zap group mishpati logo

לגדל את הילדים במערכת יחסים של גרושים

גירושין הם לא סופם של חיים משותפים אלא תחילתו של מסע המהווה לעתים מקפצה לשיפור התקשורת למען הילדים. מהו השינוי החברתי שהוביל את שינוי החקיקה בנושא, כיצד מומלץ להתנהל כספית במערכת יחסים של גרושים ולאילו תחומים ניתן להרחיב את שיתוף הפעולה בין ההורים?

08.09.20
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
לגדל את הילדים במערכת יחסים של גרושים

תמורות חברתיות לא פוסחות על בתי המשפט ובשנים האחרונות יותר ויותר אבות מבקשים להיות פעילים בגידול ילדיהם ולממש את ההורות שלהם. עד שנת 2017, בהתאם לדין העברי, מזונות וכלכלת הילדים הושתו בדרך כלל באופן בלעדי על האב ומשמורת הילדים ניתנה כמעט באופן אוטומטי לאם, בהתאם לחזקת הגיל הרך (עד שאלה יגיעו לגיל בגרות). לאחר שנת 2017 שונתה ההלכה המחייבת ובית המשפט העליון קבע שחבות המזונות החל מגיל שש תהיה מדין צדקה. לשינוי ההלכה השפעות נרחבות, בהן נעסוק בשורות הבאות.

יש לתת את הדעת ולקבוע את חיוב מזונות הילדים בשתי תקופות, האחת עד גיל שש והשנייה החל מגיל שש ועד הגעת הילדים לבגרות

השינוי בחקיקה נבע מהמציאות בשטח

אבות רבים שהו כמחצית מהזמן עם ילדיהם ובכל זאת שילמו דמי מזונות מלאים, ללא כל התייחסות להכנסות האם, וכך נוצר מצב שאינו מתיישב עם ההיגיון שבו אבות שילמו את דמי המזונות בכפל, פעם אחת לידי האם ופעם שנייה ישירות לילדיהם בזמן שאלה שוהים איתו.

סעד של בית המשפט העליון מצא שהמצב כפי שהוא דורש שינוי ולכן יש לשקלל את הכנסות ההורים ואת זמני השהות. חשוב לציין שגם במסגרת כריתת הסכם גירושין (ולא רק הכרעה שיפוטית) יש לתת את הדעת לכך ולקבוע את חיוב מזונות הילדים בשתי תקופות, האחת עד גיל שש והשנייה החל מגיל שש ועד הגעת הילדים לבגרות.

לפני שינוי ההלכה, האבות השתעבדו כדי לעמוד בעול חיוב המזונות ולא נותר להם זמן לבלות במחיצת ילדיהם. כיום, המצב שונה ואבות רבים יכולים לעמוד על זכותם להוות חלק בלתי נפרד בזמני השהות

שינוי ההלכה בעניין מזונות והשפעתו על המשמורת והסדרי השהות

שינוי החיוב במזונות יצר מצב שבו האבות יכולים ליטול חלק גדול, ישיר יותר, בטיפול, בחינוך ובגידול הילדים. לפני שינוי ההלכה, האבות השתעבדו כדי לעמוד בעול חיוב המזונות, כך שלא נותר להם זמן לבלות במחיצת ילדיהם. כיום, המצב שונה ואבות רבים יכולים לעמוד על זכותם להוות חלק בלתי נפרד ואף שווה לאם בזמני השהות, תוך התחשבות בכספים המושקעים ישירות על ידם בכלכלת ילדיהם בזמן קיום המפגשים.

בשונה מהצורך להפחית את זמני השהות כדי שפסיקת המזונות תהיה גבוהה יותר, תחשבו כיצד לקדם את הקריירה בזמן שהילדים נמצאים אצל ההורה השני

התנהלות כספית במערכת יחסים של גרושים

עם ההבנה שהגיעה העת לפרידה חשוב לבצע עצירה ולבחון כיצד ניתן יהיה לנהל באופן המיטבי ביותר את המשק הכלכלי המשפחתי. זו העת לבחון כיצד ניתן ואפשר להיעזר ביתרונות שיצרה ההלכה החדשה לשם המינוף והקידום האישי. בשונה מהצורך להפחית את זמני השהות כדי שפסיקת המזונות תהיה גבוהה יותר, תחשבו כיצד לקדם את הקריירה בזמן שהילדים נמצאים אצל ההורה השני.

במקום לחשוב כיצד ניתן להפחית ממזונות הילדים, תשקלו את האפשרות לאמוד את גובה ההכנסות של שני הצדדים ולנהל את צורכי הילדים כעסק, שבמסגרתו כל אחד מהשותפים (ההורים) נדרש להשקיע באופן שווה במימון ההוצאות ובכך להימנע מתחושת ניצול ומהאפשרות לממש את זכותו כהורה ולא לשמש כמטפל או כ"כספומט" בלבד. בגישה זו ניתן לשמור על יחסים תקינים לטובת הילדים.

חשוב דווקא להתמקד בשיפור התקשורת הבין אישית, שתשפיע על שיתוף הפעולה העתידי בין ההורים הגרושים, וכשזה יתרחב לתחומים נוספים, איכות החיים תשתפר לאין ערוך

לחיות במשותף, גם אם לא תחת קורת גג אחת

תהליך הגירושין מביא עימו חששות רבים, העתיד לוט בערפל, צער וכאב על הזוגיות שהסתיימה ממלאים את חללי הלב, רגשות קשים עולים ויש צורך פנימי לקבל "פיצוי אישי" על העוול שנגרם. יחד עם זאת, גירושין לא נוצרו אין מאין ובהליך מוצפות בעיות רבות שאם ניתן יהיה לפתור אותן בשלום בית – מה טוב, אך אם כבר התקבלה ההחלטה להמשיך לגירושין, הרי שחשוב דווקא כעת להתמקד בשיפור התקשורת הבין אישית, שתשפיע על שיתוף הפעולה העתידי, וכשזה יתרחב לתחומים נוספים, איכות החיים תשתפר לאין ערוך.

ניהול תקציבי שקוף ומימון הוצאות הילדים בהתבסס על היכולות הכלכליות של שני הצדדים יביא לכך ששני ההורים יוכלו לממש את החזון ההורי האישי ובד בבד להתפתח בתחומים נוספים

ניתן להרחיב את שיתוף הפעולה בין גרושים

שיתוף פעולה תקין סביב דאגה לצורכי הילדים מקרין על צרכים אחרים ולאו דווקא של הילדים, כמו צרכים הנובעים מזוגיות שנייה, זמן שהות עם הילדים בעת חופשה, עזרה בתקופות לחוצות ומערכת היחסים עם המעגלים המורחבים. גם אם קיימת איבה גדולה בשלבים הראשונים, חשוב להתייחס אליה ולקבל סיוע פסיכולוגי אך גם לגבש את הדרך המיטבית להמשיך את החיים המשותפים לא תחת אותה קורת גג, כדי שהנשכרים העיקריים מהמצב החדש יהיו הילדים. 

לגדל את הילדים במערכת יחסים של גרושים(1)

לסיכום, על אף שמערכת היחסים כזוג נשוי הסתיימה או עתידה להסתיים בקרוב, השיח ושיתוף הפעולה עם הגרוש או הגרושה ממשיך לאורך תקופת החיים. שיתוף פעולה מוצלח בין הורים גרושים מבוסס על תפישת עולם הדוגלת בהפרדה מלאה בין מה שקשור לטיפול בילדים לנושאים אישיים, אשר נמצאים מחוץ לתחום.

ניהול תקציבי שקוף ומימון הוצאות הילדים בהתבסס על היכולות הכלכליות של שני הצדדים יביא לכך ששני ההורים יוכלו לממש את החזון ההורי האישי ובד בבד להתפתח בתחומים נוספים. כאשר מודל זה מיושם באופן מיטבי, מערכת היחסים בין ההורים הגרושים משתפרת ומטיבה איתם ועם הסביבה.

ניתן לסכם זאת בשורה אחת ובמידה שזוגות ישכילו להבין וליישם אותה, הסיכוי לחיות חיים מאושרים במשפחה גרושה יעלו: זיכרו שניתן להחליף את הבעל או את האישה אך לא ניתן להחליף את הגרוש או הגרושה!

* ירדן שלומי היא עורכת דין לענייני משפחה המלווה זוגות בהליכי גישור ובהליכי גירושין

עו"ד ירדן שלומי

עו"ד ירדן שלומי

משרד עו"ד ירדן שלומי הנו משרד בוטיק המעניק שירות ויעוץ בתחום דיני המשפחה, המשפט האזרחי – מסחרי וסייבר - אבטחת מידע והגנה על הפרטיות תוך דגש על יחס אישי ומקצועיות בלתי מתפשרת.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
  • חשיבותו של הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים

    חשיבותו של הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים

    הסכם עיזבון בין יורשים עשוי להקל עליהם בפן הכלכלי, המשפחתי וגם בפן האישי. על מנת לנצל את החוק בצורה האופטימלית ולמנוע אי הבנות ועימותים עתידיים בין היורשים, מומלץ להיעזר בעת עריכת ההסכם בעו"ד שזהו תחום התמחותו
    4 דק'
  • גירושין בישראל - כמה זה עולה לנו?

    גירושין בישראל - כמה זה עולה לנו?

    אם החלטתם להתגרש, חשוב שתקחו בחשבון את העלויות הכספיות שנלוות להליך הגירושין. החל מפתיחת תיק, הגשת תביעות וכלה בתשלום אגרות. ההחלטה באיזה עו"ד לגירושין תבחרו, גם היא תשפיע כמובן, על הסכום שתצטרכו להיפרד ממנו
    7 דק'
  • ייפוי כוח מתמשך – כדאי או מסוכן?

    ייפוי כוח מתמשך – כדאי או מסוכן?

    תיקונים לחוק בנושא ייפוי כוח מתמשך בענייני רכוש מעוררים סכנות שלא רבים מודעים אליהן. בשל פרצה בחוק הקיימת עבור ייפוי כוח מתמשך בתחום הרכוש, מומלץ להיות מודעים לבעייתיות ולהיערך מראש בהתאם
    6 דק'
עו"ד ירדן שלומי

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה