zap group mishpati logo

לשון הרע והגנת הפרטיות - במה התעניינתם לאחרונה?

סקירת מקרים שונים, הנוגעים להגנת הפרטיות ולשון הרע, מתי יש קייס לתביעה ומה פוטנציאל הפיצוי?

מאת: עו"ד אורי אבני
06.10.16
תאריך עדכון: 09.04.24
8 דק'
לשון הרע והגנת הפרטיות - במה התעניינתם לאחרונה?

לשון הרע והאזנת סתר לצורך תביעה

שאלה: נכנסתי בדרך כלשהי ללא אישור לתיבת דוא"ל של המזכיר שלי שלא ברשותו וללא ידיעתו, וזאת כיוון שעלה חשד כי הוא מוציא לשון הרע ודיבה עלי. אכן צדקתי והוא בהחלט ניהל התכתבות עם ספקים והוציא עלי לשון הרע. הוא אמר דברים לא נכונים ושקריים שקל מאוד להוכיח כי הוא שקרן ולא דובר אמת. הבעייה שלא ניתן להציג את ההתכתבות לפי חוק האזנות סתר בתביעת לשון הרע ובטח לא לכתוב לו מכתב התראה . האם יש דרך להכשיר את ההתכתבות הזו על מנת להשתמש בה כנגדו בתביעת לשון הרע? אין בינינו יחסי עובד מעביד.

תשובה: כפי שהסקת בעצמך, אדם פרטי אינו יכול להכנס לתיבת מייל פרטית של אדם אחר ביודעין ולקרוא את האמור בה. קיימים מקרים נדירים בהם בתי המשפט אפשרו זאת, בעיקר כאשר המחשב היה פתוח ולא ניתן היה להמנע מלראות את הכתוב. דרך המלך כאשר יש חשד, היא לבקש צו מבית משפט לעבור על מיילים כאשר יש חשד לעבירה.
במקרה שלך, יתכן שניתן לבדוק עם אנשים שהגיעו אליהם המיילים האלו, האם הם מוכנים לחשוף אותם בפניך ואז לספק לך בסיס להתעמת עם המזכיר, להתלונן עליו או לתבוע. בכל מקרה מדובר בסיטואציה רגישה ומוטב להתייעץ עם עו"ד באופן מסודר.

 שימוש בתמונות אישיות ללא אישור והשפלה ברבים

שאלה: שכרתי את שירותיה של חברת נקיון לפני כשבועיים למה שהוגדר נקיון דירה יסודי (ובהתאם - נגבה מחיר כפול). מעבר לכך שהעבודה שנעשתה היתה מתחת לכל ביקורת (ויש לי תמונות המתעדות זאת), בעלת חברת הניקיון, שהגיעה לנקות בעצמה עם עובדת שלה, צילמה את הבית הפרטי שלי ובחוצפתה העלתה לדף הפייסבוק הפרסומי שלה למטרות פרסומיות (בבחינת "לפני ואחרי"). דף זה חשוף למספר אלפי גולשים רשומים. כל זאת ללא כל רשות ואישור שלי, כמובן. גיליתי זאת רק מספר ימים אחרי הפרסום, כי חברה טובה שלי זיהתה את הסלון והודיעה לי על כך. פניתי לבעלת החברה וביקשתי ממנה להסיר את התמונות, אך במקום זה היא בחרה להסיר ולמחוק את הבקשה שלי ולא את התמונות. ביקשתי שוב, גם בהמשך לפוסט הפרסומי בפייס וגם בהודעה אישית ששלחתי לה בוואטסאפ, אבל היא שוב התעלמה והסירה את בקשתי. איימתי עליה בתביעה - זה לא עניין אותה. יש לי צילומי מסך, כולל של בקשותי להסיר. בינתיים חלפו יותר משבועיים, היא נהנית מפרסום על הגב שלי, ואני מושפלת ברבים עם תמונות של לכלוך בביתי הפרטי..... האם ניתן לתבוע? האם יש "תמחור"/סכום מקובל לשימוש בתמונות אישיות ללא רשות? האם יש "תמחור" לשימוש בתמונות אלו ככלי פרסומי (נניח - X לכל יום שהתמונות/פרסום באוויר)?

תשובה: דיני הגנת הפרטיות נועדו בראש ובראשונה להגן על פגיעה ישירה באדם עצמו. כאשר מדובר בתמונות פנים ביתך, ולא בתמונות אנשים, יהיה צורך לבחון את מידת הפגיעה בך ובדיירי הבית ומידת החדירה לצנעת הפרט, לאור התמונות שפורסמו. קיימים מקרים בהם פרסום תמונות כאלו ברבים יגרמו לפגיעה ולנזק, וכמו כן מתיאור העובדות על ידך יש לבחון גם עילה לעשיית עושר של חברת הניקיון על חשבונך עקב שימוש בתמונות ללא אישורך וללא תשלום, כאשר החברה עשויה להנות מכך כלכלית.

בכל אופן כמובן שמומלץ להתייעץ עם משרד עורכי דין על מנת להבין את עוצמת הפגיעה והנזק ולפעול בהתאם.

פרסום לשון הרע בפייסבוק

שאלה: אדם שגר בסביבתי כתב בפייסבוק על הקיר האישי שלו, שאני אדם עם רישום פלילי \עבר פלילי. עשרות אנשים ראו את הפרסום השקרי הזה. יש לציין שאני אזרח שומר חוק, ואין ברשותי רישום פלילי. יותר מזה, הוצאתי ר"פ ממשטרת ישראל והוא היה נקי, כמו של כל אזרח ללא עבר פלילי. יש לציין שצלמתי את הפרסום של הבחור שפרסם זאת. כתוצאה מהפרסום, נפגעתי קשות. משפחת חברתי דרשה את הפסקת הקשר בינינו, והסביבה הקרובה שלי חושבת שאני עבריין. לשאלתי: האם אני יכול לתבוע את האדם שפרסם שקר גס וקשה שכזה? מה גובה התביעה שאני יכול לדרוש? מה הסיכוי שבית המשפט יזכה אותי וירשיע את אותו אדם שרשם בגנותי? האם אני יכול לתבוע בתביעות קטנות או רק בבית משפט השלום?

תשובה: למרות שבתי המשפט מעט זהירים, גם פרסום בפייסבוק יכול בהחלט להוות עילה לתביעת לשון הרע, אם אכן פרסמו דברים בגנותך שאינם נכונים ופגעו בך.
גובה התביעה תלוי בנזק שנגרם לך בפועל (קיימת גם אפשרות לתבוע סכום מסוים ללא הוכחת נזק) וסיכויי הצלחת ההליך תלויים כמובן בהרבה גורמים (מה בדיוק פורסם, מי קרא ומה חשב, עוצמת הנזק וכו').
לגבי תביעות קטנות - כל תביעה בסכום של עד 33,500 ש"ח תוכל להגיש לבית המשפט לתביעות קטנות. אך מכיוון שלא מדובר בתביעה כספית רגילה, בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם עו"ד המנוסה בתחום.

אדם פרטי אינו יכול להכנס לתיבת מייל פרטית של אדם אחר ביודעין ולקרוא את האמור בה. קיימים מקרים נדירים בהם בתי המשפט אפשרו זאת, בעיקר כאשר המחשב היה פתוח ולא ניתן היה להמנע מלראות את הכתוב. דרך המלך כאשר יש חשד, היא לבקש צו מבית משפט לעבור על מיילים כאשר יש חשד לעבירה

צילום דרך הסלון - האם פגיעה בפרטיות?

שאלה: האם לחוקר פרטי מותר לצלם את מה שאני עושה בביתי דרך חלונות הבית שלי? כלומר: לצלם דרך זכוכיות החלונות?

תשובה: הנושא של פעילות חוקרים פרטיים למול פגיעה בפרטיות, הינו נושא מורכב, שנבחן לא פעם על ידי בתי המשפט ובסופו של יום הינו תלוי נסיבות. לעיתים נקבע שצילום מספר תמונות בודדות לצרכי שימוש בהליך משפטי שאינן פוגעות בצנעת הפרט, נניח תמונה של אדם שטוען שהוא נכה, כאשר הוא הולך ומקפץ, שצולמה על ידי חוקר פרטי מוסמך לכך, תהנה מהגנה עקב מקצועו של החוקר. כמובן שהדבר שונה אם יש בתמונות כדי לפגוע, כמו: צילום בשירותים או במקלחת או בסיטואציה מביכה. כמו כן אם התמונות הוצגו בפני אנשים אחרים וכו', בהחלט יכולה להיות עילת תביעה על פגיעה בפרטיות.

לשון הרע/הוצאת דיבה ע"י מעסיק קודם

שאלה: לאחר שפוטרתי מעבודתי ולא קבלתי את מלוא הפיצויים המגיעים לי ממקום עבודתי נפתח תהליך משא ומתן בהקשר לפיצויים. בו בזמן כשפניתי למצוא עבודה אחרת, התחוור לי כי אחד המעסיקים הפוטנציאליים שלי התקשר למעסיק הוקדם שלי, ולהפתעתי לאחר שאמרו לי כי אני המועמדת המועדפת, החליטו לא להעסיק אותי.
בדיעבד הבנתי כי דיברו עם המעסיק הקודם לי ללא ידיעתי (שכפי שכבר ציינתי אני לפני תביעה על שארית הפיצויים המגיעים לי). החלטתי לברר האם הוא אחראי לסיבה שלא התקבלתי לעבודה, ויצרתי קשר דרך אדם שלישי בבקשה לקבל עלי המלצות. בשיחה מוקלטת התחוור לי, כי הוא בהחלט מספר עלי דברים שאין להם אחיזה במציאות. כמו כן הוא מבקש שהדברים יישארו באופן חסוי כדי שלא אתנקם בו. הוא מספר שאני מתאימה לתפקיד של אחמ"ש ולא מנהלת, שלא הסתדרתי עם העובדים שלי ועזבתי בגלל זה ועוד. האם ניתן לתבוע אותו על הוצאת דיבה? האם אני יכולה להשתמש בהקלטה? זה חוקי? כיצד עלי להוכיח שדבריו פוגעים בשמי הטוב?

תשובה: חוק לשון הרע בהחלט מגדיר באחת החלופות, פרסום העלול לפגוע באדם במשרתו, אם משרה ציבורית ואם משרה אחרת, בעסקו, במשלח ידו או במקצועו.
כלומר: לפי תיאורך, אם ניסו לפגוע בך באופן שיסכל קבלת עבודה, הרי יש בסיס לבחון תביעת לשון הרע (תביעת דיבה). כמובן שיהיה צורך להוכיח שהדברים אכן נאמרו ושלא היו נכונים עובדתית, והיו מעבר להבעת דעה אישית, ובכל מקרה מומלץ להביא את הסוגיה בפני עורך דין ולפרוס בפניו את מכלול הדברים.

בנוגע להוכחה ולהקלטה - ניתן להוכיח את שנאמר גם באמצעות מי שהיה צד לשיחה שיעיד על כך. השימוש הקלטה תלוי במקרה, באופן הקלטה ובידיעת הצדדים, ועל פי רוב יש בעיה בשימוש בהקלטת צדדים לשיחה שלא ידעו על ההקלטה וכשהמקליט לא היה צד לשיחה. שונה הדבר אם אחד הצדדים מקליט את השיחה.

האם אפשר לתבוע גוף ציבורי גדול אשר צוחק על עדה מסוימת?

שאלה: לאחרונה יצאה קופת חולים מובילה וידועה בקמפיין לשירותיה. אחת הפרסומות מראה איך עונים במוקד שירות טלפוני לשיחה שמתקבלת מאשה רוסיה מבוגרת שמתקשה לדבר עברית. נציג טלפוני (אותו מגלם סטנדאפיסט ידוע) לועג לאשה הרוסיה המבוגרת, ובכך לועג לעדה כולה. ולא מדובר בקטע סטנד אפ, אלא בפרסומת רשמית של קופת חולים מכובדת. פרסומת זו - היא יציאה גזענית שפוגעת בהחלט ברגשות של בני העדה הרוסית. אם מתארגנים כמה עשרות או מאות רוסים - האם נוכל לתבוע את קופת החולים שתשלם לכל אחד מאיתנו פיצוי הולם על הגזענות שפגעה ברגשות שלנו? כמה פיצויים נוכל לקבל?

תשובה: על פי החוק בישראל, באופן כללי, במקרים בהם מתקיימת לכאורה עוולת לשון הרע המכוונת נגד קבוצה גדולה או ציבור שלם בניגוד לאדם פרטי, לא ניתן לתבוע בעוולה אזרחית ולקבל פיצוי כספי לחברי הקבוצה, אלא רק לפנות ליועץ המשפטי לממשלה על מנת שיפתח בהליכים פליליים.

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה