zap group mishpati logo

מה לעשות אחרי מעורבות בתאונת דרכים?

נהג, שים לב: אם היית מעורב בתאונת דרכים, חשוב שתדע כיצד לפעול לאחריה. האופן שבו תפעל עשוי להשפיע משמעותית על השאלה אם יוגש נגדך כתב אישום או לא, ואם יוחלט שכן - גם על חומרת הענישה שתיגזר עליך בבית המשפט

26.11.20
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
מה לעשות אחרי מעורבות בתאונת דרכים?

לאורך השנים הכירו בתי המשפט בשורה ארוכה של מקרים הכוללת בתוכה גם מצבים של פגיעה ללא השארת סימן ואף מצבים של מעורבות עקיפה כאירועים המקימים אחריות פלילית לנהג המעורב בתאונת דרכים.

כך לדוגמה, מקרה של נהג רכב שהגיע במהירות למעבר חצייה, בלם בפתאומיות וכתוצאה מכך גרם להולך רגל ליפול ולהיפצע, הוכר בפסיקת בתי המשפט כאירוע תאונת דרכים, וזאת על אף שהנהג כלל לא פגע פיזית עם הרכב בהולך הרגל, אלא גרם לו ליפול מתוך בהלה.

רמת החומרה של תוצאות התאונה היא אחד הפרמטרים העיקריים על פיהם תיקבע חומרת הענישה. ככל שהתאונה היא בעלת תוצאות קשות יותר, כך תהיה הענישה קשה ומשמעותית יות

סיווג רמת החומרה של תאונת הדרכים

ניתן לסווג את תאונות הדרכים על פי ארבע רמות חומרה שונות:

תאונה שגרמה לפגיעה קלה – בקטגוריה זו יימצאו תאונות דרכים בהן, על פי השפה המשפטית, לא נגרמה חבלה של ממש, כמו תאונות של נזק לרכוש בלבד או תאונות עם פגיעות גוף קלות ביותר.

תאונה שגרמה לחבלה של ממש – תאונה שבה נגרם נזק גוף משמעותי שיש בו חבלה של ממש למי מהמעורבים בתאונה.

תאונה שגרמה לפגיעה קשה – תאונה שבה נפגע אדם באופן קשה - גרימת נכויות, פגיעות אנושות וכו'.

תאונה שגרמה למוות – תאונה קטלנית, שגרמה למותו של אדם אחד או יותר.

רמת החומרה של תוצאות התאונה היא אחד הפרמטרים העיקריים על פיהם תיקבע חומרת הענישה. ככל שהתאונה היא בעלת תוצאות קשות יותר, כך תהיה הענישה קשה ומשמעותית יותר, הן מבחינת פסילת רשיון הנהיגה והן מבחינת יתר רכיבי הענישה העלולים לכלול, במצבים מסוימים, אף עונשי מאסר. לצד חומרת תוצאות התאונה, יובא בחשבון גם ותק הנהיגה והעבר התעבורתי של הנהג שנמצא אשם בגרימתה.

בחלק מהמקרים הגורם לתאונה הוא עבירת תנועה חמורה, כגון חציית צומת באור אדום או אי ציות לתמרור עצור. הדבר מהווה נסיבות מחמירות שעלולות להוביל לענישה חמורה משמעותית מאשר בתאונות שנגרמו בשל עבירות קלות יותר, כגון אי שמירת מרחק וכו'.

פגעת במישהו בתאונת דרכים? הזעק את שירותי ההצלה אם יש בכך צורך, והמתן עם הנפגע עד להגעתם. אם אין צורך בהזמנת שירותי ההצלה, על הנהג הפוגע לדווח על התאונה למוקד 100

צעדי חובה ראשוניים לאחר התאונה

החוק מגדיר מספר צעדים ראשוניים שבהם מחויב לנקוט הנהג הפוגע לאחר מעורבות בתאונת דרכים:

  • לעצור את הרכב במקום ולא להזיז אותו - אלא אם הזזת הרכב נחוצה לצורך פינוי מיידי של נפגע או במקרה ששוטר הורה לנהג הרכב להזיז אותו.
  • להגיש סיוע ראשוני לכל נפגע הזקוק לעזרה.
  • להזעיק את שירותי ההצלה, אם יש בכך צורך, ולהמתין עם הנפגעים עד להגעתם. אם אין צורך בהזמנת שירותי ההצלה, על הנהג הפוגע לדווח על התאונה למוקד 100 ולפעול בהתאם להנחיות.
  • למסור פרטים מזהים לשוטר שהגיע למקום התאונה או לנפגע, אם אין צורך בהגעה של שוטר.

עם הדיווח למשטרה, לזירת התאונה מגיע בוחן משטרתי, למעשה שוטר המיומן בחקירת תאונות דרכים הבוחן  את הזירה, מתשאל את המעורבים בתאונה, בודק אם יש עדי ראייה או מצלמות שתיעדו את המקרה

מי אשם?

כאשר מועבר למשטרה דיווח על תאונת דרכים שבה מעורבים נפגעים, יישלח לזירת התאונה בוחן משטרתי, שהוא למעשה שוטר המיומן בחקירת תאונות דרכים. הבוחן יסקור את הזירה, יתשאל את המעורבים בתאונה, יבדוק אם יש עדי ראייה אובייקטיביים או מצלמות שתיעדו את המקרה, וינסה לערוך שחזור של התאונה, הכל כדי לנסות ולהבין מה גרם להתרחשותה.

לאחר השלמת החקירה, יקבע הבוחן מיהו הנהג האשם בתאונה ואם היתה זו תאונה נמנעת או לא. אם ימצא כי ניתן היה למנוע את התאונה, ימליץ הבוחן על הגשת כתב אישום כנגד הנהג שלדעתו הוא האשם בגרימתה.

על מנת להבטיח ייצוג משפטי הולם ומזעור של הנזקים העלולים להיגרם לך בבית המשפט כתוצאה ממעורבות בתאונת דרכים, יש לפנות מיד לאחר קרות התאונה לעורך דין מנוסה המתמחה בדיני תעבורה

עצות חשובות לנהג הפוגע

בתוך ההמולה והמצוקה הרגשית שלאחר התאונה, קל לעשות טעויות שיחרצו את גורלך. האופן שבו תפעל לאחר התאונה יכול להשפיע משמעותית על עצם השאלה אם יוגש נגדך כתב אישום וכן על תוצאות ההליך המשפטי שייפתח אם יוחלט לעשות כן.

מלבד הקפדה על צעדי החובה הראשוניים שצוינו לעיל, חשוב לשים לב לנקודות הבאות:

  • אתה חשוד שנמצא בחקירה - מרגע הגעת המשטרה למקום, אתה נחשב לחשוד בגרימת התאונה. כל דיאלוג בינך לבין בוחן התנועה או אנשי המשטרה הוא חלק מחקירת התאונה, וכל מה שתאמר יתועד ועשוי לשמש נגדך בהמשך.
  • זכות ההיוועצות וזכות השתיקה - טרם תנהל כל דין ודברים עם נציגי המשטרה, מומלץ לנצל את זכות ההיוועצות בעורך דין, המגיעה לך על פי חוק. עד אז מומלץ שלא לתת לאנשי המשטרה כל גירסה שלך למקרה. ללא הדרכה ראויה של עורך דין המתמחה בתחום התעבורה, אתה עלול למצוא את עצמך מאוחר יותר כבול לגרסה ראשונית שמסרת, שאינה משרתת אותך ואף עלולה להזיק לך. עורך הדין ישמע את גרסתך, במידת הצורך יגיע לזירה עם משחזר וחוקר תאונות דרכים מטעמו, ויערוך את השחזור והתיעוד הנדרש מטעם ההגנה. בהתאם, עורך הדין יסביר לך על החקירה שעתידה להתקיים ויבנה איתך את קו ההגנה הנכון ביותר בנסיבות העניין. פעולות אלו עשויות למנוע בהמשך את הגשת כתב האישום נגדך, או לכל הפחות להפחית את חומרת הענישה אם אכן יוגש כזה.
  • פסילה מנהלית – לקצין משטרה יש סמכות חוקית לפסול את רשיון הנהיגה שלך ל-60 יום, בכפוף להליך שימוע. מומלץ מאוד להגיע להליך השימוע בליווי עורך דין, שכן שם תינתן לך הזדמנות לשכנע את קצין המשטרה שלא לעשות זאת.

מה לעשות אחרי מעורבות בתאונת דרכים?(1)

על מנת להבטיח ייצוג משפטי הולם ומזעור של הנזקים העלולים להיגרם לך בבית המשפט כתוצאה ממעורבות בתאונת דרכים, יש לפנות מיד לאחר קרות התאונה לעורך דין מנוסה המתמחה בדיני תעבורה, ולפעול במדויק בהתאם להנחיותיו.

* עו"ד חזי כהן מתמחה בדיני תעבורה ובייצוג חשודים ונאשמים המעורבים בתאונות דרכים

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים