zap group mishpati logo

10 דברים שחייבים לדעת על תאונת דרכים בכניסה ויציאה מרכב

נפלתם כשניסיתם להיכנס לרכב או לצאת ממנו? על פי החוק, עברתם תאונת דרכים. מה חשוב לדעת בסיטואציה כזאת, ואיזה טעויות אסור לעשות

03.06.18
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
10 דברים שחייבים לדעת על תאונת דרכים בכניסה ויציאה מרכב

1. נפלתם בכניסה או ביציאה מרכב? זו תאונת דרכים

רבים אינם מודעים לכך, אך נפילה הנגרמת לאדם בכניסה או ביציאה מרכב חונה נחשבת לתאונת דרכים. למה זה חשוב? כי בהליך על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, ניתן לקבל פיצוי באופן הרבה יותר מהיר ויעיל, לעומת במקרה של נפילה אקראית ברחוב. הנפגע אשם בנפילה? זה בכלל לא משנה כאשר מדובר בתאונת דרכים.

חשוב שתציינו בהזדמנות הראשונה, בעת שתקבלו טיפול רפואי בבית החולים או בקופת חולים, כי התאונה שאירעה לכם נגרמה בכניסה או יציאה מרכב

2. אל תשכחו לציין את נסיבות התאונה בקופת החולים/בית החולים 

קריטי שתציינו בהזדמנות הראשונה, בעת שתקבלו טיפול רפואי בבית החולים או בקופת חולים, כי התאונה שאירעה לכם נגרמה בכניסה או יציאה מרכב. למה זה חשוב? כי אם לא תזכירו זאת חברות הביטוח ינסו לקעקע את אמינותכם ולטעון שרק כעת נזכרתם בכך. זה עלול לסבך אתכם.

אם מדובר בתאונת עבודה - לצד הפיצוי מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, מגיעות לכם זכויות גם בביטוח הלאומי

3. הנפילה אירעה בדרך לעבודה או בחזרה? זו גם תאונת עבודה 

אם יצאתם לעבודה בבוקר, או חזרתם ממנה, והחלקתם במהלך הכניסה או היציאה מהרכב, היו ערים לכך שזו גם תאונת עבודה. לצד הפיצוי מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, מגיעות לכם זכויות גם בביטוח הלאומי.

4. תאונה שמתרחשת בכניסה או ביציאה מהרכבת/אוטובוס גם נחשבת 

כניסה או יציאה מרכבת (אשר נחשבת לכלי רכב לכל דבר ועניין) וכך גם מאוטובוס לא אחת מסתיימות בנפילה בשל דוחק או עומס. נפילות מעין אלה, בכניסה או ביציאה מהרכבת/אוטובוס הן "תאונת דרכים" לכל דבר ועניין ומקנות זכויות לנפגעים בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

אם מישהו ראה אתכם בזמן הנפילה, שמרו על פרטיו. הוא יעזור לכם מאוד כעד, ויתמוך בגרסתכם על נסיבות הנפילה

5. מישהו ראה שנפלתם בכניסה לרכב? הוא יהיה עד מצוין

לרוב, חברות הביטוח תטענה שהנפילה שלכם לא התרחשה בזמן הכניסה או היציאה מהרכב (כדי שלא ליפול לגדרי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים). לכן, אם מישהו ראה אתכם בזמן הנפילה, שמרו על פרטיו. הוא יעזור לכם מאוד כעד, ויתמוך בגרסתכם על נסיבות הנפילה.

עליכם לשמור על גרסה אחידה באשר להתרחשות התאונה, בין אם במשטרה או בביטוח הלאומי (ככל שהתאונה היא גם תאונת עבודה)

6. שמרו על גרסה אחידה לאורך כל הדרך  

היו ערים לכך, שעליכם לשמור על גרסה אחידה באשר להתרחשות התאונה, בין אם במשטרה או בביטוח הלאומי (ככל שהתאונה היא גם תאונת עבודה). כל מעידה בלשונכם עלולה לפגוע בהליך המשפטי שתנהלו. היזהרו, והקפידו לציין כפי שאמרנו כי נפלתם תוך כדי כניסה או יציאה מרכב. 

במקרים בהם הנפילה אירעה עוד קודם להגעתכם לרכב או לאחר שכבר יצאתם וצעדתם מספר צעדים אשר הרחיקו אתכם מהרכב - הנפילה לא תהווה "תאונת דרכים"

7. דעו איפה אורבים לכם מכשולים משפטיים

במקרים בהם הנפילה אירעה עוד קודם להגעתכם לרכב או לאחר שכבר יצאתם וצעדתם מספר צעדים אשר הרחיקו אתכם מהרכב - הנפילה לא תהווה "תאונת דרכים". השאלה החשובה לעניין זה היא אם הזיקה של הנפגע לרכב התנתקה (כך למשל אם נפל לאחר שכבר יצא והתרחק מן הרכב) או שהיא עוד קיימת. במקרה של נפילה שאירעה בדרך לרכב אך קודם לכניסה הפיזית לרכב - טרם נוצרה הזיקה לרכב ולכן אין מדובר ב"תאונת דרכים".

אם יצאתם מהרכב, ואז חזרתם אליו, שלא לצורך נסיעה (למשל, שכחתם את הטלפון הנייד), ניתקתם הלכה למעשה את הזיקה לרכב, ונפילתכם לא תיחשב לתאונת דרכים

8. שכחתם משהו ברכב ונפלתם בדרך חזרה? זו לא תאונת דרכים

אם יצאתם מהרכב, ואז חזרתם אליו, שלא לצורך נסיעה (למשל, שכחתם את הטלפון הנייד), ניתקתם הלכה למעשה את הזיקה לרכב, ונפילתכם לא תיחשב לתאונת דרכים. דוגמה שנדונה בבית המשפט העליון: נהג משאית חנה ליד המדרכה, יצא מהרכב, סגר אותו, ואז עשה כמה צעדים ונזכר שהוא שכח את המצית ברכב החונה. הוא עלה בחזרה למשאית כדי לקחת את המצית ונפל. ביהמ"ש העליון קבע, כי זו איננה תאונת דרכים. הסיבה: הכניסה הנוספת למשאית לא היתה קשורה למטרה תחבורתית כלשהי. 

על פי חריג הקיים במסגרתו, נפילה שמתרחשת בעת העמסה ופריקה לא נחשבת לתאונת דרכים

9. זהירות, נפילה בעת העמסה ופריקה לא נחשבת לתאונת דרכים

החוק לא תמיד סובלני. על פי חריג הקיים במסגרתו, נפילה שמתרחשת בעת העמסה ופריקה לא נחשבת לתאונת דרכים. אך מה קורה כאשר אדם נופל לאחר שסיים להעמיס ציוד או שהנפילה אירעה בעליה הראשונה לרכב לצורך העמסת או פריקת הציוד? במקרים מעין אלה מתרחשים בו זמנית הן "פריקה/טעינה" והן "כניסה/יציאה". מבחינה משפטית, יש משקל רב יותר ל"כניסה/יציאה" מהרכב, כך שאם ניתן לראות בנפילה כאירוע שאירע במהלך הכניסה או היציאה מן הרכב, הרי שנטיית בית המשפט תהא להכיר בכך כ"תאונת דרכים" על אף ההקשר הכללי של האירוע לטעינת או פריקת מטען מהרכב.

כרית האוויר נפתחה ברכב לאחר התאונה

10. לעומת זאת, התשובה לגבי טכנאי שמעמיס ציוד ונוסע פחות ברורה

במקרה שבו טיפל הח"מ, טכנאי שהגיע למקום עבודתו, עוד קודם לנסיעה לכל הלקוחות, ירד מרכבו לצורך העמסת הציוד וכלי עבודה.  כאשר ירד מהרכב, הוא נפל ונפגע. באותו מקרה הטכנאי דיווח רק שנפגע בעת העמסה  (בלי לציין שהדבר קרה בזמן יציאה מהרכב). למרות שבכך הוא "ירה לעצמו ברגל", לבסוף הושגה עמו פשרה מאחר שבפועל המטרה שלו לאחר אותה העמסה היתה תחבורתית (מה שמקרב את המטוטלת לתאונת דרכים). הלקח: אילו אותו טכנאי היה מנסח את דבריו בצורה ברורה ומציין כי נפל בזמן שיצא מן הרכב , ייתכן שכלל לא היתה מתעוררת בעניינו מחלוקת, והוא היה זוכה בפיצוי.

לסיכום, אם נפצעתם בעת כניסה או יציאה מרכב חונה, זכרו לציין זאת, כאשר תגיעו לקופת החולים או לבית החולים. בהמשך הדרך הקפידו להציג גרסה אחידה וברורה.

בשל מורכבות הנושא, והעובדה כי "אלוהים נמצא בפרטים הקטנים", אם נפגעתם בנסיבות דומות, כדאי שתתייעצו עם עורך דין מיומן ובעל ניסיון בנושא זמן קצר לאחר האירוע. 
הסיבה לכך היא שגם אם ביצעתם "טעויות", בשלב מוקדם זה עדיין ניתן יהיה לנסות לתקן אותן.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים