zap group mishpati logo

בית המשפט: חבר הכנסת איתן כבל יכלל בפנקס הבוחרים של ההסתדרות

נקבע, כי כבל לא קיבל אזהרה טרם הוצאתו מפנקס הבוחרים, ובעידן התקשורת המודרנית והאינטרנט דבר כזה לא יעלה על הדעת

מאת: מערכת משפטי
20.03.12
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
בית המשפט: חבר הכנסת איתן כבל יכלל בפנקס הבוחרים של ההסתדרות

בית-המשפט המחוזי בתל-אביב קיבל את עתירתו של חבר הכנסת איתן כבל, והורה על הכללתו בפנקס הבוחרים הרשאים לבחור ולהיבחר בבחירות הקרובות של ההסתדרות הקבועות ל- 22 במאי 2012.

סגן הנשיא, השופט גדעון גינת ביטל בכך את פסק הבוררות של רשות השיפוט של ההסתדרות הכללית החדשה, שאישר את גריעתו של כבל מהפנקס בשל אי-תשלום דמי חבר במועד.  השופט הורה על תיקון פסק הבוררות בדרך של הכללת כבל בפנקס הבוחרים.

לא נשלחה לכבל אזהרה מוקדמת
השופט גינת ציין, כי כבל הוא חבר ההסתדרות  ולא ננקטו כל צעדים להפסקת חברותו בשל אי-תשלום דמי חבר.  אם רצו הממונים על הבחירות להביא להוצאתו של המבקש מפנקס הבוחרים בשל אי-תשלום דמי חבר, כלומר: לפגוע  בזכויותיו החוקתיות כחבר ההסתדרות, הרי שהיה עליהם לנקוט בדרך של אזהרה מוקדמת. 

בפועל לא נשלחה מעולם אזהרה למבקש וגם לא ננקטה דרך של אזהרה פומבית למי שנמצא בקטגוריה דומה למבקש.  בעידן התקשורת המודרנית והאינטרנט, נכתב בפסק-הדין, אין  לקבל שלא ניתן היה להזהיר קודם להוצאתו של המבקש מפנקס הבוחרים.  השופט סבר, כי ללא דרך כלשהי של אזהרה מראש, פרטנית או למצער בפרסום פומבי יעיל, לא ניתן לסלק חבר מפנקס הבוחרים, בוודאי שלא חבר המבקש לתקן, בדיעבד, את הפגם שנפל בחברותו.

יש להעדיף את הזכות המעין חוקתית של כבל
 בהסתמך על תקדימים בישראל ובארה"ב,  ציין השופט כי הפתרון הרצוי הוא זה השומר על הזכות לבחור ולהיבחר, דהיינו מתן הארכות הנדרשות,  והעדפה של הזכות המעין-חוקתית של המבקש והתומכים בו על פני פגיעה מינורית בזכותם של הגופים המנהלים את הבחירות לשמירה על ההוראות הדיוניות הנוגעות לדרך ניהולו של פנקס הבוחרים ורשימת המועמדים לבחירה.  
 
התוצאה המבוקשת אינה מידתית
עוד נקבע, כי התוצאה שמבקשים המשיבים להחיל: שלילת הזכות המהותית החשובה בשל התרשלות שבמחדל של אי-תשלום במועד, אינה מידתית וניתן להימנע ממנה בדרך של מתן ארכה לריפוי המחדל. תוצאה זו מונעת את הפגיעה בזכות המהותית של המבקש, ומהווה פגיעה מינורית בלבד בזכות הדיונית של המשיבים.
 
השופט הזכיר, כי כל חברי המותב של ערכאת הערעור של מוסד הבוררות הפנימי של ההסתדרות, ציינו את תום ליבו של ח"כ כבל. הטענה המרכזית בפי באי-כוח המשיבים הייתה שהוא התרשל ולא בדק ביזמתו את הכללתו בפנקס הבוחרים.  לא די בנתון עובדתי זה, סיכם השופט,  כדי להצדיק את התוצאה אליה הגיעו המשיבים.

(הפ"ב 45161-02-12 איתן כבל, ח"כ נ' הסתדרות העובדים הכללית החדשה)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה