zap group mishpati logo

ליווי משפטי לסטארט-אפיסטים: כל אקזיט והחוקים שלו

חשוב שתקפידו על הסכם מייסדים מנוסח כהלכה, חוזי התקשרות ואלמנטים נוספים, שיוכלו למקסם את כניסת הסטארט אפ שלכם לשוק

מאת: עו"ד אסף כהן צידון
27.11.16
תאריך עדכון: 09.04.24
5 דק'
ליווי משפטי  לסטארט-אפיסטים: כל אקזיט והחוקים שלו

לא סתם ישראל נחשבת ל"אומת הסטארט אפ": כל כמה שעות מוקם סטארט אפ חדש במחוזותינו, נתון שאין לו אח ורע בעולם. רק מעטים מהסטארט אפים יהפכו להצלחה. אחת הסיבות לקשיים וכישלונות של רעיונות מצוינים שנבלמו בשלב המימוש היא פעילות ללא ליווי וייעוץ משפטיים - שירות נחוץ ביותר בעולם הטכנולוגי. 

מה כולל ייעוץ משפטי לסטארט אפ ומדוע הוא כה חשוב?

מאז השתלטות הטכנולוגיה על כל חלקה טובה, התפתח תחום משפטי ייחודי המתמחה בעולם ההיי טק. עורכי דין מומחים בתחום צוברים ניסיון וידע ייחודי בתחומי מסחר, טכנולוגיה והיי טק ורוכשים שליטה בתחומי משפט רבים, לרבות קניין רוחני, דיני עבודה, דיני חוזים, משפט מסחרי ודיני חברות. כשהמציאות כה מורכבת והחוקים רבים, מה הפלא שסטארט-אפיסטים שרוצים להצליח חייבים ליווי משפטי? התנהלות משפטית מסודרת, ארגון ודיוק, ייעוץ וליוויי משפטיים והקפדה על החוקים הם בבחינת חובה ותנאי בסיס להצלחתו של כל סטארט אפ. 

לא משנה עד כמה הרעיון שלכם מבריק, אם לא תתנהלו לפי החוק ובצורה מאורגנת, תכשילו את עצמכם. סטארט אפ פועל בזירה כלכלית, מסחרית וטכנולוגית, וככזה חלים עליו חוקים רבים מתחומי משפט מגוונים

למה כל סטארט אפ חייב עורך דין?

סטארט אפ לרוב מתחיל בכמה חבר'ה צעירים עם רעיון נהדר שחולמים ליצור את ה"ווייז" הבא, ומפנטזים על האקזיט שנראה בר מימוש. אם גם אתם בין החולמים, עליכם להבין בשלב הכי מוקדם, שכדי להגשים את החלום חייבים להתנהל נכון.
לא משנה עד כמה הרעיון שלכם מבריק, אם לא תתנהלו לפי החוק ובצורה מאורגנת, תכשילו את עצמכם. סטארט אפ פועל בזירה כלכלית, מסחרית וטכנולוגית, וככזה חלים עליו חוקים רבים מתחומי משפט מגוונים. את החוקים יש לקיים גם כדי לשמור על החוק וגם כדי להצליח. עורך דין מומחה מלווה את מקימי הסטארט אפ בכל שלבי ההקמה והפעילות, וסיועו חיוני הן לשם פעילות תקינה והן כתנאי להצלחה.

רישום סטארט אפ כחברה מסייע לשמירה על ארגון וסדר, ומאפשר פעילות ותפקוד נחוצים, למשל במקרה של חלוקת מניות. בזכות הרישום כחברה והחלת הדרישות החוקיות לסטארט אפ, קל יותר להתנהל

אלו שירותים משפטיים נחוצים לסטארט אפ?

ניסוח הסכם מייסדים

חשוב לנסח הסכם מייסדים בהתאם למאפיינים של הסטארט אפ והמייסדים. הסכם שמושאל מהאינטרנט לא יכול להתאים בהיותו חסר מנגנונים הנחוצים ספציפית לסטארט אפ המדובר. ללא הסכם מייסדים מתאים, התפור למידותיו של הסטארט אפ בהתאמה אישית ומנוסח על ידי עורך דין; ללא הסכם מפורט ומקיף, הכולל התייחסויות לכל הסוגיות הנחוצות (מטרות, הגדרת תפקידים, סודיות והגנת מידע, תהליכי קבלת החלטות ועוד), מהר מאד עלולות להתפתח מחלוקות קשות לגישור, ועלולים להתרחש אינסידנטים שיפרקו את הסטארט אפ ויורידו את מאמציכם לטמיון.

הקמת חברה

רישום סטארט אפ כחברה מסייע לשמירה על ארגון וסדר, ומאפשר פעילות ותפקוד נחוצים, למשל במקרה של חלוקת מניות. בזכות הרישום כחברה והחלת הדרישות החוקיות לסטארט אפ, קל יותר להתנהל: הדיונים וההחלטות מתועדים, יש הגדרות, יש תקנון ויש סדר כשהסדר תורם להצלחה. עורך דין מסייע ברישום זה. 

הגנה על קניין רוחני

הנכס המרכזי של כל סטארט אפ המהווה את לב ליבו הוא המוצר החדשני - תוכנה, פטנט, מוצר וכדומה. יש חשיבות רבה בהגנה על נכס זה המהווה קניין רוחני. הגנה על קניין רוחני נעשית על פי חוק, ועדיף שעורך דין מומחה ישלימה, אם בדרך של ניסוח הסכם סודיות והגדרת סוד מסחרי, ואם בהמשך, בדרך של רישום פטנט.

ניסוח חוזי התקשרות

לסטארט אפ יש מערכת יחסים עם גורמים רבים ומגוונים: יזמים, משקיעים, משכיר הנכס, מפתחים, אנשי שיווק, בנקים ועוד ועוד. חשוב מאד לנסח כל חוזה באופן משפטי ולקבל ייעוץ בטרם חתימה על חוזה. בזירה המסחרית יש לצאת מנקודת הנחה הגורסת, כי כל חוזה מגן על האינטרסים של מי שניסח אותו, וככזה יש לבודקו לפני ולפנים, ולא למהר לחתום על חוזים מבלי לרדת לעומקו של כל סעיף וסעיף. 

סטארט-אפיסטים רבים חותמים על חוזים עבי כרס מבלי להתעמק ולקרוא, אם בשל חוסר ידע והבנה ואם בשל חוסר זמן וסבלנות. התנהלות זו אינה אחראית, ובשלה יזמי סטארטאפ רבים מדי מוצאים עצמם נקלעים לקשיים, אם עקב תביעה על הפרת התחייבות חוזית בה לא יכלו מלכתחילה לעמוד, ואם בשל שלילת זכויותיהם. 
עורך דין שעוסק בתחום יוכל למנוע מלכודות שכאלה ולהגן על היזמים היטב. עורך הדין ינהל משא ומתן עם הגורמים השונים, יסביר ללקוחותיו את הזכויות והחובות שלהם ושל הצד שכנגד, וידאג שהחוזה יקיף כל מה שצריך. עורך הדין יוכל גם לנהל משא ומתן מול גופים גדולים ורציניים, לרבות ענקיות טכנולוגיה שמציעות חוזים אחידים ודרקוניים ואשר יהיו מוכנות לעדן סעיפים מסוימים לאחר שיובהר להם בצורך וההיגיון שבדבר. 

ניסוח חוזי עבודה והקפדה על יחסי עבודה תקינים

עובדי הסטארט אפ זכאים לזכויות סוציאליות ומעמדם כעובדים חייב להישמר. על כן יש לקבל ייעוץ משפטי בטרם מקבלים לעבודה שכירים בסטארט אפ כדי להישמר מפני הפרת זכויות עובדים ותביעות על רקע זה.

ניסוח תקנון

עורך דין שמתמחה בהייטק יוכל גם לנסח תקנונים לאתרי אינטרנט ואפליקציות ולהסביר ליזמים על חובותיהם החוקיות. התקנון יגן מפני תביעות משפטיות, יגן על זכויות היזמים וימנע מצב בו הם עוברים על החוק, וחושפים עצמם לתביעות או לניצול, שלילת זכויות והפסדים. 

הקמת סטארט אפ - צעד אחר צעד

ייעוץ משפטי חשוב להצלחה

עזרה מעשית זו של עורך הדין גם תגרום לסטארט אפ שלכם להפוך מוצר מצודד יותר ותתרום לשיווקו. משקיעים שמחפשים הזדמנויות טובות ימהרו להשקיע בסטארט אפ מסודר ויתרשמו כשיראו שהיזמים פועלים לפי החוק, מתעדים דיונים והחלטות, מתחילים בהליכי רישום פטנט ומתנהלים באופן מכובד ורציני. ללא כל אלה הסטארט אפ יראה כאוטי, מבולגן, חסר בשלות ולפיכך ייפסל כהשקעה חסרת סיכוי, מה שיגרום לכסף שגייסתם לאזול במהרה ולחלומכם להיגנז ללא מימוש והצלחה. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה