zap group mishpati logo

הזכויות והחובות של חייבים בהליכי חדלות פירעון. מדריך

הליך חדלות הפירעון מקנה לחייב זכויות רבות, המקלות על פירעון החוב וקבלת הפטר חובות, ובצידן חובות ותנאים המוטלים עליו לאורך כל התקופה

29.06.21
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
הזכויות והחובות של חייבים בהליכי חדלות פירעון. מדריך

הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי מאפשר לחייב שהוכר כחדל פירעון להגיע להסדר תשלומים המותאם ליכולותיו הכלכליות, ובמקרים רבים אף לקבל הפטר על חלק ניכר מהחוב.

ההליך כולל שלושה שלבים מרכזיים: בקשה לצו פתיחת הליכים, מתן צו לפתיחת הליכים ומתן צו לשיקום כלכלי. בכל אחד משלבים אלה מוקנות לחדל הפירעון זכויות שונות, המקלות על פירעון החוב, כמו גם חובות ותנאים שעליו למלא כדי לממש את זכאותו להסדר חוב, ובסופו של דבר להפטר מיתרת החוב.

מיד עם הגשת הבקשה לצו פתיחת הליכים, החייב יכול לבקש להקפיא את הליכי ההוצאה לפועל שקיימים נגדו באותה עת, כמו למשל, עיקולים המוטלים על חשבון הבנק שלו או משכורתו, הגבלה על רשיון הנהיגה וכדומה

מהן הזכויות המוקנות לאדם שהגיש בקשה לפתוח בהליכי חדלות פירעון?

בשלב הראשון, על החייב להגיש בקשה לקבלת צו לפתיחת הליכי חדלות פירעון. במילים אחרות, הוא צריך לבקש להיות מוכר כמי שאינו יכול להחזיר את חובותיו במלואם. כבר אז, מיד עם הגשת הבקשה לצו פתיחת הליכים, החייב יכול לבקש להקפיא את הליכי ההוצאה לפועל שקיימים נגדו באותה עת, כמו למשל, עיקולים המוטלים על חשבון הבנק שלו או משכורתו, הגבלה על רשיון הנהיגה וכדומה.

מהן הזכויות המוקנות ליחיד לאחר שניתן לו צו לפתיחת הליכים?

מיד עם קבלת הצו לפתיחת הליכים וההכרה באותו אדם כחדל פירעון, ולאורך כל התקופה עד למתן צו השיקום הכלכלי, עומדים לרשות חדל הפירעון שישה סעדים משפטיים המקנים לו זכויות רבות נוספות.

סעד 1. הקפאת הליכים משפטיים - עם מתן הצו לפתיחת הליכי חדלות פירעון, מוקפאים כל ההליכים המשפטיים הקיימים נגד החייב, ובמקביל, גם לא ניתן לפתוח כנגדו בהליכים משפטיים חדשים שעלולים להגדיל את חובותיו.

עם זאת, ישנם הליכים משפטיים שאינם מוקפאים עם מתן הצו, ואף ניתן לפתוח בהליכים חדשים, ובהם הליכים פליליים, הליכים מנהליים שונים והליכי מאסר במקום קנס.

סעד 2. עיכוב כל הליכי הגבייה - מרגע מתן צו פתיחת ההליכים מעוכבים כל הליכי הגבייה של החובות שעומדים כנגד היחיד. בנוסף, לא ניתן לפתוח בהליך גבייה חדש של חובות עבר, לרבות הליכי גבייה מול רשויות המס.

סעד 3. כל העיקולים הקיימים על רכושו של היחיד מבוטלים - בפרט, יבוטלו כל הליכי העיקול על המשכורת של היחיד ועל גמלאות וקצבאות להן הוא זכאי, כמו גם העיקול המוטל על חשבון העו"ש שאליו מועברת משכורתו החודשית. בנוסף, לא ניתן להטיל עיקול חדש על נכסיו של היחיד.

סעד 4. העברת כספים שעוקלו קודם לכן לקופת הנשייה - כספים מעוקלים שנצברו אצל המעסיק של היחיד או בחשבון הבנק ובלשכת ההוצאה לפועל ישמשו למימוש תכנית הפירעון והשיקום הכלכלי של חדל הפירעון.

סעד 5. לא ניתן לשעבד את נכסי היחיד או לבצע כל פעולה בנכס משועבד - לא ניתן לרשום משכון משכנתא או הערת אזהרה על נכסים של החייב,  אלא אם הזכות כבר הועברה פיסית. כלומר, גם אם לחייב יש נכס ששועבד לטובת הלוואה, וכעת הוא אינו יכול להחזיר אותה, עדיין, בשלב זה לנושה אין אפשרות לממש את השיעבוד לטובת החזר ההלוואה והנכס נותר בבעלות החייב.

סעד 6. מתן הפטר לאלתר - זו אולי הזכות החשובה מכולן, ופירושה שישנה אפשרות שבית המשפט ייתן לחייב הפטר לאלתר. משמעות ההפטר לאלתר היא שהחייב יופטר מחובותיו באופן מיידי בצו לשיקום כלכלי ולא תחול עליו חובת תשלומים. אפשרות זאת ניתנת למימוש רק במקרים שבהם החייב מוכיח כי כושר ההשתכרות שלו והכנסותיו החודשיות אינם עולים על הוצאות דמי המחיה הנדרשים לו, וכי אין לו אפשרות להחזיר סכום חודשי כלשהו.

מי שקיבל צו לשיקום כלכלי, בתום תקופת התשלומים תימחק יתרת החוב שלו וגם אם החוב המקורי עומד על כמה מאות אלפי שקלים ואפילו יותר, וההחזר עמד בסופו של דבר על סכום נמוך בהרבה

מהן זכויותיו של מי שקיבל צו לשיקום כלכלי?

במקרים שבהם לא מתקיימים התנאים למתן הפטר לאלתר, בית המשפט יטיל על החייב חובת תשלומים באמצעות צו לשיקום כלכלי. בשלב זה מוקנית לחייב הזכות שהחזר התשלומים החודשי יותאם ליכולותיו הכלכליות. כלומר, שגובה התשלום ייקבע בהתאם להכנסות ולהוצאות שלו. בנוסף, החוק קובע כי משך צו השיקום הכלכלי לא יעלה על שלוש שנים מרגע פתיחת ההליך.

קיאו עוד בנושא >>>תשלומים 0 שקלים בחודש: חדלות פירעון למתקיימים מקצבאות ביטוח לאומי

בסוף תקופת התשלומים, יינתן לחייב הפטר מיתרת החוב והוא יוכל לצאת לדרך כלכלית חדשה. זו אולי הזכות המשמעותית השנייה, משום שבסופו של דבר, ההחזר נקבע רק בהתאם ליכולותיו של החייב, ללא קשר לגובה החוב המקורי והוא מוגבל בזמן שקבוע בחוק. יתרת החוב בתום התקופה הזו תימחק, גם אם החוב המקורי עומד על כמה מאות אלפי שקלים ואפילו יותר, וההחזר עמד בסופו של דבר על סכום נמוך בהרבה.

האם ישנם חובות שלא ניתן לקבל לגביהם הפטר?

אכן, ישנם חובות שלגביהם לא יינתן לחייב הפטר בשום מקרה, ובהם: חוב שנוצר בגין עבירה, חוב בגין פיצוי לנפגע עבירה וחוב מזונות. חובות אלה יהיה עליו להמשיך ולשלם במלואם גם לאחר קבלת ההפטר.

על החייב לעמוד בצו התשלומים שנקבע לו, ולהגיש באופן שוטף דו"חות חודשיים או דו חודשיים של הכנסותיו והוצאותיו

באילו מקרים החייב זכאי להמשיך להחזיק ברכבו בעת הליכי חדלות פירעון?

ככלל, רכבו של החייב ייכלל בנכסי קופת הנשייה וניתן לממש אותו לטובת הנושים. יחד עם זאת, יש אפשרות שהרכב יוחרג מקופת הנשייה, וזאת אך ורק בהתקיים שני תנאים מצטברים:

א. מקרים שבהם ללא הרכב, אותו אדם אינו יכול לקיים את מקצועו, ועבודתו שהם מקור פרנסתו ופרנסת בני משפחתו החיים עימו.

ב. מקרים שבהם שוויו של הרכב מוערך בסכום נמוך. כלומר, זכות זו תינתן רק למי שהרכב שלו אינו רכב יוקרה ושמכירתו לא תספק סכום גבוה דיו לקופת הנשייה.

לבסוף, לא מיותר לציין כי רכב נכה לא ייכלל בשום מקרה כחלק מקופת הנשייה.

מהן חובותיו של יחיד שהוכר כחדל פירעון?

פרט להכללת רכבו של החייב בקופת הנשייה, כמו גם כספי עיקולים שונים שנצברו, עומדות לחייב שתי חובות נוספות לאורך כל הליכי חדלות הפירעון והשיקום הכלכלי. ראשית, עליו לעמוד בצו התשלומים שנקבע לו, ולהגיש באופן שוטף דו"חות חודשיים או דו חודשיים של הכנסותיו והוצאותיו. שנית, לא רק רכבו, אלא כל מיטלטליו מוקנים לקופת הנשייה, מלבד מיטלטלין שמשמשים למחיה שוטפת.

מהן ההגבלות המוטלות על חדל פירעון בכל הקשור לנטילת אשראי ומשכנתאות גם לאחר מתן ההפטר?

במהלך שלוש השנים שאחרי סיום הליכי חדלות הפירעון יהיה לחדל הפירעון קצת יותר קשה לקבל הלוואה או לקחת משכנתא. זאת משום שגם לאחר קבלת ההפטר, עדיין נותר רישום במאגר BDI של נתוני האשראי בדבר החובות שלו. החוק קובע כי זכותו של אדם שקיבל הפטר לחובותיו שהרישום במאגר BDI יימחק אוטומטית כעבור שלוש שנים מיום מתן ההפטר. אך במשך אותן שלוש שנים ייתכן שהרישום שממשיך להופיע ישפיע על ההחלטה של הגוף המלווה.

הזכויות והחובות של חייבים בהליכי חדלות פירעון. מדריך(1)

קיראו עוד בנושא >>> הליך פשיטת הרגל שלכם הופסק באמצע? ניתן להגיש בקשה חוזרת

בשלב זה, מיד לאחר מתן ההפטר, ישנה חשיבות רבה שעורך הדין יבדוק בתום שלוש השנים כי החובות שניתן בגינם הפטר אכן הוסרו מהדו"ח. במידה שנפלו טעויות שיש בהן כדי לגרום לכם לפגיעה, תוכלו להגיש בקשה למחיקת הרישום, ובמקרים קיצוניים אף להגיש תביעה.

משרד עורכי דין עודד בוקר  OB בבעלות עורך דין בעל ניסיון רב שנים בייצוג אלפי חייבים ובניהול כלכלן אשר מייעץ לחברות תעשייתיות בתחום המזון והפארמה ומתמחה בשילוב של ייעוץ משפטי וכלכלי במהלך הליכי חדלות פירעון

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים