zap group mishpati logo

זכויות נחקרים, חשודים ועצורים: 20 כללי זהב

נעצרתם ואתם עומדים להיחקר? מדובר במצב מאוד מלחיץ. הכנה מראש עשויה להקל עליכם להימנע מהודאת שווא, כתוצאה מלחץ נפשי. הכי חשוב: ייעוץ עורך דין מנוסה

04.06.19
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
זכויות נחקרים, חשודים ועצורים: 20 כללי זהב

 נעצרתם ואתם עומדים בפני חקירה? מדובר במצב מאוד מלחיץ. ריכזנו עבורכם 20 כללי זהב שיסייעו לכם לשמור על זכויותיכם במהלך החקירה והמעצר.

הזכות של נחקר באזהרה במשטרה להיוועץ עם עורך דין היא זכות עליונה. חובה על המשטרה לאפשר לנחקר לממש את זכותו לייעוץ משפטי

1. זכות לייעוץ משפטי

הזכות של נחקר באזהרה במשטרה להיוועץ עם עורך דין היא זכות עליונה. מומלץ להיוועץ בעורך דין שענייני פלילים או ענייני תעבורה מהווים עיקר עיסוקו, תוך מתן עדיפות לעו"ד פרטי. חובה על המשטרה לאפשר לנחקר לממש את זכותו לייעוץ משפטי. בדרך כלל, הנחקר "בהלם" וב"שוק". לעיתים קרובות, הנאשם מבולבל ואינו מקשיב. כך, הוא אינו מממש את זכותו ואף "מוותר" עליה בעקבות לחץ מצד החוקר להשיג הודאה או הפללה עצמית. חשוב לזכור: מה שנחקר מוסר לחוקר בחקירה הראשונה ישפיע בהכרח על מצבו, על ימי המעצר ועל הסיכוי להרשעה ולענישה חמורה. כמאמר הביטוי, "חיים ומוות ביד הלשון". קו הגנה משפטי איכותי תלוי בפגישה פנים אל פנים עם עורך דין (כפי שיורחב בהמשך). חובה על חוקר לאפשר קיום פגישה עם עו"ד. אין להתרגש מאמירות והפחדות של שוטרים וקצינים ואין לדבר עם החוקר, עד לקיום מפגש ייעוץ עם עו"ד שנבחר על ידך (אל תתן לאחרים לבחור עבורך עורך דין).

יש להעדיף פגישה פנים אל פנים עם עו"ד ולא ייעוץ טלפוני. אין להילחץ מהחוקר, גם אם החוקר ממהר

2. פגישה פנים אל פנים

יש להעדיף פגישה פנים אל פנים עם עו"ד ולא ייעוץ טלפוני. אין להילחץ מהחוקר, גם אם החוקר ממהר! בשעה שהחוקר שואל האם אתה מעוניין לפגוש עו"ד, יש להשיב תמיד בחיוב: כן, אתה מעוניין להיפגש פנים אל פנים ולהתייעץ עם עו"ד (כאמור: עדיף עו"ד פרטי).

יש לדעת להשתמש בזכות השתיקה בחוכמה ומתוך תבונה משפטית

3. "שתיקה שווה זהב"

יחד עם זאת, יש לדעת להשתמש בזכות השתיקה בחוכמה ומתוך תבונה משפטית. שתיקה גורפת עלולה לשמש ראיית חיזוק. ניתן להציג את הנאשם בבית המשפט כאדם מסוכן שיש לו לכאורה מה להסתיר.

4. חסיון מפני הפללה עצמית

מדובר בזכות בסיסית של נחקר במשטרה. "אין אדם משים עצמו רשע". שים לב שלא להפליל את עצמך. חיוני לדאוג לכך שעו"ד לענייני פלילים ותעבורה ילווה אותך כבר מהרגע הראשון ש"נתקלת" בשוטר. אפילו ב"שטח", יש להקפיד שיהיה לך המספר הנייד האישי של עו"ד. עו"ד מנוסה, רציני, מקצועי וזמין ידאג תמיד לשמור עליך ועל זכויותיך.

יש להיזהר מאמירות או הבטחות שווא ומלכודות דבש מצד החוקרים

5. חוקרים אינם חברים

יש להיזהר מאמירות או הבטחות שווא ומלכודות דבש מצד החוקרים. אל "תזמין" את עצמך לקפה איתם. יש לכבד את השוטרים, את העבודה שהם עושים ואת החוק. אל תתחצף לשוטרים, אל תעליב את השוטרים ואל תנהל איתם שיחות חולין במסדרון. זכור: הכל מוקלט, נרשם, מתועד - וישמש ראיה נגדך בעתיד. בדרך כלל יאמינו לשוטרים ולא לך. בפינת ההמתנה, בניידת או בתא המעצר, ממתין לך יריב חכם ומתוחכם, מדובב, המעוניין להפליל אותך ולהקליט אותך. כיום הכל מצולם. יש להניח כי גם התמונה התמימה למראה, בקיר ממול, מסתירה מצלמה סמויה.

6. "האח הגדול" במשטרה

משרדי יחידות המשטרה מרושתים במצלמות. כמו בבית האח הגדול.

המצלמות ומכשירי ההקלטה פועלים ללא הרף. החוקרים ינסו לחלץ ממך הודאה בביצוע העבירה, בעזרת תרגילים שונים

7. ראיות שהושגו בתרגילי חקירה

כמעט בכל תיק, יש ראיות כתוצאה מתרגיל חקירה שנעשה לנחקר. מדובבים בתא, שותף שנשבר, הפסקה מדומה של עימות בין נחקרים, בה אתה נשאר "לבד". בפועל, אתה כמובן לא לבד. המצלמות ומכשירי ההקלטה פועלים ללא הרף. החוקרים ינסו לחלץ ממך הודאה בביצוע העבירה, בעזרת תרגילים שונים. לעולם אל תאמין לחוקר שיגיד לך: "אני רוצה לעזור לך".

8. זכות להודיע לקרוב משפחה

נעצרת? זכותך להודיע על כך לקרוב משפחה! 

9. רוגע, שליטה עצמית

מדובר בתנאי בסיסי וחשוב מאוד להצלחה שלך בחקירה. אל תאבד את העשתונות.

10. "אם אין אני לי, מי לי"

יש להיזהר מחוקרים המבטיחים הרים וגבעות. סמוך רק על עצמך ועל עורך הדין שלך.

זכותך כי כל דבריך יכתבו כלשונם. חובה על השוטר או החוקר לכתוב ולתעד הכל

11. רישום ותיעוד ההודעה

זכותך כי כל דבריך יכתבו כלשונם. חובה על השוטר או החוקר לכתוב ולתעד הכל, לרבות בכי, רעד, צחוק, הבאת אוכל לנחקר, הליכה לשירותים וכו'. בחקירות מסוימות, חובה לצלם ולהקליט את כל מהלך החקירה או העימות (למשל: בתיקי פשע חמור). לעולם אל תחתום ואל תאשר עדות בחתימת ידך, לפני שאתה קורא ומבין על מה אתה חותם ואת מה אתה מאשר בחתימתך.

12. "קמצנות" במילים

תשתדל לענות קצר ולעניין, תשובות קצרות ביותר. לא להסתבך באמירות מיותרות.

החקירה חייבת להיות בשפת אמו של הנחקר

13. שפת החקירה

החקירה חייבת להיות בשפת אמו של הנחקר. אם אינך שולט בשפה העברית, או מתקשה להבין עברית ולנהל שיחה (או קריאה וכתיבה) - יש לבקש/ לדרוש להיחקר רק בשפתך. מדובר בחובה חוקית, שהחוקר חייב לאפשר לנחקר.                

14. תיקון עדות, הוספת פרטים

ייתכן שחוקר שכח, טעה, "פספס" מילה, אות, משפט, דבר שאמרת בחקירה. אל תוותר! יש לבקש מהחוקר הנכבד לתקן, למחוק או להוסיף. יש לוודא כי כך אכן נעשה. מדובר בזכותך, חובתו של החוקר.

המלצה: כדאי לפחד יותר מהשוטר הטוב... 

15. "שוטר טוב, שוטר רע"

הכוונה אינה לשמו של המותחן הקנדי משנת 2006, אלא לתרגיל חקירה פשוט. בדרך כלל, תרגיל החקירה מצליח. הכל תלוי בשאלה עד כמה אתה בשליטה, רגוע, מלווה ע"י עו"ד ומקבל ייעוץ  משפטי. המלצה: כדאי לפחד יותר מהשוטר הטוב... 

16. הודעות וואטסאפ, מסרונים, איכונים, שיחות מרובות, פייסבוק וכו'

כן, בהחלט: החוקרים יחפשו ראיות מפלילות נגדך גם באמצעים אלה. לעתים אתה עשוי לכתוב הודעה "כשרה". עם זאת, בהיעדר הסבר נבון ונכון, החוקר ינסה להשתמש בדברים נגדך. עו"ד יצירתי, מנוסה ומתמחה בתחום, יכול לסייע לך להביא את האמת בפני החוקר.

17. "שאלות קיטבג" מיותרות

נחקר "מתעניין" מה העונש הצפוי בעבירה... החוקר יכתוב מיד זיכרון דברים. כך, הדבר עלול לסבך את הנאשם ב"ראשית הודיה" במשפט. נחקרים, היזהרו בדבריכם!

18. האמת המשפטית גוברת על האמת העובדתית

גם לעצור מגיעות זכויות. אל תישבר, תהיה חזק

19. מה שלא מחסל - מחשל

גם לעצור מגיעות זכויות. אל תישבר, תהיה חזק.

20. עדיף לאבד ימים במעצר, מאשר שנים במאסר

חפים מפשע יושבים בכלא בגלל הודאת שווא במעשים שלא עשו. מדובר בנחקרים שהיו בלחץ נפשי, שלא ידעו מה זכויותיהם.

לסיכום

נעצרתם? אתם עומדים להיחקר? מדובר במצב מלחיץ מאוד. יש להתייעץ בהקדם  עם עורך דין פלילי, הבקי בתרגילי חקירה של המשטרה, שיסייע לכם לשמור על זכויותיכם ולהימנע מהרשעת שווא.

 

* משרד עו"ד יוסי בוקר מתמחה במשפט פלילי, צבא ובדיני תעבורה.
** יובהר, כי כללים אלו אינם באים במקום ייעוץ משפטי, ויש לבחון כל מקרה לגופו.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים