zap group mishpati logo

מעמדו של נפגע עבירה בהליך פלילי

החוק מקנה באופן מפורש זכויות לנפגעי עבירה במסגרת ההליך הפלילי. הנפגע יכול להיות מעורב, לקבל מידע אודות התקדמות ההליך הפלילי נגד הנאשם ואף מותר לו להתנגד להסדר טיעון

04.09.12
תאריך עדכון: 30.03.24
2 דק'
מעמדו של נפגע עבירה בהליך פלילי


נפגעי עבירה מוגדרים כמי שנפגעו ישירות ממעשה עבירה כלפיהם או כלפי בני משפחותיהם, במידה שהעבירה גרמה למות בן המשפחה. חוק זכויות נפגעי עבירה מקנה לנפגעים זכויות שונות בהליך הפלילי, כגון: הזכות להגנה, הזכות לקבל מידע וכד'.

כדאי לבחון ולהכיר את זכויות קורבן עבירה מקרוב.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום נפגעי עבירה

בשנים האחרונות, ובמיוחד מאז חקיקת חוק זכויות נפגעי עבירה, הולך ותופס מקומם של נפגעי העבירה מקום מרכזי במסגרת ההליך הפלילי. מקומם של נפגעי עבירה פלילית לא בא לידי ביטוי במהלך ניהול ההוכחות בתיק עליו אמונים הפרקליטים מטעם המדינה, ואולם כאשר נאשם מורשע או כאשר מתנהל משא ומתן לעריכת הסדר טיעון בין עורך הדין הפלילי של הנאשם לבין הפרקליטות, אז מקבל קורבן העבירה את זכויותיו על פי החוק.

זכות להתנגד להסדר טיעון
לקרבן עבירה עומדת הזכות להודיע על התנגדותו להסדר הטיעון, וזאת בתוך 14 יום מאז הודיעו לו נציגי הפרקליטות על הסדר אשר סוכם עם הנאשם, ועוד בטרם מוצג ההסדר בבית המשפט. כמו כן, רשאי המתלונן להעיד לעונש בבית המשפט, וכן להגיש תצהיר מטעמו לעניין השפעת העבירה עליו והפגיעות אותן הוא חווה כתוצאה מכך.

מידע אודות התקדמות ההליך המשפטי
זכותו של קורבן עבירה להיות מעורב במסגרת ההליך ולקבל מידע אודות התקדמות ההליך וכן אם משתחרר הנאשם לחלופת מעצר זכותו של קרבן עבירה לקבל דיווח אודות מקום חלופת המעצר וכיוב'.

מעמד בדיוני המעצר
גם במסגרת דיוני המעצר מקבל לעיתים קרבן עבירה מעמד כאשר קצין מבחן אשר לעיתים מתמנה על מנת לבדוק את אפשרות שחרורו של הנאשם, פונה לקרבן העבירה כדי לשמוע את עמדתו ולהעריך את מסוכנות הנאשם גם על רקע שיחה עם המתלונן.

ייצוג של עו"ד פלילי
זכותו של קרבן העבירה לקחת לעצמו ייצוג של עורך דין פלילי על מנת שזה ילווה אותו במהלך ההליכים הפליליים אשר מתנהלים נגד הנאשם ובבדיקת הסדרי הטיעון מול הפרקליטות.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים