zap group mishpati logo

חוק ההסדרה אושר - מהו ומה מטרתו?

מטרת "חוק ההסדרה" היא למנוע את העברת שכונת האולפנה. לאחר שבעבר 69 חברי כנסת התנגדו לחוק והוא נדחה, הוא אושר לאחרונה פה אחד על ידי ועדת השרים

מאת: מערכת משפטי
30.08.12
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
חוק ההסדרה אושר - מהו ומה מטרתו?

לאחר דיון סוער בועדת השרים לחקיקה, אושר שלשום (13.11.2016) פה אחד, חוק ההסדרה שנועד להכשיר מאחזים לא חוקיים, ולמנוע מתוקף כך את פינוי מאחז עמונה. 

אף שר לא נמנע או התנגד - שבעה שרים תמכו בהצעה, למרות ההתנגדות הגורפת של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שנכנס לישיבת הוועדה באופן חריג, ואמר לשרים כי הוא יתקשה להגן על החוק בבג"ץ, וכן כי החוק עשוי לפגוע בבקשת המדינה מבג"ץ לדחות את פינוי עמונה. עוד אמר מנדלבליט, כי: "זו תהיה טעות לאשר את ההצעה. מדובר בחוק לא חוקתי שלא יעמוד במבחן בג"ץ. זהו דבר שלא נעשה בעבר ומתנגש בזכויות הפרט. עדיין מדובר על לקיחת הזכות מאנשים פרטיים." 

מהו חוק ההסדרה?

חוק ההסדרה נועד להסדיר את מעמדם של היישובים היהודים ביהודה ושומרון, ולטפל במקרים בהם נבנו בתים על קרקע פרטית של פלסטינים מעבר לקו הירוק, ועל כן אותם פלסטינים יכולים לתבוע בעלות עליהם, כמו למשל ההתנחלות עמונה שתושביה צפויים להיות מפונים מבתיהם בקרוב בהתאם להחלטת בג"ץ. 

לפני הנוסח העדכני של הצעת החוק, בעלותם של פלסטינים על קרקעות פרטיות תישאר בידיהם, אולם המדינה תפקיע מהם את זכות השימוש בקרקע. החוק עצמו יחול על התנחלויות שבהקמתן הייתה התערבות ממשלתית, לרבות המאחז עמונה, ויפטור את תושביהם מהתיישבות לא חוקית בטענה שחזקת תום הלב עומדת להם. פלסטיני שיוכיח בעלות על הקרקע יהיה זכאי לפיצוי כספי בגובה 125% מערך הקרקע, או לקבלת קרקע חלופית, לפי בחירתו.

לפני הנוסח העדכני של הצעת החוק, בעלותם של פלסטינים על קרקעות פרטיות תישאר בידיהם, אולם המדינה תפקיע מהם את זכות השימוש בקרקע. החוק עצמו יחול על התנחלויות שבהקמתן הייתה התערבות ממשלתית, לרבות המאחז עמונה, ויפטור את תושביהם מהתיישבות לא חוקית בטענה שחזקת תום הלב עומדת להם

בעבר - דיון בפינוי 5 בתים משכונת האולפנה בבית אל

חוק ההסדרה עלה בעבר לדיון בעקבות החלטת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לקיים את הוראת בג"ץ, לפיה צריך לפנות חמישה בתים משכונת האולפנה בבית אל. זאת, משום שנבנו על קרקע פלסטינית פרטית. ראש הממשלה התכוון להעביר את המבנים שבמחלוקת לשטח צבאי בהתנחלות בית-אל, והתריע בפני השרים וסגני השרים, כי מי שיצביע בעד החוק, יפוטר.

השר בני בגין אמר אז, כי "חוק ההסדרה" הוא חוק לביטול פסק-דין של בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ. בגין ציין, כי הוא לא מרוצה מתוצאת פסק הדין, אולם הממשלה לא יכולה להתנער ממה שבג"ץ קבע, גם אם אינה מסכימה עמו. 
לאחר ההצבעה הקודמת בכנסת נערכה מסיבת עיתונאים, וחבר הכנסת זבולון אורלב אשר יזם את הצעת החוק, אמר כי התוצאות הן לא סופיות. לדבריו, הלחץ על השרים יימשך. "סיבוב הפרסה והפניית העורף שלהם היא שהכשילה את החוק. אנו נתבע מהם לממש את ההצהרות שלהם ובסיבוב הבא להעביר את חוק ההסדרה.זהו לא מאבק רק על חמישה בתים, יש מאבק עקרוני ומערכתי על ארצנו".

החוק עבר פה אחד

שלשום כאמור, עלה החוק שוב לדיון ועבר פה אחד, למרות התנגדותם של ראש הממשלה והיועץ המשפטי לממשלה. 
בישיבת פורום ראשי הקואליציה שנערכה במקביל לישיבת השרים שבה נערכה ההצבעה, ניסה ראש הממשלה בנימין נתניהו, לשכנע את ראשי המפלגות לכבד את עמדת היועץ המשפטי לממשלה ולדחות את ההצבעה.

במהלך הישיבה התגלע עימות חריף בין שר הביטחון אביגדור ליברמן לשר החינוך נפתלי בנט, שבו הטיח ליברמן בבנט: "אתם מסכנים פה את מדינת ישראל ואת כל ההתיישבות בשביל גחמה אלקטורלית". בנט נטש בסערה את החדר, ביחד עם שרת המשפטים איילת שקד, ואמר לה להעלות את החוק להצבעה בוועדת השרים.
בהמשך, הטיח בנט בראש הממשלה: "הייתה לכם שנה לטפל ולא קרה כלום. מאות אלפי ישראלים הם סוג ב', עכשיו צריך להתקדם". 

סערה גם משמאל

גם לאחר אישור החוק, לא שכחה הסערה. בראיון שהעניק אמש (14.11.2016) יו"ר האופוזיציה, בוז'י הרצוג, לרזי ברקאי בגל"צ, הגדיר הרצוג את המאחזים הבלתי חוקיים כנגע, ואמר כי: "מדובר בכתם חמור בספר החוקים הישראלי, כי הוא מכשיר גזל". בהמשך אמר הרצוג, כי: "לא היה תקדים לכך שממשלה תאשר חוק שמאפשר לאנשים לקחת רכוש פרטי של אנשים אחרים. אני מציע לכולם לקרוא את גזר הדין של גרוניס בלשון ברורה - ישראל לא יכולה ולא רשאית לפעול בניגוד לחוק. גם בגין קרא לחוק כ'חוק גזל'. אני מבין את כאב המשפחות אבל הווירוס הזה מסוכן לישראל. זה מסוכן לדמוקרטיה שלנו."

ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא להרצוג לחזור בו: "אני לא מאמין שהרצוג השתמש במונח 'וירוס' ביחס למתיישבים. הם בשר מבשרנו, משרתים בצה"ל ותורמים למדינה. בוז׳י - תתנצל מיד."
בעקבות התגובה של נתניהו צייץ הרצוג בחשבון הטוויטר שלו: "לא ביבי, זה לא יעבוד. חוק ההסדרה הוא הווירוס המסוכן לבית המשפט והדמוקרטיה. המתיישבים הם אחים שלי ואדאג להם יותר משאתה משקר להם." 

הכנסת - כאן מאשרים חוקים

האגודה לזכויות האזרח: רמיסת זכויות הפרט

האגודה לזכויות האזרח הביעה בעבר התנגדות לחוק ההסדרה, וטענה כי הצעת החוק מסמנת עליית מדרגה בנוגע לרמיסת זכויות הפרט וביזוי שלטון החוק בשטחים, תוך התעלמות ברורה מהחלטות בג"ץ. 
לדברי האגודה, חוק ההסדרה הולך כמה צעדים קדימה במיסודו של משטר מפלה לטובת מערך ההתנחלויות והמתגוררים בהן, משטר שמוביל לפגיעה קשה ביותר בזכויות האישיות והקולקטיביות של התושבים הפלסטינים שחיים תחת כיבוש.
בנייר עמדה שהוגש לממשלה לקראת ההצבעה הקודמת, הדגישה עו"ד תמר פלדמן, מנהלת המחלקה לזכויות האדם בשטחים הכבושים באגודה, כי ככלל, ההתיישבות הישראלית בשטחים – בין אם בהתנחלויות הממוסדות, בין אם במאחזים הבלתי מורשים – מהווה הפרה של האיסור המוחלט על העברת אוכלוסייתה של המדינה כובשת לשטח כבוש, המעוגן בסעיף 49(6) לאמנת ג'נבה הרביעית.

הממשל האמריקני: אנחנו מודאגים

הממשל האמריקני הביע אמש (15.11.2016) דאגה עמוקה מהתקדמות החוק. דוברת מחלקת המדינה אליזבת טרודו אמרה, כי :"אנחנו מודאגים עמוקות מהתקדמות החקיקה שתאפשר אישור חוקי של מאחזים בלתי-חוקיים הממוקמים על אדמה פלסטינית פרטית. אם החוק יעבור, הוא עשוי לסלול את הדרך לאישור חוקי של עשרות מאחזים בלתי חוקיים בעומק הגדה המערבית. זה יהווה צעד חסר תקדים ומדאיג שאינו עומד בקנה אחד עם חוות דעת ישראלית קודמת ואשר יפר את המדיניות הישראלית שאין לבנות על אדמה פלסטינית פרטית".

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים