zap group mishpati logo

הגישו נגדי תביעת פינוי לאחר 30 שנה, מה לעשות?

דיירים מבוגרים נאלצים לעיתים להתמודד עם תביעות פינוי לאחר עשרות שנים של מגורים בבית. מה הם יכולים לעשות, ולמה אסור לוותר

04.08.19
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
הגישו נגדי תביעת פינוי לאחר 30 שנה, מה לעשות?

תושב יפו בשנות השבעים לחייו לא האמין שזה קורה לו: עשרות שנים לאחר שהחל להתגורר בביתו ביפו עם הוריו ואחיו, הגישה נגדו חברת עמידר תביעת פינוי מהמקום.
לאחר מאמצים ניכרים, הצליח התושב באמצעות הח"מ להדוף את התביעה שהוגשה נגדו ביחס לחלק מהשטח, לאחר שהוכיח את הזכות שלו כדייר מוגן.

תביעות מסוג זה אינן נדירות, ומוגשות מדי פעם כנגד דיירים מבוגרים, לעיתים לאחר מגורים של עשרות שנים באותו בית. הן מציבות אותם בסיטואציה לא פשוטה, משפטית ורגשית, ומעוררות אצלם חששות כבדים שדווקא בזקנתם הם יאבדו את הבית שלהם.

אבל גם כאשר מוגשת תביעת פינוי, צריך לזכור שזה ממש לא סוף פסוק, ושניתן לבצע מספר פעולות כדי לנסות להתמודד עם רוע הגזירה. בשורות הקרובות נבקש להציג כמה טיפים למי שמוגשת נגדו תביעת פינוי מסוג זה כיצד להתמודד עם הסיטואציה המורכבת.

נסו לחפש מסמכים שמעידים על הזכות שהוקנתה לכם, בין אם מדובר בחוזה או במסמך אחר

1. הוציאו מסמכים מהבוידעם

הוגשה נגדכם תביעת פינוי? זה הזמן לעלות ל'בוידעם', ולהוציא משם את כל המסמכים שעשויים להיות רלוונטיים לעניין. 
נסו לחפש מסמכים שמעידים על הזכות שהוקנתה לכם, בין אם מדובר בחוזה או במסמך אחר. נסו להיזכר באיזו זכות מדובר. האם קניתם את השטח או שהוא הוחכר מגורם כלשהו, בין אם מנהל מקרקעי ישראל (היום "רשות המקרקעין"), הפטריארכיה היוונית או גורם אחר.

הביאו עדים כמיטב יכולתכם, בין אם מדובר בדודים, בסבים או בסבתות - כל מי שחי בתקופה שבה התחלתם להתגורר בבית, ויכול להעיד על הזכות שהוקנתה לכם עשוי לעזור

2. הביאו עדויות מהסבא והסבתא

לעיתים אין בנמצא מסמכים, וכדי להתגונן מפני תביעת פינוי תצטרכו להוכיח כי אתם זכאים להתגורר בביתכם, באמצעות עדויות בעל-פה.
הביאו עדים כמיטב יכולתכם, בין אם מדובר בדודים, בסבים או בסבתות - כל מי שחי בתקופה שבה התחלתם להתגורר בבית, ויכול להעיד על הזכות שהוקנתה לכם עשוי לעזור.

3. בדקו את המסמכים שקיבלתם לאורך השנים

אחת הבדיקות הראשונות שכדאי לעשות היא להסתכל במסמכי הארנונה. עיריית תל אביב למשל מחייבת לעיתים בארנונה, אך מציינת באותה נשימה שהאדם המחויב מתגורר במקום כפולש. בדקו כיצד אתם מוגדרים ברשויות השונות. 

זכות דיירות מוגנת, משמע: אי אפשר לפנות אתכם מהנכס בקלות, יש לכם זכויות בו

4. בדקו אם אתם בגדר דיירים מוגנים

רבים מהדיירים שמוגשות נגדם תביעות פינוי הם דיירים מוגנים לפי חוזה או כאלה שיש להם זכות דיירות מוגנת. המשמעות של זכות זו היא ברורה: אי אפשר לפנות אתכם מהנכס בקלות, יש לכם זכויות בו.

במצבים מסוימים גם אם אתם לא דיירים מוגנים, אבל גרים באותו בית כבר עשרות שנים - ייתכן שתוכלו להיבנות מכך ולטעון שהצד שכנגד "ישן" על זכויותיו, ולמעשה הסכים לאורך השנים לנוכחותכם במקום

5. זמן המגורים הרב פועל לטובתכם

במצבים מסוימים גם אם אתם לא דיירים מוגנים, אבל גרים באותו בית כבר עשרות שנים - ייתכן שתוכלו להיבנות מכך ולטעון שהצד שכנגד "ישן" על זכויותיו, ולמעשה הסכים לאורך השנים לנוכחותכם במקום, וכעת איננו יכול לדרוש לפנות אתכם (כלומר, תהיה לכם זכות להישאר במקום, אבל לא זכות שתוכלו למכור או להעביר הלאה).

אם ניתנה לכם הרשאה לפני עשרות שנים להיכנס לבית, יש לבחון אם הצד שכנגד יכול היה לחזור בו מאותה הרשאה ומתי. יש לבחון האם דרשו מכם לאורך השנים להתפנות מהמקום שאו שרק כעת נזכרו בקיומכם.

אם אתם נמצאים בדירה ללא רשות זה עשרות שנים, בעלי הדירה עשוי לדרוש מכם - פרט לפינוי הדירה - גם דמי שימוש ראויים

6. זהירות, תביעה על דמי שימוש ראויים 

אם אתם נמצאים בדירה ללא רשות זה עשרות שנים, בעלי הדירה עשוי לדרוש מכם - פרט לפינוי הדירה - גם דמי שימוש ראויים. כלומר, לדרוש מכם רטרואקטיבית תשלום עבור השימוש בנכס המקביל לדמי שכירות. 
מצד שני, אם שיפצתם את הדירה, עשיתם בה שינויים והשבחתם את הנכס, תוכלו לדרוש החזר כספי כלשהו, שיאפשר להפחית את דמי השימוש.

על פי חוק המקרקעין, אם אדם תופס שטח של אדם אחר בניגוד לחוק, בעל השטח רשאי להשתמש תוך 30 יום בכוח במידה סבירה כדי להוציא אותו מהמקום

7. לאחר 30 יום אסור לפנות אתכם בכוח 

על פי חוק המקרקעין, אם אדם תופס שטח של אדם אחר בניגוד לחוק, בעל השטח רשאי להשתמש תוך 30 יום בכוח במידה סבירה כדי להוציא אותו מהמקום.
ואולם, לאחר 30 יום לא ניתן לפנות את אותו אדם מהשטח בלי לפנות לבית המשפט. יתרה מכך, אם הפינוי נעשה למעלה מ-30 יום לאחר שהשטח נתפס - או שבעלי השטח עושה שימוש בכוח בלתי סביר - בד"כ הוא יחויב להחזיר את החזקה לפולש.

הוראת בית המשפט

לסיכום, אם לאחר עשרות שנים של מגורים בדירה הוגשה נגדכם בהפתעה גמורה תביעת פינוי - אל תתייאשו והיאבקו על זכותכם. הפינוי איננו גזירת גורל, ויש כמה דברים שתוכלו לעשות כדי לנסות למנוע אותו.

ראשית, חשוב להתייעץ עם עורך דין מיומן ובעל ניסיון בתביעות מסוג זה, שיסייע לכם לשמור על זכויותיכם.
שנית, ובלי כל קשר עלו אל ה'בוידעם' ומהרו להוציא כל תיעוד שיש לכם שם ועשוי לסייע לכם להוכיח את זכותכם על המקום.

הביאו עדויות מסבא, סבתא או כל אדם שחי בתקופה שבה התחלתם להתגורר בבית, בדקו אם אתם דיירים מוגנים, והציצו במסמכי הארנונה אם הוגדרתם בעבר כפולשים. זכרו כי זמן המגורים הרב פועל לטובתכם, וכי לאחר 30 ימים בדירה לא ניתן לפנותכם מהמקום בכוח.

* הכותב מתמחה בדיני מקרקעין, ובין היתר מלווה דיירים רבים שמוגשות נגדם תביעות פינוי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים