zap group mishpati logo

זכויות נפגעי תאונות עבודה

נפגעתם או נפצעתם במהלך עבודתכם? אתם זכאים להכרה כנפגעי עבודה - מעמד המזכה בפיצוי ובזכויות נוספות. מהם ששת הצעדים הפרקטיים שיש לנקוט בהקדם? מדריך

04.09.18
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
זכויות נפגעי תאונות עבודה

תאונת עבודה היא כל אירוע תאונתי הקורה במקום העבודה, בזמן העבודה, כתוצאה ממנה, או בדרך מהבית לעבודה ובחזרה. נפגעי עבודה זכאים לפיצוי מלא מהביטוח הלאומי, על כל הוצאה רפואית נדרשת בעקבות התאונה ועל הוצאות עתידיות. בנוסף, הם זכאים לפיצוי על ימי היעדרות מעבודה שאיבדו.  לנפגעי תאונת עבודה יש קשת זכויות הקשורות לתאונה ולנזק שהתאונה גרמה. בכך נעסוק במאמר זה.

חשוב להקפיד על קבלת תיעוד רפואי של התאונה, לבקש טופס 250 מהמעביד, למלא טופס דמי פגיעה ולהגיש את המסמכים לביטוח הלאומי

מהם הצעדים שיש לנקוט, כדי למקסם זכויות בעקבות תאונת עבודה?

כדי למצות את מקסימום הזכויות המגיעות לכם בביטוח לאומי, כנפגעי תאונת עבודה, הקפידו על ביצוע הצעדים הבאים: 

1. קבלת תיעוד רפואי: הצעד הראשון הוא קבלת תיעוד רפואי של התאונה שקרתה ושל הטיפול שניתן בעקבות התאונה. בתיעוד הרפואי, חשוב מאוד לציין כי מדובר בתאונת עבודה. על כך יש להוסיף את הגורמים לתאונה, בצורה קצרה ותמציתית בלבד. 
מאחר שלכל מלה יש משמעות עתידית, בעת הגשת התביעה לביטוח הלאומי - אין צורך להיכנס לפרטי הפרטים של האירוע. יש להסתפק בדיווח תמציתי. 

2. בקשו טופס 250 מהמעביד שלכם: לאחר התיעוד הרפואי של התאונה, פנו למעביד ובקשו ממנו למלא טופס 250 להגשה לביטוח הלאומי ולקופת חולים. טופס 250 מפרט את פרטי התאונה, נסיבותיה, הגורמים לתאונה ומקום התרחשותה. הגשת הטופס לביטוח הלאומי נדרשת לשם הכרה בתאונה כתאונת עבודה ולשם קבלת החזר ההוצאות הרפואיות השונות, שנגרמו בגין התאונה. טופס זה גם ישמש את רופא המשפחה שלכם, בבואו לאשר לכם ימי מחלה בתשלום, בגין התאונה.

3. בדקו עם עורך דין את הטופס שמילא המעביד לפני הגשת הטופס: מאחר שהמעביד הוא הממלא את טופס 250, מומלץ מאוד לעבור על הטופס עם עורך דין לפני הגשתו, כדי למנוע טעויות ובעיות עתידיות. מעבידים רבים ינסו להציג את האירוע באופן שהעובד אשם בתאונה (ולא מקום העבודה). הדבר עלול לפגוע בגובה הפיצוי העתידי שהעובד יקבל מחברת הביטוח המבטחת של מקום העבודה.  

4. הוציאו תעודה רפואית לנפגע בעבודה: קבלת אישור לימי מחלה מרופא המשפחה, בשל תאונת עבודה, היא הליך שונה מהליך אישור ימי מחלה "רגילים". ההליך דורש הוצאת אישור מיוחד, הקרוי "תעודה רפואית לנפגע בעבודה". כדי להוציא את האישור, יש להגיש לקופת החולים את טופס 250 - ועל בסיס הטופס, יכול רופא המשפחה לסווג את התאונה כתאונת עבודה, לצורך קבלת ימי המחלה והזכויות הרפואיות השונות. 

5. מלאו טופס דמי פגיעה: בביטוח הלאומי יש למלא, בנוסף, טופס דמי פגיעה. בטופס זה, תתבקשו לפרט את תנאי העבודה שלכם: שעות עבודה, שכר וכו'; ובנוסף, תתבקשו לחזור על פירוט התאונה, נסיבותיה ועדים שראו אותה ויוכלו להעיד כי התאונה התרחשה.
גם את הטופס הזה, מומלץ למלא יחד עם עורך דין המצוי בתחום. זאת, כדי לוודא שהפרטים יהיו נכונים ומדויקים וכי ניסוח הדברים לא יהיה מטעה ולא יגרום להפחתת הפיצוי העתידי בשל כך.

6. הגישו את המסמכים לביטוח הלאומי: חשוב לדעת כי ניתן לקבל עד 90 ימי מחלה בתשלום, בעקבות פגיעה בתאונת עבודה. התשלום עבור ימי מחלה אלה ניתן ע"י הביטוח הלאומי. לשם קבלת ימי המחלה, יש להגיש לביטוח הלאומי את טופס 250, יחד עם התעודה הרפואית לנפגע בעבודה שקיבלתם מרופא המשפחה  וכן טופס דמי הפגיעה.

אם אתם זקוקים ליותר מ-90 ימי מחלה, בשל הצורך להשתקם ולהבריא מהתאונה - עליכם להגיש לביטוח הלאומי תביעה לנכות, באמצעות מילוי הטופס המתאים

מתי יש להגיש תביעת נכות, בעקבות תאונת עבודה?

אם אתם זקוקים ליותר מ-90 ימי מחלה, בשל הצורך להשתקם ולהבריא מהתאונה - עליכם להגיש לביטוח הלאומי תביעה לנכות, באמצעות מילוי הטופס המתאים. נכות מוגדרת באחוזים (1% עד 100%) ומתייחסת לכל נזק רפואי בעקבות התאונה, שגורם לכך שמצב הנפגע אינו חוזר לקדמותו - באופן קבוע או זמני - לאחר תקופת ההחלמה. כתוצאה מכך, נפגעת יכולת הפרנסה של אותו אדם. 

בנוסף לאישור ימי מחלה נוספים כנדרש, ההכרה בנכות על ידי הביטוח הלאומי מזכה את הנפגע בפיצוי, בהתאם לאחוז הנכות שנקבע לו. 

אם נקבעים 0-8 אחוזי נכות - לא ניתן פיצוי מטעם הביטוח לאומי ; 9-19 אחוזי נכות - ניתן פיצוי חד פעמי, הנקבע בהתאם לגובה השכר של הנפגע לפי התאונה; כל נכות מעל 20 אחוז מזכה את הנפגע בקצבת נכות חודשית קבועה, גם היא בהתאם לגובה השכר שלו, לפני התאונה. 

יש למלא עם עורך דין את טופס נכות מעבודה, המוגש לביטוח הלאומי - ולכלול בו את פרטי התאונה, המגבלות שנוצרו לאותו אדם ביכולתו להתפרנס בעקבות התאונה, ממה הוא עדיין סובל (גם לאחר 90 ימי המחלה) ומה מידת הנזק שעתיד להיגרם לו בשל כך וכל הוצאה רפואית עתידית משוערת.

הערה: תביעה לקבלת אחוזי נכות אפשר להגיש גם בתקופת 90 הימים במידה שנותרה נכות וחופש המחלה לא עובר את 90 הימים , כך למשל אם יש חופשת מחלה רק 30 יום. 

אם התאונה נגרמה בשל רשלנות המעביד, ניתן לתבוע את פוליסת הביטוח של המעביד, או את המעביד ישירות, אם אין לו פוליסה

האם ניתן לתבוע פיצוי נוסף, ממקורות אחרים, בגין תאונת עבודה?

בהחלט! אם התאונה נגרמה בשל רשלנות המעביד, ניתן לתבוע את פוליסת הביטוח של המעביד, או את המעביד ישירות, אם אין לו פוליסה. 

בנוסף, נפגע שיש לו ביטוח תאונות אישיות פרטי, יוכל לתבוע את הביטוח שלו ולקבל פיצוי נוסף, בגין הנזק שנגרם לו. ישנם גם מקרים, שבהם ניתן לתבוע את קרן הפנסיה המופרשת מתלוש השכר, לצורך קבלת פיצוי על תאונת עבודה. 

ניתן לתבוע את המעביד או את פוליסת הביטוח הפרטית, על פרמטרים שונים שאינם מכוסים על ידי הביטוח הלאומי. כך, למשל: הפסד שכר, לאורך תקופת ימי המחלה - הביטוח הלאומי משלם כפיצוי רק 75% משכרו של הנפגע לפני התאונה

מה כולל הפיצוי הנוסף שניתן לתבוע?

ניתן לתבוע את המעביד או את פוליסת הביטוח הפרטית, על פרמטרים שונים שאינם מכוסים על ידי הביטוח הלאומי. כך, למשל: הפסד שכר, לאורך תקופת ימי המחלה - הביטוח הלאומי משלם כפיצוי רק 75% משכרו של הנפגע לפני התאונה. בנוסף, ניתן לתבוע כל הפרש שאינו משולם על ידי הביטוח הלאומי, בשל הפסדי שכר עתידיים, אובדן זכויות עתידיות עקב אובדן כושר עבודה מלא או חלקי. לבסוף, ניתן לתבוע פיצוי בגין הכאב והסבל שנגרמו לנפגע וכן על כיסוי הוצאות רפואיות עתידיות, במיוחד הוצאות רפואיות פרטיות, שהביטוח הלאומי אינו מכסה - גם הפסד פנסיה.

פגיעה בכתף בעקבות התאונה

לסיכום: הדבר החשוב ביותר אחרי תאונת עבודה - מבחינה משפטית (כמובן, אחרי קבלת טיפול רפואי...) - לדאוג לתיעוד רפואי ולדיווח מיידי. כבר בשלב הראשון, מומלץ להיוועץ בעורך דין המתמחה בתחום, שיוכל להדריך אתכם כיצד למקסם את זכויותיכם בהווה ובעתיד ולוודא שזכויות אלה לא ייפגעו, בשל התנהלות עצמאית לא נכונה או בשל הסתמכות על המעביד, שהאינטרס שלו אינו זהה תמיד לאינטרס שלכם.

 

* עו"ד בילאל אסדי עוסק בתחום הנזיקין, דיני עבודה והוצל"פ, ייצוג זוכים וחייבים

** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים