zap group mishpati logo

בזכות ההליך המשפטי

גם אם הליך משפטי יכול להיות מסורבל ונדמה שלעיתים אינו נחוץ, ניתן לראות בו תרומה למדיינים ולסביבה

מאת: עו"ד דוד ששון
03.05.12
תאריך עדכון: 28.03.24
3 דק'
בזכות ההליך המשפטי

רבות דובר בשנים האחרונות בגנות ההליך המשפטי. מה לא נאמר? נאמר כי אנו עם מדנים, האוהב להתדיין; כי מספר עורכי הדין (מחרחרי ריב) ביחס לאוכלוסיה בישראל הוא הגבוה בעולם; כי הלחץ על בתי המשפט הוא בלתי נסבל ומנוצל לרעה ועוד.

למציאת עו"ד בתחום ליווי משפטי וייעוץ באינדקס

שופטים מנסים לחנך אותנו שלא להתדיין, לוותר, להגיע לפשרה. הוקיעו את אלה שעמדו על זכויותיהם. חסמו את זכות הגישה לערכאות גבוהות בכך שקבעו ערובות בלתי נסבלות, שיבחו את הבוררות, יצרו את סעיף 79א, הכניסו את הפישור, חייבו בגישור, אחר כך הביאו עלינו את המהו"ת. ואולם, עם ואולי על אף כל אלה וכמאמר הקלישאה, עם ישראל חי.

האם באמת אנו עם מיוחד שאהבת ההתדיינות שלו, הינה תכונה שלילית, הטעונה מרפא? התשובה לשאלה זאת תלויה כמובן בשאלה האם ההליך המשפטי הינו בגדר אירוע שלילי, חולני, או שמה מדובר באירוע חיובי.

הליך משפטי - חיוני או גוזל אנרגיה לשווא?

לכאורה, ההליך המשפטי, הינו בזבוז של אנרגיה. נהוג לחשוב, כי אם בעלי הדין היו משקיעים את מירב מרצם בפיתוח עסקיהם ולא בהתדיינות משפטית, כולם היו יוצאים נשכרים. בנוסף, כידוע, לא תמיד נעשה באמת צדק. פסק דין לא תמיד משפר את המצב. בהרבה המקרים, המצב מסתבך עוד יותר.

אולם כל אלה לא שקולים כנגד תרומתו המכריעה של ההליך המשפטי לכלכלה. אינני מתכוון לכלכלת עורכי הדין והפועלים בענף דווקא, אם כי אין לזלזל גם בתרומה זאת.

כוונתי היא לכך שכלכלה, על פי תפיסתי, קמה ונופלת, מתחילה ונבנית בצרכים ורצונות של אנשים. כלכלה מצליחה היא סימן לעם יצירתי. אם אין הרבה צרכים ורצונות, גם אין צורך למלא אותם. עם חי ותאב חיים הוא עם שליחידיו יש צרכים משתנים ומתפתחים. צרכים אלה מביאים את היצירתיים שבינינו למצוא רעיונות כדי לספק את אותם צרכים. לכך קוראים אנו יוזמות פרטיות או עסקיות. היוזמות האלה, גם אם אינן מצליחות, הן הכח האמיתי המניע את גלגלי הכלכלה. "החופש המחשבתי", זכות הביטוי העצמי, החלפת הדעות, גרמו לכך שנדע עוד ועוד האחד על השני, על רצונותיו ורעיונותיו של כל אחד מאיתנו. כאשר הרעיון עלה בלב האדם בתקופת הביניים, הוא נותר באותה נקודה בה עלה וכבה לאחר זמן. כאשר הצורך מתעורר כיום, יש מי שרואה בכך הזדמנות עסקית. מכאן הדרך קצרה להתפתחות כלכלית.

איך כל זה קשור להליך המשפטי?

ההליך המשפטי הוא מהלך ייחודי של תקשורת בין בני אדם, שאין לו כל תחליף שווה ערך.  יש בו החלפה של דעות, ליבון מחלוקות, שקילה של טענות, השוואת עמדות, בחינה והכרעה. תשאלו את אלה שניהלו הליך משפטי, והם בוודאי יגידו לכם ברוב המקרים, כי בדיעבד היו מוותרים על ההליך המשפטי, שכן לעולם הציפייה גבוהה מהתוצאה.
מנגד, מי שהיה צד להליך משפטי, למד הרבה יותר על עסקו, על צרכיו וצרכי לקוחותיו, על מה נכון, מה מותר ומה כדאי.

בנוסף, אנחנו כעם, למדנו על עצמנו הרבה בזכות ההליך המשפטי ובירורן של מחלוקות. הלימוד הזה נוצל על ידי הזריזים והמוכשרים שבינינו, כדי ליזום מיזמים. אפשר לומר, כי כל פסק דין חשוב, נכון או לא נכון, דרוש או לא דרוש, הוא התחלה של עסק חדש.

אם כך, שלא יעבדו עליכם. אתם לא צריכים להרגיש רע משום שאתם נזקקים להליך המשפטי, או משום שלא הצלחתם בו. תתייחסו לכך כאל תרומה לעצמכם ולסביבתכם.  

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה