zap group mishpati logo

תאונות: הנה באה הרכבת (וגם הפיצוי)

נפילות או פציעות שמתרחשות ברכבת, ברכב או במלגזה - נחשבות לתאונת דרכים ומזכות את הנפגעים בפיצויים, בהתאם לחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים. מדריך

18.02.20
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
תאונות: הנה באה הרכבת (וגם הפיצוי)

 חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים (תשל"ה-1975) קובע כללים לגבי הטיפול בנפגעי תאונות דרכים. על פי החוק, אנשים שנפגעו בתאונות דרכים או מי שתלויים באנשים שנהרגו בתאונה - זכאים לפיצויים מבעל הרכב הפוגע (בלי קשר להטלת האשמה בגרימת התאונה).

תשלום הפיצויים נעשה באמצעות חברת הביטוח שהנהג של הרכב הפוגע מבוטח בה. רוב הציבור בישראל מודע לזכויות נפגעי תאונות דרכים, אך אינו יודע שהגדרת תאונת דרכים רחבה הרבה יותר מהתנגשות גרידא של כלי רכב.

תאונת דרכים ברכבת ישראל אינה מוגדרת רק כמצבים בהם הרכבת מעורבת בתאונת דרכים עם רכב אחר, מתנגשת ברכבת אחרת או חלילה מתהפכת מכל סיבה שהיא

פגיעה בזמן נסיעה ברכבת – יש פיצוי

כך, לדוגמה: אשה בריאה בת 42 נסעה ברכבת לבקר את אחותה. בהגיעה לתחנה, התכוננה לרדת מן הקרון - אולם בזמן שרגלה האחת כבר הגיעה לקרקע והשנייה נותרה בתוך הרכבת, החלה הדלת להיסגר בעוצמה על פלג גופה התחתון. היא נפלה ושברה את אגודל כף רגלה הימנית.

החוק הישראלי מתייחס לרכבת כאל כלי רכב, לכל דבר ועניין. לפיכך, כל הנפגעים ברכבת ישראל - יכולים לתבוע פיצויים מחברת הביטוח הרלוונטית, אשר מבטחת את רכבת ישראל. חשוב לדעת, כי תאונת דרכים ברכבת ישראל אינה מוגדרת רק כמצבים בהם הרכבת מעורבת בתאונת דרכים עם רכב אחר, מתנגשת ברכבת אחרת או חלילה מתהפכת מכל סיבה שהיא.

דווקא המקרים היומיומיים יותר שעשויים נוסעי הרכבת להיתקל בהם ולהיפצע הם אלה שנחשבים לתאונות דרכים ומזכים את המעורבים בהם בפיצויים על פי חוק הפלת"ד. הכוונה כמובן לנפילות ולפציעות שמתרחשות בזמן הנסיעה ברכבת או לחילופין בזמן העליה או הירידה מן הרכבת.

עוד חשוב לדעת, כי נפילה/מעידה ברכבת שנחשבת לתאונת דרכים, אינה מצריכה נסיבות מיוחדות כמו בלימה פתאומית ואין לנוסע אחריות בנוגע לישיבה או עמידה בקרון (לדוגמה, במקרה בו הנוסע נפל בזמן שעמד בקרון על אף שהיו מושבים פנויים לישיבה). במילים אחרות, נפילה בקרון או במעבר אל ומחוץ לרכבת או מקרה של איבוד שיווי משקל מזכים את הנפגע בפיצוי על פי חוק. במקרה המוזכר לעיל, זכתה האשה לפיצוי בסך 400,000 שקלים.

המחסנאי ירד מן המלגזה במהלך עבודתו, רגלו הסתובבה, הוא איבד את שיווי המשקל - מעד ונפל. האם תאונה זו נכנסת להגדרת תאונת דרכים בעבודה? בהחלט כן!

נפילה ממלגזה

מקרה דומה קרה גם למחסנאי שמשנע סחורה בעזרת מלגזה קרה. המחסנאי ירד מן המלגזה במהלך עבודתו, רגלו הסתובבה, הוא איבד את שיווי המשקל - מעד ונפל. האם תאונה זו נכנסת להגדרת תאונת דרכים בעבודה? בהחלט כן! נפילה ממלגזה, בעטייה של ירידה ממנה - מהווה תאונת דרכים, בהתאם לחוק הפלת"ד וכן תאונת עבודה.

בהתאם, הוגשה תביעה להכרה בפגיעה מעבודה; ובהמשך, תביעה לקביעת דרגת נכות למוסד לביטוח הלאומי, אשר הכיר בלקוח כנפגע עבודה, נקבעו לו נכויות זמניות בתקופת השיקום הארוכה מן הפציעה ולאחר מכן נקבעה לו נכות רפואית צמיתה בשיעור 10%. מאז - ובעקבות המגבלה ברגלו - פוטר הלקוח ממקום העבודה, עקב ירידה בכושר תפקודו. בתוך כך, נגרמה לו פגיעה בשכר וכן קושי למצוא מקום עבודה חלופי, בהתאם למגבלותיו וכישוריו.

הלקוח נאלץ לחפש עיסוק שונה מעיסוקיו ערב התאונה, בשל מגבלות ברגלו והועסק לאחר מכן (בשכר נמוך יותר) בשיווק ובמכירות. עם זאת, מאז - בעקבות התאונה - לא הצליח למצוא מקום עבודה קבוע, שיתאים למגבלותיו ויניב שכר, כפי שהרוויח ערב קרות התאונה.

בית המשפט קיבל את התביעה והכיר בתאונה כתאונת דרכים, הן בהתאם לתיקו הרפואי והן בהתאם לטופס ביטוח לאומי מספר 250, שמילא המעסיק מיד לאחר ובעקבות קרות התאונה והן לאור עדות התובע שהיתה מהימנה ואחידה. נקבע כי יש לפצות את הלקוח בגין ראשי הנזק הרלוונטיים הנפסקים בגין תאונות דרכים. סה"כ קיבל הלקוח פיצוי בסך 340,000 שקלים.

ההבדל בין ניהול תביעת פיצויים כזו ללא ליווי עו"ד מתאים, לבין ניהולה בעזרת עו"ד בקי בתחום - עצום. התוצאה משמעותית הן מבחינת גובה הפיצוי והן מבחינת יכולת הנפגע להתפנות לקבלת טיפול רפואי

ניהול תביעת פיצויים

הנה מספר מצבים שכולנו מכירים: החלפת גלגל בגלל תקר, מנוע שמתחמם במהלך נסיעה ופתיחה וסגירה של תא המטען. מצבים "נורמליים" אלה עלולים, חלילה, להשתבש ולגרום לפציעה או לתאונה.
כך קרה לנהג שרכבו התחמם, הוא עצר בצד הדרך כדי להוציא מתא המטען מים למילוי המנוע, אך דלת תא המטען נטרקה בטעות על ידו השמאלית. נהג זה הוא נפגע תאונת דרכים וזכאי לפיצוי בהתאם לחוק זה.

גם נהג שהיה עסוק בהחלפת גלגל ונפגע מנפילת הג'ק על רגלו, פוצה בהתאם לחוק נפגעי תאונות הדרכים. באופן דומה, פוצתה נהגת שדלת הנהג נטרקה על ידה. נהגים אלה כלל לא היו מודעים למלוא זכויותיהם. לכן, במקרה של פגיעה - חשוב מאוד לפנות לעו"ד המתמחה בתחום הנזיקין, למיצוי זכויות הנפגע בתאונה (הן בעבודה והן מחוץ לעבודה).

תאונות: הנה באה הרכבת (וגם הפיצוי)(1)

לסיכום, כדי לוודא שהנפגע מקבל פיצוי מרבי בנסיבות פגיעתו, רצוי מאד שיהיה לו ייצוג משפטי מתאים, ע"י עורך דין העוסק בתחום ספציפי (למשל: דיני נזיקין ותאונות רכבת). ההבדל בין ניהול תביעת פיצויים כזו ללא ליווי עו"ד מתאים, לבין ניהול התביעה בעזרת עו"ד בקי בתחום - עצום. התוצאה משמעותית הן מבחינת גובה הפיצוי והן מבחינת האפשרות של הנפגע להתפנות ולהתרכז אך ורק בקבלת הטיפולים הרפואיים הנחוצים לו, לצורך חזרה לפעילות רגילה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים