zap group mishpati logo

7 טעויות שלבני זוג המבקשים ויזה אסור לעשות

להגיע בלי מסמכים, לא להתכונן לראיון, ולחשוש לצאת לחו"ל: אם בן או בת הזוג שלכם זקוקים לאשרת שהייה, הנה כמה טעויות שאסור לכם לעשות

מאת: עו"ד ריטה קגן, שדה את אנגל ושות'
20.03.19
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
7 טעויות שלבני זוג המבקשים ויזה אסור לעשות

זה קורה בדרך כלל לישראלים שמטיילים בחו"ל: בזמן הטיול הם מכירים לפתע בן או בת זוג זרים, הקשר בין השניים מתהדק, והם מחליטים יחד לעבור לגור בארץ. 
תוך זמן קצר, על אף שהקשר הרומנטי בין השניים נמצא בשיאו, מתחילות הבעיות. על הפרק: הצורך להסדיר את שהייתו של בן או בת הזוג הזרים בישראל, מה שמחייב פתיחה בהליך בירוקרטי סבוך וקבלת אישור ממשרד הפנים. 

כדי לקבל אישור שהייה עבור בן הזוג הזר, נדרשים בני הזוג להגיש בקשה במשרד הפנים, מה שיאפשר לתושב הזר לקבל אישור מכוח חוק האזרחות.

ואולם, לאורך התהליך רבים מהזוגות נוטים לבצע טעויות, מה שעלול לעמוד להם לרועץ בשלב מאוחר יותר. כדי למנוע עוגמת נפש מיותרת לאותם זוגות, הנה מספר טעויות שכדאי להימנע מהן לאורך התהליך.

טעות קשה שחלק מהזוגות עושים, למרבה הצער, היא להגיע למשרד הפנים רק עם מסמכי הסף, וללא מסמכים המעידים על הקשר ביניהם ועל העובדה שמרכז חייהם בארץ

טעות ראשונה: להגיע למשרד הפנים בלי כל המסמכים  

רוב הזוגות אינם מצויים ברזי התהליך, ולא מודעים לשלל המסמכים הדרושים לשם התקדמות בו כדי לקבל את אישור השהייה המיוחל. 
טעות קשה שחלק מהזוגות עושים, למרבה הצער, היא להגיע למשרד הפנים רק עם מסמכי הסף, וללא מסמכים המעידים על הקשר ביניהם ועל העובדה שמרכז חייהם בארץ. 

טעות זו עלולה להוביל לכך שבני הזוג לא יקבלו בשלב ראשון אשרת שהייה זמנית, ויידרשו להשלים את המסמכים החסרים בשלב מאוחר יותר. הדבר עלול לגרום לעיכוב משמעותי בתהליך, ולפעול כנגד בני הזוג.

בני זוג שמגישים בקשה למתן אשרת שהייה צריכים, בין היתר, לתרגם באמצעות נוטריון שורה של מסמכים, ולדאוג לכך שתופיע עליהם חותמת אפוסטיל

טעות שנייה:  לא לתרגם ולהחתים כנדרש את המסמכים

בני זוג שמגישים בקשה למתן אשרת שהייה צריכים, בין היתר, לתרגם באמצעות נוטריון שורה של מסמכים, ולדאוג לכך שתופיע עליהם חותמת אפוסטיל. 

מדובר בהליך בירוקרטי, שרבים מהזוגות נוטים לעשות בו טעויות, ולא להיות מודעים לניואנסים שבו, כמו עיכובים שעלולים לחול בהשגת האישורים. טעויות שנתפסות כקטנות עלולות לעכב מאוד את התהליך, ולייקר את עלויותיו.

במהלך הריאיון יישאלו בני הזוג שאלות אינפורמטיביות, שתכליתן לוודא כי הקשר ביניהם אמיתי, והם לא עושים "הצגה" רק כדי לקבל אשרה

טעות שלישית: לא להתכונן כראוי לראיון במשרד הפנים

לאחר הגשת הבקשה למתן אשרת שהייה, נערך לבני הזוג ראיון במשרד הפנים מול הפקיד הרלוונטי. במהלך הריאיון יישאלו בני הזוג שאלות אינפורמטיביות, שתכליתן לוודא כי הקשר ביניהם אמיתי, והם לא עושים "הצגה" רק כדי לקבל אשרה.

טעות רביעית: לא לפנות לעורך דין בתחילת הדרך

אמנם ניתן להגיש בקשה למתן אשרה לבן הזוג הזר באופן עצמאי וללא סיוע של עורך דין, אבל ככל שבתחילת הדרך בני הזוג עושים טעויות, יהיה קשה יותר לתקן אותן בהמשך הדרך.
ניסיונו של עורך דין לבצע "מקצה שיפורים" לגרסה הראשונית שמסרו בני הזוג מאוחר יותר יהיה מסובך יותר. 

 ניתן לבקש עבור אותם אזרחים זרים שרוצים לבקר את משפחותיהם בחו"ל אישורים ספציפיים ליציאה וכניסה מחודשת לישראל, ללא קושי. לצורך כך, יש להיוועץ בעורך דין הבקיא בנושא

טעות חמישית: לחשוש לצאת מישראל בזמן התהליך

זוגות רבים חוששים לעזוב את הארץ, לאחר שהם מגישים בקשה למתן אשרה. כך יוצא שתושבים זרים אינם מבקרים את משפחותיהם בחו"ל, מחשש שלא יוכלו לשוב לארץ.
ואולם, מדובר בטעות. ניתן לבקש עבור אותם אזרחים זרים אישורים ספציפיים ליציאה וכניסה מחודשת לישראל, ללא קושי. לצורך כך, יש להיוועץ בעורך דין הבקיא בנושא.

בני זוג שנמצאים בהליך קבלת אשרה מטעמים הומניטריים לעתים נרתעים מלהגיש בקשה חדשה למתן אשרה בישראל מכוח החיים המשותפים, ומעדיפים להסתמך על הבקשה הקיימת - ש מקום להתייעץ עם עו"ד בעניין זה

טעות שישית: להירתע מלהגיש בקשה - בגלל בקשה אחרת

לעיתים יש תושבים זרים, שנמצאים בהליך לקבלת אשרה מטעמים הומניטריים, ואז מכירים לפתע בני זוג ישראלים. אחת הטעויות שנעשות בהקשר זה היא שבני הזוג נרתעים מלהגיש בקשה חדשה למתן אשרה בישראל מכוח החיים המשותפים, ומעדיפים להסתמך על הבקשה הקיימת. על בני הזוג להתייעץ עם עורך דין בקיא בתחום.

גם אם משרד הפנים דחה את בקשתכם למתן אשרת שהייה בישראל, זה בהחלט לא סוף פסוק. תוכלו עדיין להגיש ערר על ההחלטה למשרד הפנים עצמו, ואם גם ערר זה יידחה, תוכלו להגיש ערעור מנהלי לבית הדין לעררים

טעות שביעית: לחשוש מלהגיש ערר, ולמצות זכויות

גם אם משרד הפנים דחה את בקשתכם למתן אשרת שהייה בישראל, זה בהחלט לא סוף פסוק. תוכלו עדיין להגיש ערר על ההחלטה למשרד הפנים עצמו, ואם גם ערר זה יידחה, תוכלו להגיש ערעור מנהלי לבית הדין לעררים. 

טעות קשה מצדכם תהיה לוותר לאורך הדרך, ולא להיאבק על מיצוי זכויותיכם למימוש זוגיותכם. זכרו: לכל אדם יש זכות לאהוב את מי שהוא רוצה, מכוח חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, ללא הבדל דת, גזע ומין.

בית המשפט קובע

לסיכום, הליך של הגשת בקשה למתן אשרת שהייה בישראל עבור בן זוג זר איננו פשוט, וניתן בקלות לעשות בו טעויות רבות, שעלולות בהמשך לעלות ביוקר.

כדי למנוע את אותן טעויות, ולחסוך בין היתר הוצאות מיותרות בהמשך הדרך, מומלץ להיוועץ בעורך דין בעל ניסיון ומומחיות בתחום, כבר בראשית התהליך.

* משרד שדה את אנגל ושות' עוסק בתחום ההגירה, ומתמחה בין היתר בהגשת בקשות למתן אשרת שהייה מתוקף חיים משותפים או נישואין. המשרד מלווה את הצדדים לאורך כל הדרך עד לקבלת אזרחות.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה