zap group mishpati logo

"חוק לפיד 2" אושר בכנסת בקריאה ראשונה

ע"פ הצעת החוק, מתמודד בבחירות יחויב לדווח למבקר המדינה על תרומות והוצאות

מאת: מערכת משפטי
13.03.12
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
"חוק לפיד 2" אושר בכנסת בקריאה ראשונה

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק המפלגות (תיקון מס' 17) (שקיפות, ניהול חשבונות והגבלות בדבר הכנסות והוצאות לפני רישום מפלגה), התשע"ב-2012, של חברי הכנסת יריב לוין (הליכוד) ועתניאל שנלר (קדימה). 
 
הצעת החוק קובעת חובת דיווח ושקיפות על כספים שיגייס מתמודד לכנסת לצורך התמודדותו בבחירות.
 
מליאת הכנסת אישרה לפני שבועיים בקריאה טרומית תיקון לחוק המפלגות. לפי ההצעה המקורית, אם אדם בכתב או בעל-פה, במפורש או בהתנהגות, על כוונתו להתמודד בבחירות לכנסת, מבלי להצטרף למפלגה קיימת, עליו להגיש בקשה לרישום מפלגה תוך 14 יום מיום ההכרזה.

הנוסח שאושר בטרומית לא יכול לעמוד חוקתית
בחוות דעת של היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד אייל ינון, נכתב כי: "הנוסח אשר אושר בקריאה הטרומית אינו יכול לעמוד חוקתית, בשל חיובו של כל אדם שמצהיר על רצונו להתמודד בבחירות, להתאגד באופן מיידי כמפלגה". 

דיווח למבקר המדינה
בעקבות חוות הדעת, דנה ועדת הכנסת בנוסח מתוקן ושונה מההצעה שאושרה במליאה. לפי ההצעה החדשה, אדם שמצהיר על כוונה להתמודד, צריך לנהל תרומות שקיבל והוצאות שהוציא בחשבון בנק נפרד ולפי הנחיות שקבע מבקר המדינה לעניין ניהול מערכת חשבונות.

המצהיר על כוונה להתמודד ימסור למבקר המדינה, לא יאוחר מששה שבועות לאחר תום התקופה, דו"ח על מערכת החשבונות שניהל למימון ההתמודדות בבחירות ועל תרומות שקיבל והוצאות שהוציא באותה תקופה.
המצהיר על כוונה להתמודד, ימסור למבקר המדינה הודעה על כל תרומה שקיבל מתורם, בתוך 14 ימים מיום שקיבל את התרומה. מבקר המדינה יפרסם את פירוט התרומות עם קבלת ההודעה על כך.
 
בדיון שהתקיים בוועדה להכנת ההצעה לקריאה הראשונה, אמר ינון כך: "עמדנו על האיזונים הנדרשים בין הערכים המתגוששים בזירה: מצד אחד החובה לשמור על חופש הביטוי הפוליטי. גם תרומה של אזרחים, נחשבת למימוש חופש הביטוי הפוליטי, ועל הזכות להתמודד בבחירות... ולא לחסום את היכולת של שחקנים חדשים להיכנס לזירה הפוליטית. ומצד שני ערכים שאף הם ערכי יסוד במשטר דמוקרטי; חובת השקיפות, ההקפדה על טוהר המידות ויצירת כללים שוויוניים ככל הניתן, בין המתמודדים בזירה". 
 
ינון הצביע על חוסר הקוהרנטיות שנוצרת בין מפלגה קיימת, שאינה מיוצגת בכנסת ואינה מוגבלת כיום בתקרת הוצאות לבין ההגבלה המוצעת. לדעתו, מדובר בשינוי קונספטואלי. ינון הציע ליו"ר הועדה, ויוזם החוק, ח"כ יריב לוין, להקים צוות מקצועי בהשתתפות נציגי הכנסת, משרד המשפטים ומבקר המדינה.
 
 
29 ח"כים תמכו בהצעה ו-4 התנגדו לה. ההצעה תוחזר לוועדת הכנסת להכנתה לקריאה השנייה והשלישית.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה