zap group mishpati logo

רווחה, פסיכיאטריה ונוער בסיכון - שאלות ותשובות מהפורום

התעללות, הזנחה , צו הרחקה - למי צריך לפנות במקרים אלו? למחלקת הרווחה? למשטרה? שאלות הנוגעות לבני נוער בנושאים אלו עלו בפורום רווחה, פסיכיאטריה ונוער בסיכון. מנהלת הפורום, עו"ד רות גוברין, השיבה

מאת: מערכת משפטי
27.03.12
תאריך עדכון: 22.10.15
5 דק'
רווחה, פסיכיאטריה ונוער בסיכון - שאלות ותשובות מהפורום

נערים בסיכון

שאלה: אני מורה בבית ספר לחינוך מיוחד בשכונת התקווה, מטפלת בין השאר בילד מוזנח מאוד לאם חד הורית, האבא כמעט ולא בבית (אלכוהוליסט שנכנס לכלא כל פעם מחדש), ואני חוששת לאלימות מסוימת בבית. בית הספר משום מה לא כ"כ משתף פעולה, ואני גם לא יודעת איך לפנות לאמא בנושא. מה היית מציעה לעשות?

גם אתם רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום רווחה, פסיכיאטריה ונוער בסיכון

תשובה: שאלתך מעלה את הקושי בשבירת קוד השתיקה של החברה בכלל ומערכת החינוך בפרט כשעניין נוגע לילד בסיכון. תיארת שבית הספר אינו משתף פעולה: חובת דיווח חלה עלייך, למנהלת בית ספר ויועצת בית ספר. פני שוב להנהלה כולל יועצת. במידה ששוב תתקלי באטימות או הקטנה, פני ללשכת הרווחה לעו"ס חוק הנוער ודווחי שם. אני כמעט בטוחה שהמשפחה נשואת שאלתך מוכרת לרווחה. אם היא מטופלת כהלכה, זו שאלה אחרת.

חשד לשימוש בסמים

שאלה: שלום, יש לי בן בן 16.5. עד לפני מס' חודשים היה ילד שמח וחברותי וגם תלמיד טוב. לאחרונה הוא מאוד סגור, הוא מסתגר בחדר הרבה והציונים שלו ירדו משמעותית. הוא מאוד חיוור, וכבר לא מבלה עם כל המשפחה. בכל בוקר הוא מאחר לביה"ס והוא כבר לא בקשר עם החברים שהיו לו. אני חושדת שהוא משתמש בסמים. ניסיתי לערב את הנהלת ביה"ס אבל לא קיבלתי מהם עזרה. מה עלי לעשות?

תשובה: לפי שאלתך תהליך הידרדרותו נמשך כבר מספר חודשים.
פני שוב ליועצת בית הספר, וקבעי אתה פגישה דחופה. יחד עם זאת, כדאי לקחת אותו לאיש מקצוע מיומן- פסיכולוג, כי משאלתך אני מבינה, שגם אתך הוא לא משתף פעולה, אינו פתוח ואינו מספר. יתרה מזו יכול שנקלע למצוקה גדולה יותר שהטריגר שלה הוא אולי השימוש בסמים. במקביל תתקשרי להורי חבריו הטובים ותגששי. מותר לך גם לחטט , במובן הנכון, בחדרו  במחשב ולבדוק רמזים למצוקתו.

אני מניחה שעלתה במוחך המחשבה לפנות למשטרה, אך זו האחרונה אינה פתרון טיפולי והבן שלך קורא בנשמתו לעזרה. תגייסי את עצמך ואנשים מקצועיים במישורים שתיארתי ואל תחכי עוד.

בקשה לצו הרחקה

שאלה: הבת שלי בת 15 הכירה נער בן 17 שמשפיע עליה ועל התנהגותה לרעה. כל מה שאשתי ואני ניסינו לא עזר. אני לא רוצה את הבחור הזה בחייה של בתי. האם יש באפשרותי להוציא צו הרחקה נגדו?

תשובה: אינך יכול להוציא צו הרחקה נגד הנער אלא אם כן הוא מגיע לביתך.
יתרה מזאת העובדה שהנער אינו מוצא חן בעינייך אינה עילה באופן עקרוני למתן צו הרחקה.
אם מדובר בהתדרדרות מהותית של בתך כדאי שתיפנה לעובדת סוציאלית לנערות במצוקה שבעירך. מניסיוני, קשה מאוד להרחיק חברים מכל הסוגים מנערות בגיל ההתבגרות נגד רצונן.

חברה במצוקה

שאלה: אני בת 16.5 ויש לי חברה שהמצב הכלכלי בבית שלה גרוע מאוד. אבא שלה לא עובד ומסתובב בבית מדוכא, אמא שלה עובדת בעבודות זמניות ולא מרוויחה הרבה. לחברה שלי יש עוד שני אחים קטנים. בגלל המצב הכלכלי היא לא יכולה לצאת איתנו יותר מדי. בזמן האחרון היא מאוד עצובה. אני מנסה לעזור לה, מזמינה אותה כשאנחנו יוצאות אבל זה לא ממש עוזר. המחנכת יודעת אבל לא יכולה לעזור. היא חושבת לעזוב את בי"ס (אנחנו בכיתה י') כדי לעבוד. מה עוד אני יכולה לעשות?

תשובה: המחנכת יכולה לפתוח את הנושא ולטפל בו. בכל מקרה, אם יש כזה מחדל אצל המורה וגם אצל אם חברתך והיא לא מסוגלת לעשות דבר, הרי שחברתך יכולה לפנות ליועצת בית הספר שתפקידה לטפל בכך וכן למנהלת בית הספר שתפקידה לדאוג לתלמידיה ולדאוג שהמורים והיועצות ימלאו תפקידם נאמנה, לכל הפחות. כמו כן חברתך יכולה לגשת לרווחה. אם יש אלימות אפשר לגשת למשטרה.אפשרי שגם את (אולי בליווי אימך) תדווחו ברווחה על הזנחה בבית חברתך.

אבא בעייתי

שאלה: בת דודה שלי בת 15 ואבא שלה ממרר לכל המשפחה את החיים. הוא כל הזמן מקלל את בת דודה שלי, אחיה ואמה. לפעמים הוא יכול להיות נחמד ולפנק ואז בבת אחת הוא הורס הכל. הרבה פעמים הוא משפיל אותם. כל הילדים במשפחה מתחת לגיל 18. בת דודה שלי סיפרה לי שהיא בוכה הרבה והיא כבר ממש לא סובלת אותו. הוא מתעצבן על כל דבר קטן. כולם מאוד מפחדים ממנו והאמא בעיקר שותקת ולא עושה שום דבר. מה אפשר לעשות? כולם שם סובלים אבל מפחדים.

תשובה: נראה כי מדובר במקרה קלאסי של אלימות במשפחה. מדובר גם כמובן בהתעללות נפשית ורגשית קשה שעוצמתה לא פחותה מהתעללות פיזית. האמא, ככל הנראה, מסתובבת בתוך מלכוד הדפוס של אישה מוכה ולא מסוגלת עדיין לשבור את הדפוס. חבל שאין לה כוחות לכך כי ילדיה עדים לאלימות הקשה וילדים עדים לאלימות מושפעים ממנה באופן ישיר. דיווח לרווחה על התעללות יכול להיות אפקטיבי, כי כל אחד יכול לדווח שם, לא כמו במשטרה. תפקידה להיכנס לתמונה לבדוק הכצעקתה. עדיף שהאם תפנה למשטרה, תוציא צו הרחקה ומומלץ שהיא בעצמה תפנה לייעוץ במרכז לאלימות במשפחה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה