zap group mishpati logo

חוק הרעש – עד כמה הוא מגן על נפגעי הלם קרב בישראל?

השנה מספר נפגעי הלם קרב בישראל גדול מאי פעם, ומתוך התחשבות בהם הוחלט לבטל את מופעי הזיקוקים ביום העצמאות. האם לא הגיע הזמן לעדכן את חוק הרעש כדי שמופעי הזיקוקים יבוטלו לחלוטין?

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ משפטי
12.03.17
תאריך עדכון: 09.05.24
5 דק'
חוק הרעש – עד כמה הוא מגן על נפגעי הלם קרב בישראל?

יום העצמאות אמור להיות יום של שמחה וחגיגה עבור רבים בישראל, אך עבור הלומי קרב רבים, שמספרם רק הולך וגדל, ולראשונה לא רק בקרב חיילים אלא גם במספר בלתי נתפש של אזרחים ואפילו ילדים - הוא יום קשה ומאתגר, ומהווה טריגר עמוק לטראומות טריות כישנות.

בשנים האחרונות גוברת המודעות לקושי העצום שחווים הלומי קרב ביום העצמאות בגלל רעש הנפצים ומופעי הזיקוקים, שמחזיר אותם לאירועי הקרב, על היריות והפיצוצים. כדי להקל עליהם, הורתה שרת התחבורה והבטיחות מירי רגב על ביטול מופעי הזיקוקים ביום העצמאות 2024.

מהו חוק הרעש הסביבתי?

החוק למניעת מפגעים עוסק במגוון מפגעים סביבתיים כמו רעש, ריחות וזיהום אוויר וקובע כללים ואמצעי אכיפה לטיפול בהם. החוק הזה היה הראשון שדן בקשר שבין הרעש הסביבתי והסבל שהוא עלול לגרום לאנשים מסוימים, ואחריו נוספו חקיקות נוספות שנועדו להקל על אוכלוסיות שעלולות לסבול מרעש.

הסעיף המרכזי, שכותרתו "מניעת רעש", קובע כי "נקבע איסור גורף לגרום לרעש חזק או בלתי סביר שמפריע או עלול להפריע לאדם אחר בקרבת המקום או לעוברי אורח, וזאת בכל שעות היממה".

הבעיה, שחוק הרעש לא נאכף ביום העצמאות, יום ירושלים, ערב ל"ג בעומר, ערב פורים, ערב המימונה והסילבסטר, כך שכדי לעזור להלומי קרב בישראל יש לחוקק חוקי עזר נפרדים בכל חג לגופו. למשל, ההנחיה של השרה רגב השנה נועדה לצמצם את הסבל של כל מי שסובל מפוסט טראומה, ורעש של נפצים וזיקוקים יגרום לו לסבל רב והחמרה במצבו. בשנה הבאה, אם לא יהיה תיקון משמעותי חדש בחוק הרעש, יצטרכו להוציא הנחיה חדשה.

כיצד חוק הרעש יכול לעזור להלומי קרב?

חוק הרעש יכול לעזור במידת מה להלומי קרב שזקוקים לסביבה שקטה ובטוחה כדי להחלים מהפוסט טראומה שלהם, או לפחות כדי לא לפתח סימני דחק חדשים. לרוע המזל, החוק אינו מגדיר את רמת הדציבלים הספציפית המוגדרת כקו אדום, כך שלא בהכרח ניתן להתריע על מפגע רעש, אלא אם מדובר במפגע קיצוני, או אם מדובר בצעצועים שמייצרים רעש המעורר טריגר כמו חזיזים, נפצים, זיקוקים ועוד.

היתרון המרכזי של חוק הרעש בכך שהוא מאפשר אכיפה יעילה ומעניק לשוטרים סמכויות רחבות לאכיפתו במקרה של תלונה על רעש, כולל היכולת לדרוש את הפסקת הרעש, להיכנס לבית מגורים ללא צו בית משפט במקרים מסוימים, ואף להחרים ציוד שגורם לרעש.

מה נחשב לרעש חזק או בלתי סביר?

החוק אינו מגדיר במפורש מה נחשב לרעש חזק או בלתי סביר, ומוסכם כי מדובר ברעש יוצא דופן העלול להפריע למהלך חיים סביר ומצדיק פנייה למשטרה.

דוגמאות לרעשים שעלולים להיחשב לרעש חזק או בלתי סביר: רעש מאתרי בנייה, רעש מכלי נגינה (אם היה לכם אי פעם שכן שניגן על תופים או חצוצרה, ודאי תזדהו עם הסעיף הזה), רעש מצפירות רכב, נביחות כלבים או מוזיקה ממסיבות.

האם חוק הרעש במתכונתו הנוכחית מתחשב מספיק במצבם של הלומי קרב?

חוק הרעש תורם לא מעט להטבת מצבם של אוכלוסיות רבות, ביניהן הלומי קרב, שכאמור זקוקים לסביבה שקטה, או לפחות למינימום רעשים מעוררי טריגר כמו זיקוקים. לרוע המזל, למרות הכוונות הטובות, החוק אינו מספק הגנה מלאה ולעתים קרובות הסובלים נותרים חסרי ישע וללא מענה אמיתי.

אחת הבעיות שחוזרות על עצמן היא חוסר היכולת להגדיר מהי מידת הרעש שעוברת את גבול החוק. עבור אדם אחד מדובר ברעש בלתי נסבל שממרר את חייו, בעוד עבור אדם אחר מדובר ברעש שולי קליל, ולכן קשה לאכוף את החוק במקרה כזה ולמנוע את מפגע הרעש.

בעיה נוספת היא שבימי חג כמו חג עצמאות, החוק לא תקף, כך שאם רשות מקומית רוצה להתחשב בהלומי קרב, היא צריכה לעשות זאת כהחלטה עצמאית חד פעמית ולא כחלק מחוק שמחייב אותה לעשות כך.

האם מבטלים את הזיקוקים ביום העצמאות השנה?

השרה רגב, האחראית על טקסי יום העצמאות ה-76, החליטה על ביטול מופעי הזיקוקים ביום העצמאות מחשש לפגיעה בהלומי קרב. בעקבות מלחמת חרבות ברזל והאירועים הקשים של השבעה באוקטובר, רעש הזיקוקים עלול לעורר טריגרים אצל אזרחים רבים שחוו טראומות במהלך הלחימה.

רגב אמרה: "השנה, לצערי, לאור האירועים האחרונים והמלחמה שאנו נמצאים בעיצומה, נצטרך להתאים את מתכונת הטקס ולוותר על מופע הזיקוקים". היא קראה לראשי הרשויות המקומיות להצטרף להחלטתה ולהימנע אף הם מקיום מופעים אלה במסגרת אירועי יום העצמאות השנה, מחשש לפגיעה בהלומי הקרב של האזרחים.

האם קיים קנס על נפצים?

ייצור, ייבוא, מכירה או החזקה של צעצועים מסוכנים כמו נפצים הם אסורים ומהווים עבירה פלילית שיכולה להסתכם בעונש מאסר של עד שנה לצד קנס כספי משמעותי של 29,200 שקל. החוק נועד להרתיע סוחרים כדי שלא ימכרו נפצים או חזיזים העלולים להוות סכנה בריאותית או בטיחותית לילדים.

אגב, החוק נגד נפצים מוסכם כמעט על כולם, מאחר שמדובר בצעצוע שבלי קשר לרעש החזק והמבהיל שהוא מייצר, הוא עלול להוביל לפגיעות רבות.

מה הן האלטרנטיבות לזיקוקים בחגיגות יום העצמאות?

בימים עולה הקריאה להשתמש בזיקוקים שקטים, המייצרים מפגן אורות וצבעים מרהיב אך ללא הרעש של ה"בום" המלחיץ והשריקה הצורמנית המזכירה טיל במעופו. הזיקוקים האלה מיועדים לא רק להתחשבות בהלומי קרב אלא גם בבעלי החיים שמפחדים מאוד מהרעש.

מה הם השיקולים שמנחים את ההחלטה לבטל את הזיקוקים?

להחלטה לבטל את מופעי הזיקוקים ביום העצמאות יש מספר שיקולים בטחוניים וחברתיים מרכזיים, ובראש ובראשונה התחשבות בהלומי קרב בישראל, שכאמור מספרם גדל מאוד השנה. מטרה נוספת היא למנוע בהלה מכך שגורם כלשהו יטעה לחשוב שרעש הזיקוקים הוא יריות מנשק, ויפעל בהתאם. בנוסף, בתקופה הנוכחית, בה נשמעות אזעקות רבות, הזיקוקים עלולים להחריש את האזעקות או להפך, להתפרש כאזעקת אמת או ירי חי.

(צילום ראשי: שאטרסטוק)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה