zap group mishpati logo

אחרי מבצע שומר החומות - מה זה מס רכוש ואיך ניתן לקבל פיצוי על הנזקים?

המבצע האחרון בעזה אמנם נמשך זמן קצר יותר מקודמו "צוק איתן", אבל נזקי הרכוש שנגרמו במהלכו היו משמעותיים יותר. מי זכאי לפיצוי ומהו התהליך שצריך לעבור בדרך אליו?

מאת: מערכת זאפ משפטי
24.05.21
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
אחרי מבצע שומר החומות - מה זה מס רכוש ואיך ניתן לקבל פיצוי על הנזקים?

רגע לאחר סיומו של מבצע שומר החומות, מתחילים להתברר מימדי הנזק שנגרמו לרכוש. מתברר שלמרות שהמבצע  נמשך 12 ימים, פחות מרבע מאורכו הכולל של מבצע צוק איתן, נזקי הרכוש שנגרמו במהלכו היו הרבה יותר משמעותיים. על פי הערכות מהימים האחרונים, היקף הפיצויים שישולמו כתוצאה מנזקים לרכוש במבצע הנוכחי יעמדו על כ-300 מיליון שקל. אלה ישולמו למי שספגו פגיעה ישירה מרקטות, אך גם למי שנגרם להם נזק כתוצאה מהמהומות שאירעו בערים המעורבות.

מי זכאי לפיצוי על הנזקים שנגרמו לו, למי הוא צריך לפנות ומהו התהליך שאותו הוא צריך לעבור? על שאלות אלו ואחרות נבקש להשיב בשורות הקרובות. נדגיש, כי עקב הזמן הקצר שחלף, כמה מהפרטיים הנוגעים לפיצוי עדיין לא ברורים.

מי שזכאים לפיצוי הם בעלי רכוש - אנשים פרטיים או בעלי עסקים - שנגרם להם נזק במהלך המבצע, בין אם כתוצאה משיגור רקטות מעזה או כתוצאה מהמהומות בערבים המעורבות

מי אחראי לפצות על הנזקים שנגרמו במבצע שומר החומות?

הגוף שאחראי לשלם פיצויים על הנזקים שנגרמו במבצע הוא קרן הפיצויים (מס רכוש), גוף ייעודי הפועל ברשות המסים. הקרן אחראית לשלם פיצוי על נזקים הנגרמים כתוצאה ממעשי איבה, כולל תקיפות על רקע גזעני או לאומני וכתוצאה מפעולות מלחמה.

מי זכאים לפיצוי?

מי שזכאים לפיצוי הם בעלי רכוש (אנשים פרטיים או בעלי עסקים) שנגרם להם נזק במהלך המבצע, בין אם כתוצאה משיגור רקטות מעזה או כתוצאה מהמהומות בערבים המעורבות. על פי החוק, התנאי לקבלת פיצוי הוא שהנזק שנגרם לרכוש אירע בעקבות תקיפה על רקע גזעני או לאומני.

במקרים שבהם אדם לא יכול לטפל בשיקום הנזק או שהוא מעוניין שהשיקום יבוצע על ידי המדינה, השיקום ייעשה על ידי חברות משקמות מטעם מס רכוש

לבית שלי נגרם נזק מפגיעת רקטה. האם אני צריך לעשות משהו כדי לקבל פיצוי?

באופן עקרוני, מתחילת המבצע עובדי קרן הפיצויים (מס רכוש), בסיוע אנשי מקצוע (שמאים, מהנדסים), מגיעים באופן יזום אל דירות, עסקים ומשרדים שנגרמו להם נזקים כדי לערוך במקום שמאות, ולהנחות את בעלי הרכוש איך לפעול כדי להגיש תביעה לקבלת פיצוי.

השמאות מסייעת לקבוע את היקף הפיצויים הכספיים שנועדו לממן את שיקום הרכוש על ידי בעלי מקצוע, על פי בחירת האדם שנגרם לו נזק. במקרים שבהם אדם לא יכול לטפל בשיקום הנזק או שהוא מעוניין שהשיקום יבוצע על ידי המדינה, השיקום ייעשה על ידי חברות משקמות מטעם מס רכוש.

קיים מחירון הקובע את הפיצוי המקסימלי שיינתן לסוגים שונים של חפצי בית, ובהתאם לגודל המשפחה שניזוקה. כך למשל, זוג נשוי או הורה יחיד יוכלו לקבל על רהיטים שנפגעו פיצוי מקסימלי של עד 26,620 שקל

עובדי קרן הפיצויים טרם פנו אלי. מה לעשות?

אם עובדי קרן הפיצויים טרם פנו אליכם, אתם יכולים לפנות לקרן בעצמכם ולהגיש תביעה מקוונת או לפנות למשרדי מיסוי מקרקעין הקרובים אליכם ולהגיש תביעה. אם בחרתם להגיש תביעה מקוונת, תקבלו לאחר הגשתה מספר תביעה, שבאמצעותו תוכלו לברר את התקדמות הטיפול בה.

האם יש מגבלות זמן להגשת תביעה?

כן. יש להודיע לקרן הפיצויים על קרות הנזק בתוך שבועיים מהמועד שבו הוא נגרם, ולהגיש תביעה לקרן הפיצויים בתוך שלושה חודשים מקרות הנזק.

יש שורה של חפצים שלא ניתן לקבל עליהם פיצוי מקרן הפיצויים. אלה כוללים: כסף מזומן, צ'קים, תכשיטים, חפצי אמנות וחפצי עתיקות

איזה פיצוי ניתן לקבל על נזקים שנגרמו לחפצים אישיים?

שווי הפיצוי שניתן לקבל על נזקים שנגרמו לחפצים אישיים ייקבע לפי שווי התיקון של כל אחד מהם. אם לדעת מס רכוש, לא ניתן לתקן את החפץ שנפגע – הפיצוי ישולם על פי שווי של חפץ דומה.

לעניין הפיצוי, קיים מחירון הקובע את הפיצוי המקסימלי שיינתן לסוגים שונים של חפצי בית, ובהתאם לגודל המשפחה שניזוקה. כך למשל, זוג נשוי או הורה יחיד יוכלו לקבל על רהיטים שנפגעו פיצוי מקסימלי של עד 26,620 שקל ועל מכשירי חשמל פיצוי של עד 36 אלף שקל.

האם ניתן לקבל פיצוי על כל חפץ שניזוק?

לא. יש שורה של חפצים שלא ניתן לקבל עליהם פיצוי מקרן הפיצויים. אלה כוללים: כסף מזומן, צ'קים, תכשיטים, חפצי אמנות וחפצי עתיקות.

על בעלי עסקים להוכיח שהציוד שנפגע והמלאי היו בבעלותם. הפיצוי שישולם על המלאי שווה לעלותו ללא מע"מ

האם ניתן לקבל פיצוי על נזק שנגרם לכלי רכב?

בהחלט. כדי לקבל פיצוי על נזק שנגרם לרכב שלכם, עליכם לפנות לקרן הפיצויים, כדי ששמאי מטעמה יערוך אומדן של הנזק שנגרם ויאשר לכם לתקנו. מיד לאחר מכן, תופנו לתיקון הנזק בכל מוסך שתבחרו.

דעו כי לפני שאתם פונים בנושא לקרן הפיצויים, עליכם להצטייד במספר מסמכים, ובכלל זה אישור משטרה על הנזק שנגרם, הסכם ליסינג (אם הרכב בבעלות חברת ליסינג), אישור מחברת הביטוח (ככל שמדובר בתיקון שעלותו עולה על 10,000 שקל) ועוד.

האם גם בעלי עסקים זכאים לפיצוי ממס רכוש?

בהחלט. בעלי עסקים זכאים לפיצויים על הנזק שנגרם לציוד העסקי שלהם ולמלאי שהיה בבעלותם. לצורך קבלת פיצוי, על בעלי עסקים להוכיח שהציוד שנפגע והמלאי היו בבעלותם. הפיצוי שישולם על המלאי שווה לעלותו ללא מע"מ. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה