zap group mishpati logo

פגיעות בעבודה - לא מה שחשבתם

איום על החיים שגרם להתפרצות מחלת הסוכרת ושותף בחברה שהתאבד בשל חובות - אלו הוכרו על ידי המוסד לביטוח לאומי כפגיעות בעבודה המזכות בגמלה

23.07.12
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
פגיעות בעבודה - לא מה שחשבתם

כשאנו חושבים על תאונות עבודה, הדימוי הראשון שעולה לרוב הוא של פגיעה מציוד כבד, תאונות נפילה באתרי בנייה או מחלה שהתפרצה עקב חשיפה ממושכת לחומרים מסוכנים.

אך למעשה, רבים ונפוצים המקרים המוכרים על ידי הביטוח הלאומי, אשר עונים על הגדרת "פגיעה בעבודה", ואינם מסוג פגיעות אלה. מקרים שכאלה זכו להגדרה זו משום שהוכח כי קיים קשר סיבתי בין הפגיעה לבין מקום או אופי העבודה, גם כאשר קשר זה אינו בהכרח ברור.

'פגיעות בעבודה', בהתאם להגדרה בחוק, נחלקות לשני סוגים: תאונת עבודה ומחלות מקצוע.

1) ' תאונת עבודה': תאונה שארעה לעובד תוך כדי עבודתו ועקב עבודתו אצל מעבידו או מטעמו. בעובד עצמאי - תוך כדי עיסוקו במשלח ידו, ועקב עיסוקו במשלח ידו.

2) 'מחלת מקצוע': מחלה שנקבעה כמחלת מקצוע בתקנות והעובד חלה בה עקב עבודתו אצל מעבידו או מטעמו, ובעובד עצמאי - עקב עיסוקו במשלח ידו.
בניגוד לתאונות עבודה, המחלות המוכרות כמחלות מקצוע הן רשימה סגורה.

3) 'מיקרוטראומה': רצף של פגיעות זעירות חוזרות ונשנות, שיש בהן לגרום לנזק מצטבר.
בית הדין הכיר בכך שישנם מקרים שאינם נמנים על אחד משני הסוגים הראשונים, אך עדיין יש להתייחס אליהם כפגיעה שנגרמה במקום העבודה.

אירוע דחק והתפרצות סוכרת

קבלן ראשי בפרויקט גדול הוכר כנפגע עבודה לאחר שאירוע דחק חריג שחווה גרם להתפרצות מחלת הסוכרת: הקבלן נאלץ להתמודד עם ביקור של אחד מקבלני המשנה בפרויקט בו עבד שאיים להצית את עצמו, את הקבלן ואת ביתו אם לא ישולמו לו הכספים המגיעים לו. הדחק שחווה הקבלן במהלך האירוע גרם לו לסחרחורות ולטשטוש ראייה. כעבור מספר ימים אובחן כחולה בסוכרת. לאחר בחינת השפעת האירועים על עיתוי הופעת הסוכרת, החליט הביטוח הלאומי כי אירוע הדחק אכן גרם להתפרצות המחלה.

התאבדות כתאונת עבודה

לאחרונה פסק בית הדין הארצי לעבודה כי יש להכיר בהתאבדותו של שותף בחברה, שנקלע לקשיים כלכליים וחובות, כתאונת עבודה וחייב את הביטוח הלאומי לאשר קצבת שארים לאלמנתו.

ההתאבדות התרחשה על רקע סירוב שותפו לאפשר לו להשתחרר מהשותפות ולהתחיל עבודה כשכיר. בית הדין הארצי סבר כי בעקבות שיחתו עם שותפו, חש המנוח כי נבצר ממנו לשקם את עצמו, וכי בעקבות שיחה זו החליט לשים קץ לחייו. כך, פסק בית הדין כי יכול שיתקיים קשר סיבתי משמעותי בין שיחת המנוח עם שותפו והחלטתו להתאבד, גם על דרך החמרת מצב קיים.

עוד בנושא:

פגיעה בעבודה וניכוי נכות קודמת

מחלת מקצוע: מהן זכויות העובדים?

מחלת מקצוע/ המדריך

 

* משרד עורכי דין אריק שלו ושות' מעניק מגוון רחב של שירותים משפטיים בתחומים: דיני עבודה, דיני הביטוח הלאומי, דיני נזיקין והדין האזרחי.
* דוא"ל: arik.shalev@law-shalev.co.il

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים