zap group mishpati logo

פסקי הדין החשובים של השנה - סיכום 2021

שנת 2021 או תשפ"ב, תירשם בספרי ההיסטוריה כשנה חשובה ומרתקת מבחינה משפטית. סקירת הפסיקות הבלתי נשכחות של השנה, בכתבה הבאה

מאת: דניאל קורן - מערכת משפטי
29.12.21
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
פסקי הדין החשובים של השנה - סיכום 2021

שנת 2021 היתה שנה מטלטלת בזירה המשפטית: מצד אחד, היא חרטה על דגלה פלורליזם ושוויון זכויות, עם פסק הדין של בג"ץ שחולל מהפכה בקהילה הלהט"בית בכך שאישר תהליכי פונדקאות בישראל לגברים ולבני זוג מאותו מין. ומצד שני, זו שנה עצובה שמעצימה את אי האמון בפוליטיקאים – פאינה קירשנבאום, סגנית שר הפנים לשעבר, נכנסה לכלא על רקע עבירות שחיתות שלטונית וקיבלה עונש חסר תקדים, הכולל מספר דו ספרתי של שנות מאסר.

עיקרי הכתבה

הסוף לפצע המדמם בקהילה הלהט"בית – פסק הדין שקבע כי גברים ובני זוג מאותו המין יוכלו לבצע תהליכי פונדקאות בישראל.

שוב התאכזבנו קשות מאנשי ציבור – פאינה קירשנבאום, סגנית שר הפנים לשעבר, נכנסה לכלא על רקע עבירות שחיתות שלטונית, וקיבלה עונש חסר תקדים.

הניצחון של בית המשפט העליון על בית המשפט הרבני – פסק דין "הבוגדת" קבע כי אישה זכאית למחצית מדירה ששייכת לה ולבעלה אחרי הגירושין, למרות שבית הדין הרבני קבע שבעקבות בגידה, האישה לא תהיה זכאית לכך.

__________________________________________

הפסיקה ששינתה את כללי המשחק של פונדקאות בישראל

עד לפני שנת 2021 מדינת ישראל לא אפשרה לגברים שנמצאים בזוגיות חד מינית להביא ילדים לעולם בהליך של פונדקאות בישראל. זוגות חד מיניים נאלצו לבצע את תהליך הפונדקאות במדינות שמעבר לים, תהליך יקר מאוד וקשה. במשך שנים היה זה אחד הפצעים המדממים של הקהילה הגאה שניסתה להיאבק בכך בכל כוחותיה.

11 ביולי 2021 היה יום חג לקהילה, שניצחה במאבק – בג"ץ קבע כי גברים וזוגות חד מיניים יוכלו להביא ילדים בפונדקאות בישראל. חמשת שופטי העליון שדנו בעתירה קבעו: "לא ניתן היה להשלים עם המשך הפגיעה הקשה בזכויות אדם כתוצאה מההסדר הקיים".

עוד שחיתות שלטונית – ח"כית וסגנית שר נשלחת לכלא

פאינה קירשנבאום, לשעבר סגנית שר הפנים וחברת הכנסת מטעם מפלגת "ישראל ביתנו", נכנסה השנה לכלא הנשים נווה תרצה, שם היא צפויה לרצות עונש מאסר של עשר שנים, שנגזרו עליה בגין לקיחת שוחד. מדובר בעונש חסר תקדים. לצורך השוואה, אריה דרעי קיבל עונש מאסר של שלוש שנים על עבירות של שוחד והפרת אמונים, וראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט קיבל עונש מאסר של 18 חודשים בפרשת "הולילנד".

לפי כתב האישום, קירשנבאום קיבלה טובות הנאה לעצמה, לבני משפחתה ולמפלגתה במסגרת תפקידיה בכנסת ובממשלה, וזאת בתמורה לסיוע לארגונים ואישים שביקשו כספי מדינה.

פסק דין הבוגדת" –שיקוף המאבק בין בית הדין הרבני לעליון

מדובר בעתירה כנגד פסק דין של בית הדין הרבני הגדול, שקבע כי אישה שבגדה בבעלה לא תהיה זכאית לחצי מביתם המשותף לאחר הגירושין. מכאן נשאלת השאלה, אם היה מדובר בגבר שבגד, גם אז בית הדין הרבני היה גוזל ממנו את הזכות לקורת גג? תחליטו בעצמכם.

במסגרת העתירה לבג"ץ, שדן במקרה פעמיים - בפעם הראשונה קיבל את פסיקת הדין הרבני בהרכב של שלושה שופטים, אולם בהוראה של נשיאת בית המשפט העליון נקבע דיון נוסף בהרכב מורחב של תשעה שופטים. הרכב זה פסק ביוני השנה, בדעת רוב, כי האישה תהיה זכאית למחצית הזכויות מהבית. מדובר בתקדים מדהים שישפיע על עתידן של נשים בישראל.

בג"ץ דחה את העתירה נגד "חוק הלאום"

חוק הלאום, שהוא גם חוק יסוד, נתפש בעיני רבים כחוק גזעני משום שהוא מעגן בחוק את זהותה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של עם היהודי ומוסיף סדרת הוראות העוסקות במאפיינים של המדינה כמדינה יהודית. עם זאת, חשוב לזכור שבישראל חיים גם אנשים המשתייכים ללאומים אחרים, שממלאים את חובותיהם כאזרחים, ולכן מגזרים שלמים מחו על החלת החוק.

במהלך השנה בג"ץ פסק ברוב של 11 שופטים כי אין מקום לפסול את חוק הלאום שנחקק ב-2018,  בטענה שהחוק אינו שולל את אופייה הדמוקרטי של המדינה. עוד קבעו השופטים כי ההכרעה הדרמטית הנוגעת לסמכותו של בית המשפט להתערב בתוכנו של חוק יסוד אינה נדרשת במקרה זה.

מה עושים כאשר זכויות אדם מתנגשות עם חקירה פלילית?

במהלך השנה דן בית המשפט העליון שלוש פעמים בשאלה האם מותר למדינה להוציא צו חדירה לטלפון הנייד של חשוד בעת חקירה פלילית. הדיון האחרון התקיים בהרכב של תשעה שופטים, שדן במשקל ובמשמעות של זכויות אדם בעת חקירה פלילית. בית המשפט העליון הדגיש כי יש חשיבות גבוהה להקפדה על זכויות אדם גם כאשר מדובר בחשוד המואשם בפלילים.

בשורה התחתונה, נזכור את שנת 2021 כשנה מדהימה מבחינה משפטית. היא נתנה דגש רב לזכויות אדם. זוגות מאותו מין יוכלו לבצע מעתה תהליכי פונדקאות בישראל, נשים לא יאבדו את ביתן רק כי בית הדין הרבני קבע שנשים שבגדו צריכות להיענש בחומרה, והמדינה תחשוב פעמיים לפני שהיא  מוציאה צו חדירה לטלפון שפוגע בפרטיות האדם.

עם כל זאת, צריך לזכור שלמרות שבג"ץ לא התערב בחוק הלאום, מתגוררים בישראל אנשים נפלאים שאולי לא משתייכים ללאום היהודי, אך זה לא אומר שהם לא תורמים את חלקם למדינה. בנוסף, אי אפשר שלא להזכיר את  פרשת פאינה קירשנבאום, שאולי העונש החמור שקיבלה ירתיע אנשי ציבור ויגרום לחשוב פעמיים לפני שהם מבצעים עבירות קשות, הפוגעות באמון הציבור. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה