zap group mishpati logo

גירושי בראד פיט ואנג'לינה ג'ולי - המאבק המשפטי

בראד פיט ואנג'לינה ג'ולי היו במשך שנים רבות סמל לאהבה וזוגיות יציבה, שמצליחה להחזיק מעמד גם תחת אור הזרקורים המסנוור. הם אמנם נישאו רשמית רק לפני כשנתיים, אבל הם חיו יחד 12 שנה ויש להם 6 ילדים משותפים - שלושה ביולוגיים ושלושה מאומצים. הגירושין המתוקשרים והמפתיעים העלו גם לא מעט סוגיות משפטיות שקשורות לחלוקת רכוש, הסכמי ממון וכמובן - למשמורת על הילדים

מאת: עו"ד רותם גליקסברג
27.09.16
תאריך עדכון: 28.03.24
6 דק'
גירושי בראד פיט ואנג'לינה ג'ולי - המאבק המשפטי

המאבק על הממון והרכוש

ברוב הגדול של תיקי הגירושין, הקרב הגדול והמהותי ביותר יהיה הקרב על הרכוש והממון, לרבות הקרב על סכום המזונות. זה נכון לגבי כל שכבות האוכלוסייה, ובטח לגבי גירושין של מפורסמים הוליוודיים ששווי רכושם המשותף מוערך במאות אלפי דולרים. רק כדי לסבר את האוזן, בראד פיט ואנג'לינה ג'ולי נחשבים לזוג המכניס ביותר בהוליווד. בשנת 2004 פרסם מגזין "פורבס", כי הכנסותיהם של השניים עומדות על 555 מיליון דולרים, לפני מיסים - על פי ההערכות השונות, הכנסותיו של בראד משנת 2014 ועד היום עומדות על 75 מיליון דולרים ושל אנג'לינה על45  מיליון דולרים!

הסכם ממון

הדיווחים לגבי קיומו של הסכם ממון שנחתם בין בראד לאנג'לינה סותרים, ותהיה לכך כמובן משמעות גדולה במאבק על חלוקת הרכוש. ברוב המקרים הסכם הממון קובע, כי כל הנדל"ן, הרכוש והממון שהיו לכל אחד מבני הזוג לפני החתונה, יישארו שלהם גם במקרה של גירושין, ואילו ממון ורכוש שנצברו לאורך השנים יחולקו ביניהם באופן שווה, אלא אם צוין אחרת בהסכם. הסכם ממון טוב מתייחס גם להכנסות עתידיות כתוצאה מעבודה משותפת ואף לסכום המזונות עבור הילדים. 

באופן עקרוני, הסכם ממון הוא הסכם מחייב. אך עם זאת, ישנם מקרים נדירים שבהם אחד מהצדדים יכול להגיש תביעה לשינוי או הפרת ההסכם, בשל שינויים לא צפויים שחלו מאז שנחתם, ואשר לא בא לידי ביטוי בהסכם. כך למשל, בישראל מתייחס הסכם הממון להורים בלבד, ובמקרים בהם תנאי השכר של האם השתנו לרעה, היא יכולה להגיש תביעה בשם הקטין להגדלת הסכום, בטענה שהסכום אינו עומד בקנה אחד עם הצרכים הריאליים. 

 נדל"ן והכנסות עתידיות

במקרה של בראד ואנג'לינה, סביר להניח שגם אם אכן ישנו הסכם ממון, הוא אינו מפרט את כל ההכנסות וההוצאות של הזוג ביחד ובנפרד ואינו כולל נכסים שנרכשו במשך השנים והכנסות בגין תמלוגים והשקעות שונות, שעליהם יהיה כנראה קרב עקוב מדם. 

לשניים יש נכסי נדל"ן רבים - האחוזה שבה התגוררו במיראוול שבצרפת ששווייה כ-60 מיליון דולרים, בית בסנטה ברברה ששוויו כ-5 מיליון דולרים, אחוזה בניו אורלינס ששווייה כ-6 מליון דולרים ומספר דירות נוספות בלוס אנג'לס. חלק מהנכסים נרכשו לפני שהיו נשואים, ייתכן שאפילו בתקופה בה חיו יחד וכלל לא בטוח שהחלוקה שלהם מפורטת בהסכם הממון. בנוסף יש לקחת בחשבון שייתכן שיש דין זר לגבי הנכסים מחוץ לארה"ב. 

חשוב גם לקחת בחשבון את כל ההכנסות העתידיות הצפויות לכל אחד מהם בגין תמלוגים על סרטים ופרויקטים שעשו במהלך שנות חייהם המשותפות. על פי הדיווחים, ממוצע ההכנסות החודשי של בראד בגין אלו עומד על כ-2.5 מיליון דולרים ושל אנג'לינה עומד על כ-1.5 מיליון דולרים. סכום מצטבר לא מבוטל, שאותו לבטח יצטרכו להעריך שנים קדימה ולשקלל בחלוקה ביניהם. 

חשוב גם לקחת בחשבון את כל ההכנסות העתידיות הצפויות לכל אחד מהם בגין תמלוגים על סרטים ופרויקטים שעשו במהלך שנות חייהם המשותפות. על פי הדיווחים, ממוצע ההכנסות החודשי של בראד בגין אלו עומד על כ-2.5 מיליון דולרים ושל אנג'לינה עומד על כ-1.5 מיליון דולרים. סכום מצטבר לא מבוטל, שאותו לבטח יצטרכו להעריך שנים קדימה ולשקלל בחלוקה ביניהם

המאבק על המשמורת

שישה ילדים יש לבראד ואנג'לינה - שלושה מהם מאומצים. על פי חוק האימוץ, מרגע שקטין אומץ באופן רשמי, החוק מתייחס אליו כאל ילד ביולוגי לכל דבר ועניין, לרבות חוקי משמורת וירושה. 

משמורת ובתי משפט

באופן כללי חוקי המשמורת מתייחסים לטובתו של הילד. בישראל על קטינים עד גיל 6 חלה חזקת הגיל הרך ועל פי הדין, ההורה המשמורן הוא באופן אוטומטי האם, אלא אם הוכח כי האם לא מתפקדת באופן קיצוני. בין הגילאים 6-14 לשני ההורים יש זכות למשמורת ואם האב מעוניין במשמורת משותפת, לא צריכה להיות מניעה לתת לו, בכפוף לחוו"ד של עו"ס לסדרי דין, אבל בדרך כלל כאשר אב רוצה לפגוש את ילדיו לא ימנעו זאת ממנו ורק הכותרת עלולה לשנות. מעל גיל 14, גם לילד ניתנת אפשרות להביע את דעתו ולהצהיר בפני בית המשפט אצל מי מההורים הוא מעוניין להיות ובתי המשפט נוטים להיות גמישים בעניין הזה, כך גם יש לזכור כי ילד בגין הזה "מצביע ברגליים". עוד נתון שבתי המשפט נותנים עליו את הדעת הוא יתר האחים. בדרך כלל בתי המשפט אינם אוהבים לפצל אחים ומעדיפים שהם יהיו ביחד. 

מתי ניתן למנוע משמורת משותפת?

כאשר באים לדון בביטול של משמורת משותפת, או בקביעת משמורת יחידנית של אחד מההורים, יש לבדוק את כל הנתונים המשפיעים על טובת הילדים, לרבות מרחק המגורים של ההורים זה מזה (עד 30 ק"מ נחשב מרחק סביר), מקום אכלוס ואחריות הורית. 
באשר לטענות על כך שבראד פיט משתמש בסמים ולכן אנג'לינה דורשת משמורת בלעדית, חשוב לבדוק את הדברים לעומקם, ולדעת כי לא בכל מקרה זוהי עילה מספיקה למניעת משמורת או מפגש עם הילדים. שימוש בסמים הוא עבירה על החוק, אבל בית המשפט יבחן האם השימוש היה שימוש חד פעמי, האם נעשה או לא נעשה שימוש בסמים בנוכחות הילדים, האם ההורה המשתמש העביר לילדים מסר ששימוש בסמים הוא לגיטימי וכו'. אין ספק ששימוש בסמים 'מוריד נקודות', אך לא בהכרח יגרום לביטול המשמורת באופן חד משמעי וכל מקרה ידון לגופו. 

תשלום מזונות

אנג'לינה אמנם ויתרה על קבלת מזונות מבראד פיט, אבל נושא המזונות, בייחוד בישראל, הוא נושא טעון ושנוי במחלוקת. בעוד שבמדינות אחרות, חובת המזונות היא הדדית ומתחלקת בהתאם לרמת ההכנסה ולסוג המשמורת, בישראל מחויב האב בתשלום מזונות חודשיים אשר יש לו מינימום, ובתי המשפט, בדרך כלל, לא פוסקים מתחתיו. מעבר למינימום יש, לא תמיד, איזון בין ההכנסות של שני ההורים

ככל הנראה ולמרבה הצער, זו גם הסיבה כי אצל חלק גדול מהזוגות המתגרשים, הדיון על משמורת הילדים נובע ממניעים כלכליים - אבות רבים דורשים משמורת משותפת, כדי להפחית את סכום המזונות ואמהות רבות (בעיקר מהשכבות הנמוכות) דורשות לקבל משמרות בלעדית, כדי לזכות בהטבות השונות מהמדינה. כך למשל, בישראל אם משמורנית שמשתכרת פחות משכר המינימום, זכאית לסיוע של 1200 בחודש לשכ"ד, הבטחת הכנסה ואפילו תוספת בגין הילדים (עד 2 ילדים) לקצבת נכות, במידה שהיא מקבלת. בין היתר, מסיבה זו, בשנים האחרונות ישנה יוזמה בישראל שמנסה להעביר את השיח ממשמורת לאחריות הורית, כך שהמשמורת לא תינתן באופן אוטומטי, אלא תקבע על פי בחינת רמת האחריות של כל אחד מההורים - מי נמצא יותר בקשר עם בית הספר, מי נמצא יותר זמן עם הילדים, מי מטפל בעניינים השוטפים כגון: חוגים וימי הולדת וכו'.  



* סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה