לו לחוק הביטוח ובתלות בכושר השתכרות.

עסק מהבית - תשלום ארנונה
שאלה: האם עסק שמתופעל מהבית מחויב בהכרח בתשלום עסקי או רגיל? העסק הוא של עיצוב גראפי ואנחנו מעסיקים עוד פרילנס שבכלל לא עובד מביתנו.

תשובה: ישנן רשויות מקומיות שבהן סיווג מיוחד לעסק מהבית. במקרים אחרים, מה שקובע את הסיווג הוא השימוש בפועל בנכס. במיוחד אם כתובת המגורים היא גם כתובת העסק. לפיכך יכולה הרשות המקומית לסווג חלק מהנכס כעסק.

הפחתת ארנונה בשל הליכי גירושין
שאלה: אני ובעלי נמצאים בהליכי גירושין כחודשיים. טרם קיבלתי את הגט, אך ברצוני לדעת אם אני יכולה כבר כרגע כשאנו פרודים לקבל הנחה בארנונה, ואם כן באיזה שיעור. כיום אני משלמת 800 ש"ח לחודשיים לדירה שכורה בת 4 חדרים באזור הצפון כשיש לי ילד אחד שגר איתי בדירה השכורה.

תשובה: ראשית ההנחה להורה יחיד הינה עד 20%. כל רשות מקומית קובעת בצו הארנונה שלה מה ההנחה בתחומה.
שנית, ההגדרה של הורה יחיד מפורטת בחוק משפחות חד הוריות, ולמיטב הבנתי אינך כזאת עדיין. צריך גט או שנתיים בתהליך וללא מגורים משותפים.
עם זאת לא מזיק לנסות ברשות המקומית. ייתכן מאוד שיהיו גמישים.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים