zap group mishpati logo

הטיסה שלכם התעכבה? מגיע לכם פיצוי!

הטיסה התעכבה בשעתיים? אתם זכאים לקבל אוכל, שתיה ושיחות טלפון לחו"ל. הטיסה התעכבה ביותר מזה, או בוטלה? כל הזכויות במדריך שלפניכם

13.02.17
תאריך עדכון: 09.04.24
6 דק'
הטיסה שלכם התעכבה? מגיע לכם פיצוי!

הקיץ בשיאו, וכמות הנוסעים העוברת מדי יום בשערי נתב"ג, רק הולכת וגדלה. האם כל הטיסות יוצאות בזמן? האם העומס גורם לעיכובים?
נוסעי קיץ 2019, הכתבה הזו היא בשבילכם!

השמיים הפתוחים הפכו את הטיסות לנגישות יותר, הן מבחינת היעדים, הן מבחינת מועדי הטיסות והן מבחינת המחיר. עם זאת, לא פעם אנו שומעים על עיכובים ו/או ביטולי טיסות, שבמקרה הטוב מעיבים על החופשה ובמקרה הפחות טוב, הורסים אותה כליל.
מה עושים? קודם כל מכירים את הזכויות המגיעות לכם, ואז דואגים לקבל אותן.

חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), תשע"ב-2012 מדרג את סוגי העיכובים ומגדיר פיצויים שונים בהתאם

איזה עיכוב מזכה בפיצוי?

חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), תשע"ב-2012 מדרג את סוגי העיכובים ומגדיר פיצויים שונים בהתאם. 
החוק מתבסס על אמנת ורשה ואמנת מונטריאול, ולפיו במקרה של עיכוב או ביטול, ניתן לתבוע פיצוי ממפעיל הטיסה, בין אם בישראל ובין אם מחוצה לה, באופן ישיר וללא צורך בהוכחת נזק. 
במידה שנגרם נזק, כגון: הפסד של לילה במלון וכו', ניתן לתבוע בנוסף גם מתוקף פקודת הנזיקין, חוק הגנת הצרכן וכו'. במקרה זה ההליך יתנהל בבית המשפט ויהיה צורך בהוכחת נזק. 

ממתי "נספר" עיכוב?

לפי סעיף 2 לחוק, ה"ספירה" מתחילה מזמן ההמראה שנקוב על הכרטיס (גם אם כבר התבצעה העלייה למטוס), ובתנאי שהנוסע התייצב בדלפק הבידוק (Check-in Counter) של מפעיל הטיסה בשדה התעופה, במועד שנקבע והובא לידיעתו על ידי מפעיל הטיסה, המארגן או סוכנות הנסיעות (ובלבד שהנוסע לא נדרש להתייצב יותר משלוש שעות לפני המועד המתוכנן להמראת הטיסה, או 90 דקות לפחות לפני מועד ההמראה, אם לא נקבע מועד אחר). 

על כל עיכוב של שעתיים ויותר, זכאי הנוסע לקבל מזון, משקאות ושירותי תקשורת

פיצוי בגין עיכוב של שעתיים ויותר

על כל עיכוב של שעתיים ויותר, זכאי הנוסע לקבל מזון, משקאות ושירותי תקשורת. 
כדי לקבל את הפיצוי, כל מה שצריך לעשות זה לגשת לדלפק חברת התעופה ולבקש. 

במידה שהטיסה המריאה באיחור של בין 5-8 שעות, זכאי הנוסע לקבל מזון, משקאות ותקשורת, ובנוסף לבחור האם לבטל את הטיסה ולקבל בחזרה את מלוא הסכום ששילם בעדה (כולל אגרות, היטלים, מסים ותשלומי חובה אחרים), או האם לקבל כרטיס טיסה חלופי, לפי בחירתו

פיצוי בגין עיכוב של בין חמש לשמונה שעות

במידה שהטיסה המריאה באיחור של בין 5-8 שעות, זכאי הנוסע לקבל מזון, משקאות ותקשורת, ובנוסף לבחור האם לבטל את הטיסה ולקבל בחזרה את מלוא הסכום ששילם בעדה (כולל אגרות, היטלים, מסים ותשלומי חובה אחרים), או האם לקבל כרטיס טיסה חלופי, לפי בחירתו.

טיסה חלופית - במידה שהנוסע בחר בכרטיס טיסה חלופי לטיסה שאמורה להמריא ביום שלמחרת, הוא זכאי לקבל גם אירוח בבית מלון בהתאם לזמן השהייה הנדרש ושירותי הסעה למקום הלינה ובחזרה ממנו לשדה התעופה. 

השבת תמורה - במידה שהנוסע בחר לבטל את הטיסה ולקבל את כספו בחזרה, עליו לשלוח את הבקשה בכתב למפעיל הטיסה או המארגן ועליהם להשיב את כספו בתוך 21 ימים מיום הפניה. 

במידה שחל עיכוב של בין 5-8 שעות בטיסה שכוללת חניית ביניים המופעלת על ידי אותו מפעיל טיסה, הנוסע זכאי לקבל החזר מלא של כרטיס הטיסה, גם אם כבר טס חלק ממנה ובתנאי שלא הגיע ליעד הסופי

פיצוי בגין עיכוב טיסה הכוללת חניית ביניים

במידה שחל עיכוב של בין 5-8 שעות בטיסה שכוללת חניית ביניים המופעלת על ידי אותו מפעיל טיסה, הנוסע זכאי לקבל החזר מלא של כרטיס הטיסה, גם אם כבר טס חלק ממנה ובתנאי שלא הגיע ליעד הסופי. 
נוסע שהגיע ליעד הביניים, חל עיכוב בטיסת ההמשך והוא החליט בשל כך שלא לטוס ליעדו הסופי המקורי, זכאי לקבל ממפעיל הטיסה גם כרטיס טיסה בחזרה לנקודת המוצא, בנוסף להחזר המלא של עלות הטיסה. 

במידה שכרטיס הטיסה שנרכש הוא כרטיס לטיסת הלוך ושוב ובמידה שחל עיכוב של בין 5-8 שעות בטיסת ההלוך, זכאי הנוסע לקבל החזר מלא עבור כרטיס הטיסה

פיצוי בגין עיכוב בטיסת הלוך ושוב

במידה שכרטיס הטיסה שנרכש הוא כרטיס לטיסת הלוך ושוב ובמידה שחל עיכוב של בין 5-8 שעות בטיסת ההלוך, זכאי הנוסע לקבל החזר מלא עבור כרטיס הטיסה.
במידה שהעיכוב האמור חל בטיסת החזור מהיעד לנקודת המוצא, זכאי הנוסע לקבל החזר בגובה מחצית מעלות הטיסה.  

במידה שהטיסה התעכבה למעלה משמונה שעות, או בוטלה, זכאי הנוסע לקבל גם שירותי סיוע (מזון, שתיה ותקשורת), גם כרטיס חלופי/ החזר כספי וגם פיצוי כספי שנע בין 1280-3070 שקלים ונקבע בהתאם למרחק הטיסה ולמחלקה בה אמור היה לטוס

פיצוי בגין עיכוב של למעלה משמונה שעות, או בגין ביטול הטיסה

במידה שהטיסה התעכבה למעלה משמונה שעות, או בוטלה, זכאי הנוסע לקבל גם שירותי סיוע (מזון, שתיה ותקשורת), גם כרטיס חלופי/ החזר כספי וגם פיצוי כספי שנע בין 1280-3070 שקלים ונקבע בהתאם למרחק הטיסה ולמחלקה בה אמור היה לטוס. 
את הבקשה לפיצוי יש לשלוח בכתב למפעיל הטיסה, או למארגן ועליהם להעביר את הפיצוי בתוך 45 ימים מיום הפניה.

לפי החוק, האחריות לפיצוי מוטלת רק על חברת התעופה ולא על סוכנות הנסיעות או החברה המארגנת, אלא אם הוכח שידעה על העיכוב ולא עדכנה בכך את הנוסע

מהי האחריות המוטלת על סוכנות הנסיעות?

לפי החוק, האחריות לפיצוי מוטלת רק על חברת התעופה ולא על סוכנות הנסיעות או החברה המארגנת, אלא אם הוכח שידעה על העיכוב ולא עדכנה בכך את הנוסע.
עם זאת, החוק קובע כי במקרה של עיכוב או ביטול המזכה בפיצוי, רשאי הנוסע לפנות לסוכנות הנסיעות/ החברה המארגנת, בבקשה לסייע לו בפנייה לחברת התעופה ומחובתם לסייע לו בכך.

במידה שחברת התעופה מסרבת לתת לנוסע את ההטבות המגיעות לו, רשאי בית המשפט לפסוק לטובת הנוסע פיצויים נוספים מעבר לפיצויים המגיעים לו, בסכום שלא יעלה על 10,250 שקלים

החברה מסרבת לתת את הפיצוי - מה עושים?

במידה שחברת התעופה מסרבת לתת לנוסע את ההטבות המגיעות לו, רשאי בית המשפט לפסוק לטובת הנוסע פיצויים נוספים מעבר לפיצויים המגיעים לו, בסכום שלא יעלה על 10,250 שקלים. קביעת הסכום תעשה בהתאם לשיקולי אכיפת החוק והרתעה מפני הפרתו; עידוד הנוסע למימוש זכויותיו; היות ההפרה הפרה חוזרת; חומרת ההפרה ונסיבותיה; שווייה הכספי של העסקה שבקשר אליה בוצעה ההפרה ומבלי להתחשב בגובה הנזק שנגרם לנוסע עקב ביטול הטיסה או השינוי במועד המראתה או בתנאיה.

הטיסה בוטלה - מה אפשר לעשות?

 

* הכותבת היא עורכת דין לענייני אזרחיים-מסחריים ומדריכת טיולים בחו"ל

** התוכן המוצג בכתבה אינו בגדר המלצה, עצה או חוות דעת, ואינו מחליף התייעצות מקצועית. קורא הפועל על פי האמור בכתבה, עושה זאת על דעתו ואחריותו בלבד.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • דרכון פולני - שאלות ותשובות

    דרכון פולני - שאלות ותשובות

    אילו זכויות מוענקות לבעלי אזרחות פולנית? במקרה שהסבא רבא היה אזרח פולין, הנינים יכולים להוציא דרכון פולני? שאלות אלו ואחרות נשאלו לאחרונה בפורום דרכון פולני בפורטל משפטי. מנהל הפורום, עו"ד עמיחי זילברברג, השיב לשאלות הגולשים
    3 דק'
  • בקשה לייצוגית: טיב טעם לא סימנה מוצרי מזון

    בקשה לייצוגית: טיב טעם לא סימנה מוצרי מזון

    בבקשה נטען, כי באי סימון מוצרי מזון, טיב טעם חוסכת סכומי כסף משמעותיים על חשבון זמנם, כספם ובריאותם של לקוחותיה
    3 דק'
  • הצעדים לפתיחת סטארט-אפ לאפליקציה - מדריך

    הצעדים לפתיחת סטארט-אפ לאפליקציה - מדריך

    יש לכם רעיון לאפליקציה? כיצד תוציאו אותו לפועל? במי תוכלו להיוועץ וכיצד תוכלו לגייס כספים ולמנוע ממתחרה "לגנוב" לכם את הרעיון? כל המידע שעליכם לדעת בדרך אל הא(ע)ושר..
    6 דק'