zap group mishpati logo

תובענה ייצוגית: סמסונג מוכרת מקררים עם פגם סדרתי

לאחרונה הוגשה תובענה ייצוגית בסך קרוב לרבע מיליארד ש"ח (!) נגד חברת סמסונג העולמית בגין מכירת מקררים עם פגם סדרתי. תובענה דומה הוגשה גם בארה"ב. המקרר מזייף? ייתכן כי הפיצוי בדרך

28.07.19
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
תובענה ייצוגית: סמסונג מוכרת מקררים עם פגם סדרתי

לפני כחודשיים (18.4.19) הגישו שישה תובעים, המיוצגים ע"י משרד עו"ד אור פנחס, בשיתוף עם עו"ד ד"ר אלעד אופיר, לבית המשפט המחוזי בתל אביב, תובענה ייצוגית בסך 228 מיליון שקלים, נגד חברת SAMSUNG Electronics CO LTD העולמית מקוריאה, ונגד היבואנית הרשמית בישראל, חברת סמ-ליין בע"מ, ונגד שתי חנויות משווקות (ת"צ 41481-04-19).

על פי כתב התביעה, במשך שנים רבות מוכרת חברת סמסונג במודע ללקוחותיה, מקררים שיש בהם תקלות סדרתיות

מהות התביעה: האם סמסונג הונתה את הציבור?

תביעה ייצוגית זו עוסקת בשאלה האם יש הטעיה חמורה של סמסונג העולמית, בכך שהיא מוכרת שנים רבות מקררים, שיש בהם תקלה ולא ניתן לעשות בהם שימוש סביר. 

על פי כתב התביעה, במשך שנים רבות מוכרת חברת סמסונג במודע ללקוחותיה, מקררים שיש בהם תקלות סדרתיות: תקלות במערכת ההפשרה; "הזעה" במערכת הקירור; הצטברות קרח, שסותם את פתחי הקירור ו/או אינו מאפשר פתיחה של מגירת הקרח; רעשים בלתי פוסקים; רטיבות ו/או נזילות בלתי פוסקות שגורמות לריקבון, לעובש, להצטברות חלודה (קורוזיה) ו/או לקילופים בדלתות. 

התברר כי גם בישראל יש לא מעט צרכנים מאוכזבים שאף פתחו קבוצת פייסבוק הנקראת "מפגעי מקררי סמסונג"

תקלות מקריות או סדרתיות?

התביעה הייצוגית הוגשה בעקבות פניה של אחד מהתובעים למשרד הח"מ, בבקשה שיבדוק האם נזילות המים והקורוזיה על חזית דלת המקרר החדש שרכש, מהווה תקלה מקרית, או שמא יותר מכך.

בדיקה של התלונה העלתה כי לפני מספר שנים ביצעה החברה "רי-קול" (קריאה לתיקון; Recall) לאחד מדגמי מקררי החברה, לאחר שהוגשה נגדה תביעה ייצוגית בארה"ב. במקביל התברר כי גם בישראל יש לא מעט צרכנים מאוכזבים, שאף פתחו קבוצת פייסבוק הנקראת "נפגעי מקררי סמסונג".

לאחר שריבוי התלונות והאפשרות להצטרף לתביעה ייצוגית נגד החברה פורסמו בתחילת אפריל 2019 בתוכנית התחקירים "הכול כלול" בערוץ 13, החל משרד הח"מ לקבל מאות פניות נוספות מצרכנים, שרכשו את אותו דגם וכן דגמים שונים, בשנים האחרונות, ונאלצים להתמודד עם התקלות האמורות במנגנון ההפשרה. 

בין הפונים, יש גם קשישים שחיים בגפם ונאלצים להניח מגבות בתוך המקרר כדי לספוג את הנזילות. כאשר אותם צרכנים הזמינו לביתם טכנאים של סמסונג, כדי לבדוק את התקלה, הם קיבלו את אותן התשובות: "אין לך באמת בעיה"; "הגיע הזמן להחליף את המקרר" וכו'. 

על פי חוות דעת מומחה שצורפה לתביעה, כמות התלונות והבעיות הקשורות לדגמי מקררי סמסונג חורגת מגדר הרגיל ומעבר לסביר. בנוסף, חוסר היכולת של הטכנאים לתקן את המקררים של הצרכנים, על אף הביקורים הרבים בבתיהם, מעיד כי מדובר בתקלת תכן או ייצור. לא ברור מדוע סמסונג ממשיכה לייצר מקררים כאלה ומדוע חברת סמ-ליין ממשיכה לייבא אותם.

אחת הטענות המרכזיות של התביעה היא שלא מדובר ב"תקלה חדשה" אלא בהטעיה ובמצג שווא מדעת של החברה הנמשכים כבר יותר מ-10 שנים

תקלה חדשה או הטעיה לאורך זמן?

אחת הטענות המרכזיות של התביעה היא שלא מדובר ב"תקלה חדשה", אלא הטעיה ומצג שווא מדעת של החברה הנמשכים כבר יותר מ-10 שנים.

בשנת 2008 גילה תחקיר של רשת BBC כי קיימים פגמים מהותיים בייצור מקררי סמסונג. כתוצאה מהתחקיר האריכה סמסונג העולמית את תקופת האחריות של הצרכנים בחמש שנים ופיצתה אותם חלקית.  

בשנת 2015 ביצעה סמסונג העולמית קריאת שירות בארה"ב לתיקון מקררים מסוימים שייצרה, לאור בעיות דומות המפורטות בבקשה שהוגשה בישראל (Samsung Service Bulletin No. ASC20150717001: French Door Refrigerators dated July 17, 2015.).

בספטמבר 2016 הוגשה תובענה ייצוגית בישראל (ת"צ 27898-09-16) בעניין אחד הדגמים של מקררי סמסונג, ובנובמבר 2017 אושר הסדר פשרה נגד סמ-ליין, היבואנית בישראל, שבו נדרשה להאריך את האחריות על תיקון מקררים מסוימים בשלושה חודשים נוספים.

בשנת 2017 הוגשה תובענה ייצוגית נגד החברה גם בארה"ב (BIANCHI et al v. SAMSUNG ELECTRONICS AMERICA, INC. et al)., בגין פגמים דומים שהתגלו במקררים שם. ביום 02.04.2019 עברה התביעה להליך גישור פרטי, באופן שסביר להניח שיחייב את סמסונג העולמית ואת סמסונג ארה"ב להציע פיצוי צרכני נאות ולהכין recovery plan, כפי שמתבקש גם מהמשיבות בישראל.

ביום 08.04.2019 שודר, כאמור, בערוץ 13 תחקיר של תוכנית התחקירים "הכול כלול", בו נחשפה התופעה של נפגעי מקררי סמסונג בישראל.

נכון להיום, מונה קבוצת הפייסבוק "נפגעי מקררי סמסונג"  העוסקת בתלונות צרכנים, שרכשו את מקררי סמסונג, קרוב ל-3,000 צרכנים, שמעלים פוסטים זועמים (בצירוף סיפורים קשים ותמונות להמחשה) על תקלות חמורות וסדרתיות במקררים שרכשו. קבוצת פייסבוק דומה הוקמה גם בארה"ב ובה אלפי צרכנים זועמים, שקוראים לחרם על סמסונג העולמית, באותם פגמים במקררים כמו בישראל.

במשרד הח"מ, שבאמצעותו הוגשה התובענה הייצוגית, הצטברו עד כה מאות תלונות של צרכנים בישראל, שדורשים את החלפת המקרר ופיצוי כספי.  

התביעה הייצוגית בישראל קראה לחברה לקחת אחריות, לנהוג בהגינות כפי שעשתה בארה"ב ובארצות אחרות, ולהחזיר לצרכנים את הכסף על המקררים

מצג שווא והטעיה מכוונת

כחלק מהדרישות, קראה התביעה הייצוגית בישראל לחברה לקחת אחריות, לנהוג בהגינות כפי שעשתה בארה"ב ובארצות אחרות, ולהחזיר לצרכנים את הכסף על המקררים. וחשוב מכך: להפסיק למכור אותם בישראל. בתביעה נכתב: "החלפת שם הדגם ומכירתו כמקרר חדש, עם אותן הבעיות, זה עוול. חוסר תום לב, מצג שווא, והטעיה במכוון". עד כה, טרם התקבלה תשובה מחברת סמסונג העולמית. צוות התביעה ממתין, במסגרת 90 הימים הקבועים בחוק, לתגובה לכתב התביעה.

מקרר תקול

לסיכום: מנגנון התובענה הייצוגית הוא המנגנון היחיד שמגן על הצרכנים ופועל למען כלל הצרכנים בישראל. התובענה הייצוגית נגד חברת סמסונג, חברת עולמית עם רווח שנתי של מעל 200 מיליארד דולר בשנה (ע"פ נתוני הבורסה לשנת 2018) חשובה ומאתגרת גם בגלל המחאה הציבורית, החברתית והכלכלית, שבאה לידי ביטוי ציבורי בקבוצת פייסבוק, שאליה מתווספים בכל יום עשרות רבות של צרכנים זועמים, שאינם מוכנים לוותר. המחאה צפויה להוביל לכך שהיקף המכירות של החברה בארץ ילך ויקטן. ניתן למנוע זאת ע"י לקיחת אחריות והתנהלות הוגנת. 

* עו"ד אור פנחס עוסק בתביעות ייצוגיות. 

** סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap משפטי.

אור פינחס מיכאל עו"ד

אור פינחס מיכאל עו"ד

עו"ד פנחס אור, בעל תואר שני במשפטים, עוסק בהגשת תביעות ייצוגיות בתחום הצרכנות, בליטיגציה מסחרית, במשפט עסקי (חדלות פירעון, פשיטת רגל וצווי הפטר) ובניהול משברים עסקיים מול גופים ממשלתיים וציבוריים. כיהן בעבר כמנכ"ל בחברות שונות, לרבות חברות סטארט-אפ, מה שמאפשר לו כיום להעניק ללקוחותיו את המענה הרלוונטי ביותר. הם מצדם, יודעים שיש על מי לסמוך.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
  • מדריך לרישום סימני מסחר בישראל

    מדריך לרישום סימני מסחר בישראל

    מאמר זה ינחה אתכם בראשי פרקים לגבי הפרוצדורה לרישום ולהגן על סימן מסחר בישראל, החקיקה הרלוונטית ופסיקה רלוונטית ומעניינת בתחום
    6 דק'
  • אושר הסדר פשרה במסגרת תביעה ייצוגית בשל מטרדי ריח ממפעל

    אושר הסדר פשרה במסגרת תביעה ייצוגית בשל מטרדי ריח ממפעל

    ביהמ"ש המחוזי בחיפה אישר לאחרונה הסדר פשרה אליו הגיעו שני תובעים עם פרוטרום תעשיות בע"מ, במסגרת תביעה ייצוגית שהוגשה נגד פרוטרום בשל מטרדי ריח חוזרים ונשנים שמקורם במפעל שלה.
    3 דק'
  • עובדים במתח גבוה? אלו ההשתלמויות בתחום החשמל שכדאי שתכירו

    עובדים במתח גבוה? אלו ההשתלמויות בתחום החשמל שכדאי שתכירו

    העבודה במתח גבוה מצריכה בטיחות, דיוק והבנה עמוקה של מערכת החשמל. האחראים על תחום הבטיחות נדרשים לעבור השתלמויות כדי להרחיב את הידע המקצועי ואת מעטפת השירותים בתחום עיסוקם. מהנדס החשמל אליהו גוזלן, מחברת ההדרכה "צוות ניהולי", מפרט מה הן ההשתלמויות לבעלי מקצוע בתחום החשמל
    5 דק'
אור פינחס מיכאל עו"ד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה