zap group mishpati logo

אושר סופית: אלמנות צה"ל שבני זוגן נהרגו לפני שנת 1999 יקבלו מענק כספי

לפי החוק שהתקבל, אלמנות צה"ל שבני זוגן נהרגו בשירות מילואים לפני שנת 1999 יקבלו מענק כספי בסך 100,000 ש"ח נטו

מאת: מערכת משפטי
20.12.11
תאריך עדכון: 26.10.15
3 דק'
אושר סופית: אלמנות צה"ל שבני זוגן נהרגו לפני שנת 1999 יקבלו מענק כספי


מליאת הכנסת אישרה ב-19 בדצמבר 2011 בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק תשלום קצבאות לחיילי מילואים ולבני משפחותיהם (תיקון מס' 4) (מענק הוני למקרה מוות בשל נכות או פטירה שאירעה לפני מועד התחולה), התשע"ב – 2011.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום ביטוח לאומי?

למציאת עו"ד בתחום נכי צה"ל ומשרד הביטחון באינדקס משפטי

לפי החוק שהתקבל, אלמנות צה"ל שבני זוגן נהרגו בשירות מילואים לפני שנת 1999 יקבלו מענק כספי בסך 100,000 ש"ח נטו.

בכך תוקן החוק משנת 2002, שקבע כי הזכאות לקצבה תינתן לגבי מי שנספה משנת 1999 ואילך בלבד. המענק ישולם לבן זוג של חייל מילואים שנספה, ובהיעדרו  - להורי החייל. אם החייל לא הותיר בן זוג או הורה – לא ישולם המענק כלל (יתומים, אחים וכיו"ב אינם זכאים).

משרד הביטחון ומשרד האוצר יישאו בעלות מימון ההסדר בחלקים שווים. המענק יינתן למי שיגיש תביעה לקבלו בתוך שנתיים מיום פרסום החוק בלבד.

לשאלות בנושא, היכנסו לפורום משרד הביטחון- נכי צה"ל

על פי נתונים שנמסרו בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות בדיון להכנת הצעת החוק לקריאות השנייה והשלישית, הזכאים למענק יהיו: 1,888 אלמנות צה"ל, 381 הורים שכולים ו-400 בני זוג או הורים של חיילים שנפצעו בעת שירות מילואים ונפטרו לאחר מכן.

ח"כ חיים כץ: המאבק לא נשלם

יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ (ליכוד), פנה לנציגי משרדי הממשלה, ודרש מהם להוסיף למענקים סכום של 22 מיליון ו-400 אלף שקלים, בשני תשלומים למשך שנתיים, כדי לאפשר גם ל-224 יורשים יתומים לקבל את הכסף. במהלך הדיון ביקש ח"כ כץ לשוחח בטלפון עם מנכ"ל משרד הביטחון על כך. הדיון נעצר, אך מנכ"ל המשרד לא התפנה לשיחה. "צר לי מאוד שבמשך כשעה לא מצא מנכ"ל משרד הביטחון לנכון להקדיש דקה בטלפון לנושא הקדוש ביותר. אי לכך, אניח הצעת חוק מקיפה ורחבה באופן דרמטי, והמדינה תשלם ליתומים ולאלמנות הרבה יותר. נעשה כמיטב יכולתנו לא להפלות בין דם לדם. יחד עם זאת, נאשר את הצעת החוק המונחת לפנינו, על מנת להיטיב עם האלמנות כבר בקרוב. תם ולא נשלם", אמר כץ.

בדיון במליאת הכנסת, בהצעת החוק הפרטית, לפני למעלה מחודש, קבל הח"כ היוזם, אריאל, על התמשכות תהליכי החקיקה בנושא, ואמר כי: "ההצבעה לא תתקיים היום מכיוון שמשרד הביטחון "מתרשם". הליך החקיקה הזה מתמשך בסדר גודל של 7 שנים עד 11 שנה. זה מתגלגל. האלמנות טוענות כי בכך משרד הביטחון חוסך כסף כי האלמנות נפטרות בינתיים. יש טענה כזו גם כלפי ניצולי השואה. אומרים שככל שיעבור הזמן יהיו פחות "קליינטים" והמדינה תחסוך כסף".

"הגיעו כבר להסדר מאיפה יבוא הכסף ומצאו את התקציב. העליתי את ההצעה עכשיו כי שלשום היה דיון בוועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, שם הסתבר שיש הודעת משרד הביטחון שהתשלום יחל ב-2012- 50% יהיה ב-2012 ו-50% נותרים יהיו ב-2013, כי משרד הביטחון עם תקציבי עתק לא יודע איך להסתדר עם זה. מאחר ומשרד הביטחון מתמהמה משיקולים זרים ומרשלנות, אני מגיש את הצעתי הפרטית. אני מבקש מכם לא לסמוך על הודעת משרד הביטחון כי יביא את החלטתו להביא את החוק להצבעה בשבוע הבא. אפשר להביא לסיום את הכמעט התאכזרות לאלמנות בעיקר כשיש לכאורה הסכמה של המשרד".  אמר אריאל.

כאמור, לאחר כל זאת, הובא החוק הממשלתי ואושר סופית.

64 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה השנייה, שעברה ללא מתנגדים.
66 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה השלישית, שעברה ללא מתנגדים.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה