zap group mishpati logo

הצעת החוק לחלוקת נטל המס אושרה בכנסת

אושר סופית: לראשונה ישונה מתווה המס של ישראל; המס לשכבות הביניים (לאלו המשתכרים 8,000 - 14,000 ₪ בחודש) יופחת ב- 2%

מאת: מערכת משפטי
06.12.11
תאריך עדכון: 22.10.15
4 דק'
הצעת החוק לחלוקת נטל המס אושרה בכנסת

מליאת הכנסת אישרה ב- 5.12.2011 פה אחד בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לשינוי נטל המס (תיקוני חקיקה), התשע"ב-2011.

הצעת החוק הובאה לקריאה השנייה והשלישית לאחר שלראשונה מזה שנים, הצליחה ועדת הכספים לשנות את המתווה הכלכלי ואת מדיניות המס לחברתית יותר, כשבראש סדר העדיפויות – הטבות למעמד הביניים.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום מיסים

מה כוללת הרפורמה שאושרה?
הרפורמה במס שאושרה סופית במסגרת הצעת החוק, כוללת את השינויים הבאים:
(1) שיעורי המס על יחידים
א. עצירת מתווה הפחתת שיעורי המס על יחידים; 
ב. הפחתת שיעור המס על יחידים במדרגת המס השלישית, החל מ-8660 ש"ח ועד ל-14,070, בשני אחוזים;
ג. העלאת שיעור המס על יחידים במדרגת המס העליונה החל מ-40,790 ש"ח לחודש, כך ששיעור המס על מדרגת המס העליונה יוגדל משיעור של 44% לשיעור של 48% על הכנסה מסכום זה ואילך;

(2) שיעורי המס על חברות- עצירת מתווה הפחתת שיעור מס החברות, והעלאת מס החברות ל- 25% משנת 2012.

(3) מיסוי רווחי הון - העלאת המס על ריבית, דיבידנד, רווח הון ריאלי לגבי יחיד מ-20% ל-25%, ולגבי בעל מניות מהותי מ-25% ל-30%; במקביל להעלאת המיסוי על רווחי הון, העלאת התקרה המותרת בניכוי מהכנסה מריבית המשתלמת על פיקדון או על תכנית חסכון לגבי יחיד שהגיע לגיל פרישה ל- 13,000 ול-16,000.

(4) מתן שתי נקודות זיכוי לאבות עבור ילדיהם עד גיל שלוש, שיוסיפו כ-400 שקל לנטו בתלוש השכר.

(5) הפחתת התקרה לתשלום דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות: ההכנסה המירבית לעניין תשלום דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות תחזור לעמוד על חמש פעמים הסכום הבסיסי (כ-40,000 ש"ח) במקום שמונה פעמים הסכום הבסיסי (כ-80,000 ש"ח) כקבוע כיום.

(6) העלאת שיעורי מס שבח מ- 20% ל- 25% .

(7) קביעת המקדמות במס שבח כהוראת שעה לשנה, שניתן להאריכה באישור ועדת הכספים אם יימצא שהמקדמות עובדות בשטח; במידה שלא – יבוטלו המקדמות. 

(7) מס הכנסה שלילי - מענק מוגדל פי 1.5 לאמא עובדת או לאב חד הורי.

(8) הלוואות לדיור-  לזכאים- הפחתת שיעור הריבית ל- 3% לזכאי משרד הבינוי והשיכון עד לעלות נוספת בשיעור של 150 מליון ₪, לתקופה של שנה שניתן להאריכה בשנה נוספת.

ח"כ גפני: שינוי הדפוס הכלכלי הרגיל
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), אמר בוועדה: "בפעם הראשונה הצלחנו לשנות את הדפוס הכלכלי הרגיל, כאשר בעקבות אישור הרפורמה במס, יהיו יותר שימושים ופחות תקבולים. וכשיירצו להגדיל עקב כך את הכנסות המדינה באמצעות צווים, כל שינוי ידרוש את אישור ועדת הכספים. הוועדה תמנע מחטפים ופגיעות בחלשים ובמעמד הביניים".

41 ח"כים תמכו בהצעת החוק בקריאה השנייה ללא מתנגדים.
40 ח"כים תמכו בהצעת החוק בקריאה השלישית ללא מתנגדים.

ח"כ מוחמד ברכה (חד"ש), שסיעתו לא השתתפה בהצבעה, עלה לדוכן ונאם (בהתאם לתקנון הכנסת). לדבריו: "אמנם יש משהו טוב בהצעה, אך גם יש בה טעם חמצמץ". ברכה ביקר את המס על החברות הגבוהות ואמר ש"לא ייתכן שהמס על רווחי ההון נמוך מהמס על עבודה, זו יריקה בפרצופם של אנשים עובדים, יש לכל הפחות להשוותם". ברכה הוסיף ואמר כי "יש מקום לצעדים רוחביים אך העוני והמצוקה הם בעיקר במגזר הערבי". 
 
שר האוצר, ח"כ יובל שטייניץ (הליכוד),  עלה לברך על קבלת החוק, ואמר כי: "הכנסת כולה, למעט סיעה אחת (חד"ש) התאחדה סביב החוק והכירה בחשיבות הרפורמה. עשינו צעד חשוב, העלינו במעט, לא בפופוליזם פרוע ובהשתוללות, מיסים על בעלי הון ובעלי הכנסות גבוהות, העלינו טיפה את מס החברות, המס על ההון ומס על דירות להשקעה והקטנו את המיסים על השכבות החלשות".  

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה