zap group mishpati logo

מכסחי התמלילים: "כשאיכות ההקלטה גרועה במיוחד, אנחנו מתחילים לעבוד"

משיחות שימוע שמוקלטות מתוך הכיס ועד בוררויות רגישות עם צעקות | ליאת בן שי, מנכ"לית המרכז הישראלי לתמלול והקלטה, מסבירה מה עושה מתמלל ואיך מתמללים שיחה שמוקלטת מחוץ לחדר

מאת: המרכז הישראלי לתמלול והקלטה
22.10.20
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
מכסחי התמלילים: "כשאיכות ההקלטה גרועה במיוחד, אנחנו מתחילים לעבוד"

"הכי קשה זה לתמלל שיחות באיכות גרועה. למשל, שיחות שמוקלטות כשהטלפון בכיס או בחדר סמוך. גם שיחות שבהן אנשים צועקים ונכנסים אחד לדברי השני הן אתגר", כך מסבירה ליאת בן שי, מנכ"לית המרכז הישראלי לתמלול והקלטה, את מהות עבודתה. המרכז הוא ייחודי בתחומו בישראל. הוא עוסק בתמלול אלפי הקלטות, חלקן רגיש מאוד. חלק ניכר מהתמלילים משרת הליכים משפטיים וכל מילה בהם עשויה לחרוץ גורלות. מאחורי בן שי עומד צוות נרחב של 15 מתמללים וכן אנשי סאונד המסייעים לה.

בן שי, בת 40, תושבת קריית ביאליק, היא בעלת ותק של 15 שנות ניסיון כמתמללת והתמחתה בתמלול שיחות טלפון, שיחות שימוע, ישיבות עסקיות רגישות והקלטות באיכות ירודה במיוחד. "היום כולם מקליטים אחד את השני דרך הסמארטפון", היא מסבירה. "אי אפשר להגיש לבית המשפט סתם הקלטה. צריך להגיש תמלול, והוא חייב לשקף לא רק את מה שנאמר, אלא גם ובעיקר את הלך הרוח. אם מישהו דופק על השולחן למשל, צריך לציין זאת".

"בחלק מהישיבות אנשים מתחילים לצעוק, וקשה להבין את מה שנאמר. בדרך כלל אלה גם הרגעים שהכי חשוב לתמלל"

משיחות שימוע לעובדים ועד סכסוכי ירושה

פעילות המרכז משתרעת על תחומים רבים. "תחום בולט הוא למשל דיני עבודה. אנחנו עוסקים בתמלול של שיחות שימוע של עובדים שעומדים בפני פיטורים, וגם למשל מתמללים הקלטות שמבצעים עובדים למעסיקים שלהם לאורך שנים".

תחום נוסף, שבו אנשים מרבים להקליט אחד את השני, נוגע לסכסוכים בתוך המשפחה. "אנחנו מתמללים הקלטות של בני זוג, ובני משפחה אחרים, למשל בסכסוכי ירושה. רבים מהתמלולים הם של אנשים שערכו צוואה, וביקשו להקליט אותם", היא מספרת.

המרכז עוסק לא מעט גם בתמלול של ישיבות עסקיות רגישות ובוררויות, שכל מילה שנאמרת בהן עשויה להיות גורלית. "בחלק מהישיבות אנשים מתחילים לצעוק, וקשה להבין את מה שנאמר. בדרך כלל אלה גם הרגעים שהכי חשוב לתמלל".

"כשאיכות ההקלטה ירודה, טכנאי הסאונד שלנו עובדים עליה. הם מסננים רעשי רקע ומגבירים או מנמיכים ערוצים חיוניים לפי הצורך"

לתמלל כשמכשיר ההקלטה נמצא מחוץ לחדר

יש חלק בלתי מבוטל של הקלטות משובשות ובאיכות שמע ירודה. "לא תמיד אנשים רוצים שיידעו שהם מקליטים, ולכן חלק מההקלטות מבוצעות כשהטלפון בתוך הכיס או אפילו מחוץ לחדר, מה שגורם לאיכות להיות מאוד ירודה ומקשה על ביצוע תמלול", מספרת בן שי.

לדבריה, "פעם עשינו תמלול של שיחת שימוע, שהוקלטה מחוץ לחדר היות שהעובד התבקש להוציא את הטלפון שלו החוצה. ההקלטה היתה באיכות גרועה מאוד, אבל הצלחנו לתמלל אותה". חלק אחר מההקלטות נעשה למשל במסעדות ובבתי קפה, מה שמייצר רעשי רקע קשים.

מה שהופך מתמלל טוב למתמלל מצוין הוא היכולת לדייק ולא להשאיר אף חלק בהקלטה לא מטופל - "אנחנו מבצעים הגהה כפולה של התמליל כדי ששום דבר לא יתפספס"

"מי שקורא את התמליל צריך להריץ בראש סרט"

"בדרך כלל מגיע אלינו קובץ מעורך דין או מאיש פרטי, שמבקש מאיתנו לתמלל אותו", מסבירה בן שי כיצד מתחילה עבודת התמלול במרכז. "כשאיכות ההקלטה ירודה, טכנאי הסאונד שלנו עובדים עליה. הם מסננים רעשי רקע ומגבירים או מנמיכים ערוצים חיוניים לפי הצורך".

בן שי פיתחה טכניקה ייחודית של זיהוי קולות, שמשרתת אותה בין היתר בשיחות מרובות משתתפים, כאשר הדוברים נכנסים האחד לדברי השני. "יש הרבה מצבים שבהם נשמעות למשל צעקות, מה שמקשה על הזיהוי. לכן אני עורכת מעין אינדקס של קולות המשתתפים".

לדבריה, תמליל טוב הוא כזה שמי קורא אותו צריך להריץ בראש סרט. "מי שקורא את התמליל צריך להבין את הדינמיקה של הדברים ולדמיין אותם בראש כמו סרט. לכן, אם יש צעקות או דפיקות על השולחן, חייבים לתאר זאת. אם מישהו בוכה, חייבים לציין בתמליל שהוא בוכה", היא מוסיפה.

כאמור, לא מעט מהתמלילים מוגשים על ידי בן שי לבית המשפט וכוללים חוות דעת מומחה שנחתמת על ידה. "תמליל שמוגש לבית המשפט חייב להיות מדויק ב-100%, אחרת ניתן לערער עליו", היא מסבירה.

לסיכום היא אומרת, שוק המתמללים די פרוץ: "יש הרבה שחקנים בתחום, כמה טובים יותר ואחרים פחות". אבל מה שהופך מתמלל טוב למתמלל מצוין הוא היכולת לדייק ולא להשאיר אף חלק בהקלטה לא מטופל. "אנחנו מבצעים הגהה כפולה של התמליל כדי ששום דבר לא יתפספס", היא אומרת. "זה מאוד נדיר בנוף המקומי".

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה