zap group mishpati logo

חשיבות הסכם מייסדים הכולל מנגנון רכישה חוזרת

מקימים חברה או סטארטאפ? להסכם מייסדים, אשר כולל מנגנון רכישה חוזרת, חשיבות קריטית להבטחת הפעילות התקינה

מאת: עו"ד אסף כהן צידון
17.11.16
תאריך עדכון: 09.04.24
5 דק'
חשיבות הסכם מייסדים הכולל מנגנון רכישה חוזרת

בין אם החלטתם לפתוח עסק, מיזם או סטארטאפ, קיימת חשיבות רבה עוד לפני תחילת הפעילות בעיגון ההסכמות וההבנות בין המייסדים בהסכם שיסדיר את מערכת היחסים ביניהם, ויקבע את כללי המשחק במיזם. בנוסף, הסכם מייסדים מביא לתיאום ציפיות בין המייסדים ומאפשר להם להגיע להבנות אשר יחסכו מחלוקות בעתיד. 
לפניכם מספר דוגמאות לסוגיות שיש להסדיר בהסכם מייסדים ולבעיות שעלולות להתעורר בהיעדר הסדרת הסוגיה:

פעילות המיזם וחלקם של המייסדים בו

עוד לפני שהתחלתם בפעילות, חשוב להגיע להבנות בין המייסדים בנוגע לאופן העבודה ולחלוקת התפקידים. יש להגיע להסכמות ברורות בעניין זה, בין השאר בנוגע למטרת המיזם ותחום פעילותו; זמן ההשקעה הנדרש מכל מייסד; הגדרת התפקיד של כל מייסד; וכמות המניות שיוקצו לכל מייסד בחברה, כשזו תוקם.
אי הסדרה של סוגיה זו היא פתח לחוסר סדר שבו חלק מהמייסדים אינם יודעים את תפקידם או גרוע מכך, עושים כאוות נפשם תוך פגיעה בטובת המיזם וניצול המייסדים האחרים. המיזם עלול להתנהל כספינה בלב ים ללא רב חובל אשר עם קרות הסופה הראשונה תיטבע יחד עם כל נוסעיה.

מנגנון קבלת החלטות ופתרון מצבי קיפאון (Deadlock)

עליכם לקבוע כיצד מתקבלות החלטות בעסקכם - האם תרצו שההחלטות יתקבלו ברוב רגיל? האם תרצו שחלק מההחלטות יתקבלו רק בהסכמה פה-אחד של כלל המייסדים? האם תרצו להעניק למישהו מהמייסדים זכות וטו בנוגע להחלטות מסוימות? 
בנוסף, עליכם להחליט על מנגנון פתרון סכסוכים במקרים שבהם לא ניתן להגיע להסכמה, למשל במקרה של תיקו בהצבעה בנוגע להחלטה מסוימת.

היעדר הסדרה של סוגיה זו עלול להכניס את החברה לקיפאון עקב חוסר יכולת לקבל להחלטות, עניין אשר עלול לעכב את המיזם שלכם, ולהביא לסכסוכים בין המייסדים אשר סופם בקריסת המיזם. כך למשל במקרה שבו יש לקבל החלטה באילו מדינות רוצים להשקיע בפיתוח ופרסום המיזם, חוסר יכולת להגיע להחלטה במקרים של היעדר הסכמה עלול להביא למצב שבו לא משקיעים באף מדינה, עניין אשר יזיק למיזם ויביא לריבים בין המייסדים.

אופן מימון המיזם

כל מיזם בתחילת דרכו זקוק למזומנים, כאשר מטבע הדברים המימון הראשוני מגיע לרוב מהמייסדים עצמם. חשוב לקבוע את הסכום שכל מייסד יזרים למיזם, ואף לקבוע סנקציות במקרה של מייסד אשר לא יממן את המיזם כפי שהתחייב. ניתן גם לקבוע את אופן "החזרת" הכסף למייסדים שמימנו את המיזם, למשל בדרך של הזרמת הכסף כהלוואת הבעלים אשר תוחזר למייסדים כאשר החברה תחל לגרוף רווחים.
היעדר הסדרת סוגיית המימון עלול להביא למצב שהמיזם ישאר ללא מזומנים, מצב שיעמידו בסכנת סגירה מיידית. כמו כל עניין כספי, מדובר בסוגיה רגישה מאוד, ועל כן החשיבות בהגעה להבנות בין המייסדים בנושא זה.

כיצד ניתן לטפל במייסד סורר בחברה אשר למרות פעולותיו המזיקות עדיין מחזיק במניות החברה ונהנה מרווחיה? במקרים אלה ניתן לקבוע בהסכם המייסדים מנגנון רכישה חוזרת של מניות מייסד סורר, במסגרתו לחברה תהיה היכולת לרכוש מהמייסד את המניות שהוקצו לו במקרים מסוימים

תניית אי תחרות

בכל מיזם, בעיקר מיזם חדש, ישנו חשש תמידי, שמא אחד המייסדים "יעתיק" ביום מן הימים את פעילות המיזם ויקים מיזם חדש משלו, או יצטרף למיזם קיים אחר אשר יתחרה במיזם שהוא היה חלק ממקימיו, הכל באמצעות הידע, הניסיון והלקוחות שהוא צבר במיזם אותו "העתיק". כדי להימנע ממצבים כאלה וכדי ליצור אמון מלא בין המייסדים, ניתן לקבוע סעיף אי תחרות אשר מגביל כל אחד מהמייסדים מלהתחרות במיזם הקיים.

יש לשים לב, כי את תניית אי התחרות יש לנסח באופן שהולם את הוראות החוק והפסיקה, אחרת התנייה אינה בת תוקף משפטי. כך למשל, לא ניתן לקבוע תנייה לפיה למייסד אסור להתחרות במיזם "לכל החיים", שכן מדובר בפגיעה לא מידתית בחופש העיסוק. עורך דין המתמחה בהסכמי מייסדים יידע לנסח תניית אי תחרות, אשר תאזן בין ההגנה העסקית על המיזם לבין הגנה על חופש העיסוק של מייסדיו. 

מייסדי החברה - תיכף מתחילים לעבוד

מייסד מפר את ההסכם בחברה? מנגנון רכישה חוזרת (Repurchase) יכול להיות הפתרון המושלם

אחד החששות הגדולים בכל מיזם שמוקם הוא, שאחד מהמייסדים לא יעמוד בהתחייבויותיו שנקבעו בהסכם. מייסד סורר עלול שלא למלא את תפקידו; לא לממן את פעילות המיזם; או לקחת חלק במקביל לתפקידו במיזם מתחרה. לכאורה, פתרון של הטלת סנקציה כספית שתיקבע בהסכם המייסדים הוא הפתרון הפשוט ביותר, אך מה קורה אם המייסד מסרב לשלם או אינו מסוגל לשלם? מקרים אלה ייאלצו אתכם להיגרר להליך משפטי ארוך ויקר, שסופו אינו ידוע, עניין אשר יעמיד את פעילות המיזם בסכנה. מצב זה חמור שבעתיים במקרים של חברה שהוקמה, ובה הוקצו כבר מניות לאוות מייסד סורר, שכן כפיית העברה או מכירה של מניות מצד בעל המניות היא משימה קשה מאוד אשר לעתים אפשרית רק לאחר התערבות בית משפט, עניין שכאמור ידרוש מכם להקצות לכך משאבים רבים.

אם כך, כיצד ניתן לטפל במייסד סורר בחברה אשר למרות פעולותיו המזיקות עדיין מחזיק במניות החברה ונהנה מרווחיה? במקרים אלה ניתן לקבוע בהסכם המייסדים מנגנון רכישה חוזרת של מניות מייסד סורר, במסגרתו לחברה תהיה היכולת לרכוש מהמייסד את המניות שהוקצו לו במקרים מסוימים. פתרון זה ייתן מענה מיידי במקרים שבהם מייסד מפר את הסכם המייסדים תוך פגיעה בטובת החברה ובפעילותה, הכל ללא הליך משפטי ארוך, מייגע ויקר.

יודגש שוב, כי בהיעדר מנגנון רכישה חוזרת יהיה קושי רב בהוצאת מייסד מפעילות החברה, הגם שכמעט בלתי אפשרי לכפות על בעל מניות את החזרתן, ועל כן סנקציה כספית לבדה לא תסייע במקרים אלה.
סיכומו של דבר, הסכם מייסדים המנוסח באופן מקצועי על ידי עורך דין בעל ניסיון בתחום, יסייע לתיאום ציפיות והבנות בין מייסדים של מיזם, עסק, סטארטאפ או חברה עוד טרם הקמתם וייתן מענה לכל בעיה שעלולה להתעורר. היעדרו של הסכם, או גרוע מכך – הסכם המנוסח באופן לקוי – הוא פתח לבעיות וסכסוכים שסופם בחיסול המיזם שעמלתם עליו רבות. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה