zap group mishpati logo

אסטרטגיית ניהול הליך גירושין: כך תעשו זאת נכון

אם אתם נמצאים בתוך הליך גירושין או חושבים לפתוח בהליך, כדאי שתדאגו מראש לסמן מטרות בענייני רכוש, מזונות ומשמורת - ותגבשו אסטרטגיה מתאימה איך משיגים אותן

מאת: עו"ד זהר גולן
06.02.20
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
אסטרטגיית ניהול הליך גירושין: כך תעשו זאת נכון

הליך גירושין הוא סיטואציה שטומנת בחובה טלטלה רגשית עבור כל אחד. הקושי הרגשי הכרוך בהליך זה, מחייב את הצדדים להתנתק מהסערה שמתחוללת בקרבו ולגבש אסטרטגיה לניהול ההליך מראש.
גיבוש אסטרטגיית גירושין מגדילה משמעותית את הסיכויים לנצח בהליך. ואולם, לפני שבוחרים את האסטרטגיה הרצויה, יש לסמן מטרות ברורות ובנות השגה בענייני רכוש, משמורת ומזונות, שאותן אתם מבקשים להשיג.

רק אחרי שציירתם את תמונת קו הסיום הנכונה עבורכם, אפשר להתחיל לבחון את הסיכויים והסיכונים הטמונים בפנייה לבית הדין הרבני לעומת פנייה לבית המשפט לענייני משפחה. בהתאם לכך, יש לנסות ולשרטט את הדרך המיטבית להשיג את אותן המטרות, שהוגדרו על ידיכם בתחילה.

בשיחה הראשונה עם עורך הדין שמייצג אתכם, עליכם להגדיר את המטרות שחשוב לכם להשיג בסוף הדרך, ועל בסיס אלה לבנות את האסטרטגיה הנכונה לניהול הליך הגירושין

מדוע חשוב לסמן מטרות בתחילת הליך הגירושין?

קביעת מטרות מדויקות היא קריטית, כדי שניתן יהיה להשקיע את מלוא המשאבים בהשגת אותן מטרות, ולוותר במקומות אחרים שפחות חשובים לבן הזוג המתגרש. לכל אדם בהליך גירושין חשובים דברים שונים. יש בני זוג שהדבר החשוב ביותר עבורם הוא הרכוש, ואחרים שלא יהיו מוכנים לוותר לעולם בנושא הילדים. בשיחה הראשונה עם עורך הדין שמייצג אתכם, עליכם להגדיר את המטרות שחשוב לכם להשיג בסוף הדרך, ועל בסיס אלה לבנות את האסטרטגיה הנכונה לניהול הליך הגירושין.

לאחר הגדרת המטרות, אפשר לגשת ולבחור את הערכאה המשפטית המתאימה ביותר להשגתן של מטרות אלה, בין אם מדובר בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני. 

איך מתכננים את האסטרטגיה לניהול הליך הגירושין?

האסטרטגיה לניהול ההליך נגזרת במישרין מהמטרות שהוגדרו בתחילה. לאחר הגדרת המטרות, אפשר לגשת ולבחור את הערכאה המשפטית המתאימה ביותר להשגתן של מטרות אלה, בין אם מדובר בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני. 

כידוע, בין בני הזוג קיים "מרוץ סמכויות". כלומר, בן הזוג שפונה ראשון לערכאה מסוימת יהיה זה שיכריע מי ידון בסכסוך שעל הפרק. חשוב לציין, כי לשאלה איפה יתדיינו הצדדים יש משמעות אסטרטגית עצומה במסגרת ניהול ההליך. 

נדגים: אם למשל עניין המשמורת המשותפת ניצב במרכז המחלוקת, עדיף יהיה לפנות לבית המשפט לענייני משפחה, שם קיימת פתיחות רבה יותר למשמורת משותפת. זאת, לעומת בתי הדין הרבניים השמרניים יותר. דוגמה אחרת: אם למשל לגבר יש נכס חיצוני שבמהלך הנישואין הייתה בו כוונת שיתוף, ואשתו בגדה בו - קיים סיכוי רב יותר שבית הדין הרבני ייחס לבגידה משמעות מבחינת חלוקת הרכוש בין הצדדים, לעומת בית המשפט לענייני משפחה.

יש לזכור, כי גם אם הצד השני התחיל את ההליך לפניכם וגיבש אסטרטגיה מאחורי גבכם, אף פעם לא מאוחר לגבש אסטרטגיית גירושין מנצחת

אילו החלטות נוספות ניתן לקבל במסגרת הניהול האסטרטגי של התיק?

יש שורה של החלטות שניתן לקבל, לכאן או לכאן, על פי הניהול האסטרטגי של התיק. רוצים כמה דוגמאות? בבקשה:

סעדים זמניים - אם הגבר למשל ניהל את העניינים הכספיים בבית לאורך שנים, ואשתו חוששת כעת שינסה להבריח את הנכסים מתחת לאפה על רקע הליך הגירושין, ניתן לבקש להוציא צווי מניעה נגד הבעל או לבקש סעדים זמניים אחרים.

החלטות הנוגעות לרכוש - אם לדוגמה האשה מעוניינת לרכוש את חלקו של בעלה בבית המגורים המשותף ומתמנה שמאי לערוך חוות דעת על שוויו של הבית, אינטרס האשה יהיה לגרום להערכת שווי נמוכה ככל האפשר, ומכך ייגזרו הפעולות של עורך דינה של האשה. זאת ועוד, אם האשה יודעת למשל שהיא זכאית למחצית מהזכויות הפנסיוניות של הבעל, היא תוכל לדרוש את היוון הזכויות כעת, ולקזז את שווי זכויות אלה מהסכום שתידרש להוציא כדי לקנות את הבית.

התנהלות נכונה לאורך ההליך - אם בעל מבקש משמורת משותפת ומתמנה פקידת סעד - יהיה עליו להתנהל בצורה נכונה בשירותי הרווחה כדי להגדיל את הסיכויים לכך שבקשתו תיענה. במסגרת זאת, יהיה עליו להפגין מסוגלות הורית גבוהה, ולהציג אכפתיות ואמפתיה לילדים - אלמנטים שיילקחו בחשבון במסגרת הניהול האסטרטגי של ההליך.

מזונות אשה - גבר חייב במזונות אשה רק כל עוד השניים נשואים. לכן, פעמים רבות האינטרס של אשה שחפצה במזונות יהיה לעכב את קבלת הגט כדי להיות זכאית לתשלום זה לאורך פרק זמן ממושך יותר.
לסיכום, כל אדם שמתגרש צריך לגבש אסטרטגיה כיצד הוא מבקש לנהל את ההליך מראש. גיבוש אסטרטגיה לניהול הליך גירושין מגדיל משמעותית את הסיכויים לנצח בהליך.

לסיכום, לפני שבוחרים את האסטרטגיה הרצויה לניהול הליך הגירושין, יש לסמן מטרות ברורות וברות השגה בענייני רכוש, משמורת ומזונות, שאותן מבקשים להשיג. רק אחרי ציור תמונת קו הסיום הרצויה מבחינת האדם המתגרש, יש לבחון לאיזו ערכאה שיפוטי עדיף לפנות. והכי חשוב - יש לזכור, כי גם אם הצד השני התחיל את ההליך לפניכם וגיבש אסטרטגיה מאחורי גבכם, אף פעם לא מאוחר לגבש אסטרטגיית גירושין מנצחת.

* הכותבת מתמחה בדיני משפחה ומלווה בני זוג רבים בהליכי גירושין

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה