zap group mishpati logo

הכנסת אישרה: בעלי רכבים יוכלו לקבל גמלת הכנסה

מטרתה של הצעת החוק היא להיטיב עם השכבות החלשות, שכן שלילת גמלה מבעלי רכב היא בלתי מידתית

מאת: עו"ד מרב וייס- קרטיה
06.08.12
תאריך עדכון: 07.04.16
2 דק'

בשבוע שעבר הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק של ועדת הרווחה לפיה הביטוח הלאומי לא ישלול באופן גורף את זכאותם של בעלי רכב לגמלת הבטחת הכנסה.
בעבר, הזכאות לגמלה זו  נשללה אוטומטית מבעלי רכבים פרטיים, אך כעת יוכלו גם הם ליהנות ממנה. כמו כן הוחלט, כי אנשים שזכאותם לגמלה נשללה בשל היותם בעלי רכב יוכלו לקבל החזר רטרואקטיבי על תקופה של 9 חודשים מיום קבלת החוק.
עם זאת, הצעת החוק מתעתדת להפחית את הגמלה באופן הדרגתי לבעלי רכבי יוקרה מפוארים ולאנשים שבבעלותם שני רכבים, וזאת באופן  שתקבע ועדת הרווחה.

הטבה לנשים ולתושבי הפריפריה
ניתן לומר, כי מדובר בהצעת חוק חברתית כלכלית אשר תסייע לשכבות הביניים ולשכבות החלשות באוכלוסייה, ובעיקר היא צפויה להיטיב עם נשים ותושבי הפריפריה. הנתונים מצביעים על כך שרוב הזכאים להבטחת הכנסה הן נשים במעמד סוציו-אקונומי נמוך, וכעת יותר מהנשים  הללו יהיו זכאיות לגמלה ויתרמו לכלכלת התא המשפחתי.

תושבי הפריפריה מתגוררים הרחק ממרכזי התעסוקה, ומסתמכים על רכבם הפרטי שיביא אותם מדי יום אל מקום עבודתם. במידה שיאלצו תושבים אלו לוותר על החזקת הרכב, תפחת יכולתם להתפרנס באופן כמעט מוחלט. בעבר היוותה גמלת הבטחת ההכנסה תמריץ להיפטר מהרכב הפרטי, וניתן לראות כי במקרים רבים ויתור על הרכב משמעותו ויתור על מקום העבודה ועלייה בשיעור האבטלה.

שלילת הגמלה היא בלתי מידתית
הצעת החוק הוגשה בעקבות החלטת בג"ץ שניתן מוקדם יותר השנה, לפיה שלילת הגמלה בשל הבעלות על רכב פרטי הינה בלתי מידתית. את העתירה הגיש ארגון "איתך – משפטניות למען צדק חברתי" והנשיאה (לשעבר) דורית בייניש ישבה בראש ההרכב שדן בסוגייה. הכנסת, בצעד מבורך, הרימה את הכפפה, והפכה את פסיקת בית המשפט לחקיקה, בשילוב כוחות של יוזמות הצעת חוק פרטיות עם ועדת הרווחה.

נדמה, כי זהו שינוי תפיסתי מצד רשויות המדינה ושירותי הרווחה אשר בעבר סברו כי רכב הינו  מוצר מותרות, וכיום הבינו שבמקרים רבים מדובר במוצר בלעדיו לא יוכלו משפחות רבות להתקיים. כעת מתקרב מעמדה של המכונית המשפחתית למעמד של מוצר בסיס, כמעט כמו אוכל וקורת גג הנחשבים למוצרים הבסיסיים ביותר.
ככל שתרחיב המדינה את סל המוצרים המינימליים שאמורים להיות ברשותו של כל אזרח, כך ייטב מצבן של השכבות החלשות בישראל ויצטמצמו הפערים החברתיים.             

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה